Wat houdt de verhuur of verkoop van gemeentelijk vastgoed in?
Als gemeente mogen we ons vastgoed niet meer 1 op 1 verhuren of verkopen. We moeten hiervoor een inhoudelijke en beleidsmatige onderbouwing hebben.
Een actueel overzicht van publicaties van voorgenomen verhuur of verkoop van gemeentelijk vastgoed vind je op overheid.nl.
Hoe huur ik een ruimte voor een maatschappelijke activiteit voor langere tijd?
In bijzondere gevallen verhuren wij maatschappelijk vastgoed. Heb jij een activiteit met een maatschappelijke functie, die je graag gedurende de hele week voor een langere periode wilt huisvesten? Dan kom je hiervoor misschien in aanmerking. Hiervoor geldt een aantal voorwaarden.
Voorwaarden
- De betreffende activiteit:
- behoort tot de wettelijke zorgplicht van de gemeente Eindhoven, en/of
- levert een aanzienlijke bijdrage aan de sociale, sportieve, culturele of economische beleidsdoelstellingen van de gemeente Eindhoven, en/of
- heeft een subsidierelatie met de gemeente Eindhoven.
- De activiteit is maatschappelijke van aard. Dat wil zeggen dat het een groot maatschappelijk belang heeft op sociaal gebied, economisch, sportief en/of cultureel gebied.
- De activiteit is geen religieuze of politieke bijeenkomst.
- Voor de activiteit is geld beschikbaar om de kosten, zoals huur en het energiegebruik te betalen.
Voldoet jouw activiteit aan al onze 4 verplichte voorwaarden? Vul dan het digitaal formulier huisvestingsverzoek in.
Wij beoordelen jouw aanvraag bij de Maatschappelijke Vastgoed Tafel die eens per maand bijeenkomt. Daarna zullen we je berichten over de uitkomst.
Als we tussentijds vragen hebben, dan hoor je eerder van ons. Je krijgt altijd een terugkoppeling, zowel bij een positief als negatief besluit.
Bij een positieve beoordeling bespreken we samen welke ruimte beschikbaar is. De faciliteiten en huurtarieven verschillen per locatie.
Hoe huur ik een ruimte als creatief of artistiek ondernemer?
In het Atelierbeleid is opgenomen dat de gemeente samen met partners in de stad creatieve werkruimten wil realiseren, het liefst voor alle creatieve makers, in welke fase van hun carrière dan ook. In ‘de markt’ wordt dat goed opgepakt door bijvoorbeeld Sectie-C, Plan-B, Microlab, Microstad, Spoor-K en het TAC.
De gemeente zelf wil die marktpartijen niet in de weg zitten en richt zich vanuit het Atelierbeleid in eerste instantie op de professionele creatieve starters.
Verhuur ateliergebouwen Ruysdaelbaan en Heezerweg
De gemeente wil de creatieve makers in de stad behouden en de ontwikkeling van professioneel creatief talent stimuleren. We verwachten in december 2025 van start te gaan met de verhuur van het eerste ateliergebouw aan de Ruysdaelbaan 106. De locatie Ruysdaelbaan heeft ongeveer 55 ruimtes beschikbaar, variërend van 6 m2 tot 100 m2. Er zijn een paar ruimtes die een hogere vloerbelasting kennen, die ruimtes willen we inzetten specifiek voor ondernemers die machines hebben. Begin volgend jaar 2026 verwachten we het tweede ateliergebouw aan de Heezerweg 347 te kunnen verhuren. Hierin bevinden zich ongeveer 30 ruimtes (ca 20-25 m2).
De gemeente richt zich bij de verhuur van de ateliergebouwen op de groep die net gestart is of binnenkort gaat starten als ondernemer (70% starters). Het huurprijsniveau is gedifferentieerd. Gevestigden gaan meer betalen dan starters maar zij hebben dan ook de garantie dat ze langere tijd kunnen blijven. Starters kunnen maximaal 4 jaar een ruimte huren in een ateliergebouw.
Voorwaarden huur ruimte ateliergebouw
Aan de verhuur van een ruimte in de ateliergebouwen zijn specifieke voorwaarden verbonden waaraan allemaal voldaan moet worden. We verhuren de ateliergebouwen voor 70% aan starters en 30% aan gevestigden voor de doelgroep van professionele creatieve makers. Er verschijnt een digitaal inschrijfformulier op de website zodra we van start gaan met de verhuur van onze ateliergebouwen. Daarin staan dan ook alle criteria en voorwaarden vermeld en word je gevraagd hier gedetailleerd op te reageren/motiveren.
De inschrijfformulieren worden behandeld op basis van volgorde van binnenkomst. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Toekenning gebeurt op basis van geschiktheid en beschikbaarheid.
Criteria
- behoort tot de doelgroep van creatieve makers zoals: kunstenaars, vormgevers, designers, architecten en schrijvers;
- is beroepsmatig bezig met het scheppen van producten en de beoefening van kunst;
- heeft een professionele beroepspraktijk of bent daarmee bezig om die op te bouwen en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Categorie Starters 70%:
(Starters mogen maximaal 4 jaar een ruimte huren)
- is alumni van een creatieve opleiding of zit in de eindfase van de opleiding;
- is een starter en maximaal 3 jaar alumnus en voldoet aan de bovenstaande criteria;
- niet-alumni (< 3 jaar) van een academie die niet langer dan drie jaar met hun praktijk ingeschreven staan bij de Kvk en verder voldoet aan bovenstaande criteria;
- niet-alumni van een creatieve academie, waarbij een uitzondering kan worden gemaakt, mits de niet-alumni drie aanbevelingen kan overleggen van onafhankelijke personen die de sector in voldoende mate kennen.
