Wanneer maak ik een melding?
Een foutje is snel gemaakt. Dat kan gebeuren als iemand de regels niet goed kent, of deze verkeerd begrijpt. Maar mensen kunnen ook bewust informatie achterhouden om op die manier een hogere uitkering te ontvangen. Dan kan er sprake zijn van uitkeringsfraude. Denk je dat iemand bewust of onbewust informatie verkeerd heeft doorgegeven? Dan kan je dit melden bij de gemeente.
Voorbeelden:
• Vergeten te melden dat je bent gaan samenwonen.
• Extra inkomsten (per ongeluk) niet doorgeven, bijvoorbeeld zwart werk.
• Nog ingeschreven staan op een adres waar je niet meer woont.
• Niet goed op de hoogte zijn van regels over spaargeld of dure spullen.
Wat heb ik nodig voor een melding?
Meld - van de persoon waarover je melding maakt - in ieder geval:
- Naam
- Adres
- Vervoermiddel (en kenteken)
- Werkadres en werktijden
- Inkomsten
- Samenwoonadres (als hier sprake van is)
Hoe maak ik een melding?
Online
Een signaal doorgeven kan anoniem. Je hoeft geen persoonlijke gegevens achter te laten, maar dat mag wel. In dat geval kunnen we je bellen als we nog vragen hebben. Vul het online formulier in.
Telefonisch
Wil je ons liever bellen? Dat kan. Bel naar de Afdeling Toezicht en Naleving op (040) 238 5000. Dit kan op maandag tot en met vrijdag, tussen 8.30 en 17.00 uur.
Per post
Of stuur een brief naar:
Gemeente Eindhoven
Toezicht en Naleving
Postbus 90 151
5600RC, Eindhoven
Jouw signaal kan leiden tot een onderzoek naar de persoon over wie je een melding maakt.
Privacy
We respecteren ieders privacy. Dat is de reden waarom we je niet laten weten als we besluiten om een onderzoek te starten.