Algemene privacyverklaring
Welke gegevens worden uitgewisseld?
Voor de uitvoering van de wettelijke taak kan het nodig zijn dat de gemeente Eindhoven (persoons)gegevens deelt met anderen, zoals andere gemeenten, provincie, Rijk, het OM en politie. Dit gebeurt alleen als hiervoor een rechtmatige grondslag zoals bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming aanwezig is, eventueel in combinatie met een samenwerkingsovereenkomst.
Hoe weet ik of mijn gegevens worden verwerkt?
De gemeente Eindhoven informeert betrokkenen in beginsel als zij gegevens van hen gaat verwerken.
Zijn mijn persoonsgegevens goed beveiligd?
Ja. De gemeente Eindhoven zorgt voor passende beveiliging van de persoonsgegevens die zij onder zich heeft, in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen.
Lees ook de cookie verklaring van de gemeente Eindhoven.
Wat is de bewaartermijn van persoonsgegevens?
De gemeente Eindhoven bewaart persoonsgegevens die zij verwerkt niet langer dan noodzakelijk voor het doel van de gegevensverwerking dan wel op andere gronden is vereist (zoals archivering en statistisch onderzoek).
Wat zijn mijn privacy rechten?
Je hebt verschillende privacy rechten, meer informatie hierover vind je bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Je hebt onder andere het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Stuur hiervoor een email naar privacy@eindhoven.nl. Vermeld hierbij van welk privacyrecht je gebruik wilt maken. Je moet kunnen aantonen dat de gegevens die je wil inzien, corrigeren of verwijderen daadwerkelijk van jou zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen verwerking van persoonsgegevens?
Ben je het niet eens met ons besluit dat je naar aanleiding van je verzoek ontvangt? Dan heb je het recht om vanwege jouw specifieke situatie bezwaar te maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens. Kijk hiervoor op de pagina Bezwaar op gemeentebesluiten.
Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen over de wijze waarop de gemeente Eindhoven met persoonsgegevens om gaat kunt je terecht bij privacy@eindhoven.nl.
Voor klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven met persoonsgegevens om gaat kun je terecht bij de functionaris gegevensbescherming via fg@eindhoven.nl. De functionaris gegevensbescherming van de gemeente Eindhoven houdt toezicht op de bescherming van privacy binnen de Gemeente Eindhoven.
Specifieke verklaringen
Opgenomen gesprekken
Als je belt met telefoonnummer 14040 of 040-238 6000 dan krijg je het Klantcontactcentrum (KCC) van de gemeente Eindhoven aan de lijn. Het KCC is het eerste aanspreekpunt voor al je gemeentelijke vragen.
Wanneer je toestemming geeft in het keuzemenu wordt je gesprek met de medewerker van het Klantcontactcentrum opgenomen voor trainings- en evaluatiedoeleinden. Zodra je wordt doorverbonden naar een andere afdeling of de verbinding verbroken wordt dan stopt de opname van het gesprek.
Waarvoor gebruiken wij de opgenomen gesprekken?
Wij gebruiken de opgenomen gesprekken voor de training en coaching van onze medewerkers. Hierbij wordt door onze kwaliteitscoaches steekproefsgewijs gemonitord hoe onze medewerkers de beller te woord staan en of zij correcte antwoorden geven.
Deze kwaliteitscoaches zijn opgeleid zijn om de gesprekken van de medewerkers aan de telefoon te beoordelen en hen te helpen de kwaliteit van hun gesprekken te verbeteren. Dit wordt gedaan om je de volgende keer nog beter van dienst te zijn.
Er wordt door de kwaliteitscoaches geen aandacht besteedt aan de aard van de gesprekken, er wordt integer omgegaan met de inhoud en de opnames worden niet gedeeld met derden.
Enige uitzondering hierop zijn gesprekken waarin agressie en/of bedreigingen worden geuit. In dat geval is het mogelijk dat wij de opnames delen met onze afdeling Veiligheid en/of de politie.
Wat is het bewaartermijn van de gesprekken?
Opgenomen gesprekken worden 60 dagen bewaard op een beveiligde server en worden daarna automatisch verwijderd, tenzij we een gegronde reden hebben om een gesprek langer te bewaren.
Welke privacy rechten heb ik?
De betrokkene heeft het recht om een kopie van het opgenomen gesprek op te vragen en om ons te verzoeken de opname te verwijderen. In de meeste gevallen zijn wij verplicht hier aan te voldoen, maar dit wordt per geval besproken met onze juridische afdeling.