Categorie Gevestigden 30%:
(Tot de gevestigden worden ook gerekend partijen die op professionele basisdiensten of producten aanbieden, hoofdzakelijk ten behoeve van de beoogde doelgroep. Voor gevestigden gelden geen eisen aan de doorstroom.)
- heeft een professionele beroepspraktijk op het creatieve vlak of ondersteunend daaraan en
- staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en
- ondernemer voor de omzetbelasting en
- begeeft zich in het maatschappelijk verkeer en/of zijn individuen of partijen die bijdragen aan de (talent)ontwikkeling van de starters.
Huurprijzen en plattegrond ateliergebouw Ruysdaelbaan
Het ateliergebouw Ruysdaelbaan willen we in december 2025 gaan verhuren. Een plattegrond van de begane grond en eerste verdieping vind je hieronder.
-
Plattegrond Ruysdaelbaan 106 - begane grond (94.58 KB)
-
Plattegrond Ruysdaelbaan 106 - 1e verdieping (81.57 KB)
Voor alle ateliergebouwen geldt dat we verschillende huurtarieven kennen voor starters en voor gevestigden. De gemeente richt zich op de groep die net gestart is of binnenkort gaat starten als ondernemer (70% starters). Het huurprijsniveau is gedifferentieerd. Gevestigden gaan meer betalen maar hebben dan ook de garantie dat ze langere tijd kunnen blijven. Starters kunnen maximaal 4 jaar een ruimte huren in het ateliergebouw.
Procesgang
Alle aanmeldingen worden gecheckt of zij voldoen aan alle gestelde criteria en voorwaarden. De meeste ruimtes zullen verhuurd worden aan de categorie starters, er is dus maar beperkt ruimte voor de categorie gevestigden. Alleen die partijen die aan alle criteria en voorwaarden voldoen krijgen na selectie een uitnodiging voor een kijkdag via onze verhuurder. Plaatsing vindt door hen plaats op basis van beschikbaarheid en geschiktheid.
Indicatie van de maandelijkse huurprijzen
(Inclusief energiekosten, schoonmaak, internet, groenonderhoud, alarm, vuilophaal. Deze prijzen gelden als indicatie, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend)
- 18 m2 ruimte
Starter: ca. € 220,-
Gevestigde: ca. € 273,- - 56/57 m2 ruimte
Starter: ca. € 701,-
Gevestigde: ca. € 837,-
Tijdelijke ruimte door middel van leegstandsbeheer
Als je op zoek bent naar goedkope, tijdelijke creatieve werkruimte, kun je terecht bij VPS Eindhoven. Zij beheren ons leegstaand vastgoed tot aan moment van verkoop, herinzet of herontwikkeling.
Er bestaat ook de mogelijkheid om betaalbare kantoorruimte/coachruimte of vergaderruimte te huren in bedrijfsverzamelgebouw De Stek. Meer informatie hierover vind je op de website van De Stek Eindhoven.
Heb je nog vragen? Mail dan naar maatschappelijkvastgoed@eindhoven.nl. Wij helpen je graag bij het vinden van goede huisvesting in de stad om jouw activiteiten verder te ontplooien.
Hoe huur ik een ruimte voor sportactiviteiten?
Heb je een ruimte nodig om te kunnen sporten? Kijk dan op de website eindhovensport.nl. Hier kun je ook ruimtes huren als je in een meer sportieve omgeving wilt vergaderen.
Ik heb nog vragen, kan ik contact opnemen?
Heb je een vraag over verkoop of verhuur van gemeentelijk vastgoed?
Een actueel overzicht van publicaties van voorgenomen verhuur of verkoop van gemeentelijk vastgoed vind je op overheid.nl.
Heb je een andere vraag voor de afdeling Vastgoed?
Bel dan met ons via (040) 238 83 90 of via (040) 238 54 13. Bij geen gehoor kun je bellen naar het centrale telefoonnummer 14 040. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur. Je kunt ook een mail sturen naar maatschappelijkvastgoed@eindhoven.nl.
Verkoop van percelen grond naast uw woning of pand
Voor vragen over een eventuele mogelijkheid van verkoop van percelen grond naast uw pand of woning kun je contact opnemen met de afdeling grond via telefoonnummer: (040) 238 53 27. Bij geen gehoor kun je bellen naar het centrale telefoonnummer 14 040.
Onderhoudsklachten gemeentelijke verhuurpanden
Huur je een pand via de afdeling vastgoed? Onderhoudsklachten aan gemeentelijke verhuurpanden kun je melden bij onze Servicedesk Vastgoed via email: vastgoedservice@eindhoven.nl of via (040) 238 2999.
Klachten kun je per telefoon, mail en ook via de Buiten Beter App melden (categorie 3 overig). Ook buiten kantoortijden en in het weekend is het telefoonnummer (040) 238 2999 bereikbaar en word je doorgeschakeld naar een noodnummer. Dit noodnummer is alleen voor spoedgevallen bereikbaar.