Waarom onderzoeken we de verkeersbewegingen?
Sensortechnologie maakt het mogelijk om op een makkelijke manier inzicht te krijgen in de problemen bij een relevant maatschappelijk vraagstuk. Vanuit dat verbeterde inzicht komen er verbetervoorstellen. Deze werkwijze waarin we de kracht van informatie en technologie gebruiken bij maatschappelijke vraagstukken van de stad, is een leertraject op zichzelf. De Proeftuin Inzicht Verlicht heeft daarom twee doelen. Op de eerste plaats draagt het direct bij aan een relevant maatschappelijk vraagstuk en op de tweede plaats leren we veel over deze nieuwe manier van werken.
Mobiliteit is van groot belang in de gezonde verstedelijkingsopgave van de stad. We staan bijvoorbeeld het liefst zo min mogelijk in de file. De doorstroming van de Ring, waar dit kruispunt een van de belangrijkste onderdelen van is, speelt daar een grote rol in. De video- en geluidscamera’s met artificiële intelligentie (AI), ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, maken het mogelijk om voertuigen te detecteren, onderscheiden, lokaliseren, classificeren, te tellen en te beoordelen. Deze technologie biedt veel nieuwe mogelijkheden om de doorstroming op de Ring te verbeteren. Alle informatie wordt anoniem verwerkt.
Daarnaast wordt er een verband gelegd tussen verkeer en de milieu-gezondheidslast. Deze wordt voor 90% bepaald door luchtkwaliteit (70%) en geluid (20%). Voor het meten van geluid worden geluidscamera’s geplaatst. Voor het meten van de luchtkwaliteit wordt een verbinding gemaakt met de bestaande luchtmeetsystemen; het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit van RIVM, het Innovatief Lucht Meetsysteem (ILM) 2.0 met het achterliggende consortium van onder andere RIVM, TNO en AiREAS en de landelijke rekenmodules voor luchtkwaliteit. Deze meetsystemen leggen de verbinding tussen de impact van lucht- en geluidkwaliteit en het terugdringen van de milieu-gezondheidslast.
Hoe gaat het eruit zien?
Er komen in totaal vijf videocamera’s (CAM), twee slimme lichtmasten (Smartpole) en acht geluidscamera’s (L) te hangen, verspreid over het kruispunt.
Hoe wordt de privacy gewaarborgd?
Voertuigen worden op het kruispunt J.F. Kennedylaan – Onze Lieve Vrouwestraat geregistreerd via camera’s en sensoren. Alle informatie wordt meteen automatisch omgezet naar onomkeerbare anonieme informatie. Meer informatie over het project en de wijze waarop we omgaan met de gegevens vind je op: Beleidsverklaring voor betrokkenen bij Inzicht Verlicht.
Wat is de planning?
Eind oktober 2020 is het kruispunt voorzien van de camera’s en start het verzamelen van informatie. De eerste 12 maanden zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de doorstroming van het verkeer en een eventuele relatie tussen doorstroming, geluid en luchtkwaliteit. Dit duurt tot december 2021.
Waar vind ik meer informatie?
Voor meer informatie over het project kun je contact opnemen met projectleider Peter Scheepers, via p.scheepers@eindhoven.nl