Als je een kopie van de opname wil opvragen of de opname wil laten verwijderen dan kan dat per post of via ons contactformulier. Per post kan je het versturen naar:
Gemeente Eindhoven
t.a.v. Afdelingshoofd Klantcontactcentrum
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
In het verzoek vragen we je de volgende gegevens te vermelden:
- Naam en achternaam
- Datum en tijdstip van het gesprek
- Telefoonnummer waarmee je met ons gebeld hebt
- Naam van de Klantcontactcentrum medewerker (indien mogelijk)
- Bij verzoek tot verwijderen: de reden waarom je de opname wil laten verwijderen
Het is niet toegestaan om opgevraagde opnames te delen met derden zonder onze toestemming.
Beeldmateriaal
Het beeldmateriaal dat wij gebruiken bij communicatie-uitingen hebben als doel om ondersteunend te zijn aan de boodschap. Hiervoor gebruiken wij afwisselend sfeerbeelden en doelbewust geschoten foto's.
Ik sta ongewenst op een foto op de website. Wat nu?
Het kan gebeuren dat personen op sfeerbeelden of andere foto's staan die hiervoor geen directe toestemming hebben verleend. Is dit het geval en wil jij hier melding van maken? Dat kan, geef het aan ons door via het contactformulier.
Sociale media
Gemeente Eindhoven is actief op diverse social media. We hebben onder meer accounts op Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en LinkedIn. Via deze accounts kun je reageren op berichten die wij publiceren. Doel daarvan is om inwoners en geïnteresseerden op de hoogte te brengen van wat er speelt en ze voor meer informatie te leiden naar onze eigen website(s). De gemeente verzamelt geen persoonsgegevens via deze accounts. Wel gebruiken we generieke informatie, zoals het aantal reacties, onder meer om het bereik te analyseren en ons aanbod te verbeteren.
Wat doen jullie met pixels of cookies? Volgen jullie mij op sociale media?
Er worden door ons geen gegevens van bezoekers via sociale media opgeslagen. Verwijzingen vanaf eindhoven.nl gaan naar de algemene Facebookpagina van de gemeente en we weten niet wie daarop klikt. We slaan sowieso geen gegevens op van onze bezoekers, zelfs geen herleidbare IP-adressen voor onze statistieken.
Cookies
Wij maken gebruik van cookies om onze website te analyseren en te verbeteren. De informatie die wij hiervoor verzamelen bestaat uit anonieme gegevens over het gebruik van onze website.
Wat zijn cookies?
Een cookie is een eenvoudig tekstbestand dat met pagina’s op een website wordt meegestuurd. Dit bestand wordt door de browser op je pc, tablet of mobiele telefoon opgeslagen. Een website kan de informatie van het bestand bij een later bezoek weer herkennen. Sommige cookies zijn noodzakelijk, omdat de website het anders niet doet. Bijvoorbeeld voor het invullen van formulieren.
Wat voor cookies gebruikt www.eindhoven.nl?
Wij gebruiken:
- Strikt noodzakelijke cookies: deze cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Ze worden automatisch ingeschakeld als je onze site bezoekt. Deze cookies verzamelen geen informatie.
-
Statistiekcookies: deze cookies verzamelen gegevens over het algemene gebruik van onze website. Met deze informatie kunnen we de website beter afstemmen op de behoefte van bezoekers. Om onze digitale dienstverlening te verbeteren (zoals de vindbaarheid van onderwerpen). Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen, we kunnen niet zien wie (welke pc) onze website bezoekt. Voor de statistieken maken we gebruik van Google Analytics en SiteImprove.
Links
Op onze site zijn ook links naar andere websites te vinden. Deze sites kunnen op een andere manier met cookies omgaan. Dit kun je lezen op de betreffende website.
Videocamera's bij verkeerslichten in de gemeente Eindhoven
De gemeente Eindhoven zet videocamera’s in om in kaart te brengen hoe het verkeer doorstroomt op kruispunten die met verkeerslichten zijn geregeld. Op 30 kruispunten hangt een camera (situatie november 2019). De verwachting is dat er elk jaar bij gemiddeld 10 kruispunten een camera wordt toegevoegd.
Welke maatregelen nemen wij voor de privacy van inwoners?
De gemeente weet dat camera’s de privacy van inwoners kunnen schenden. Daarom maken wij een goede afweging tussen het doel van de camera en jouw privacy. Hiervoor nemen wij de volgende maatregelen:
- Er wordt alleen “live” meegekeken met de beelden. Dit gebeurt één keer per jaar, gedurende enkele uren en als er sprake is van klachten over de betreffende verkeerslichten.
- Alleen een beperkt aantal medewerkers van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid heeft toegang tot de camerabeelden. Dit gebeurt via een veilige omgeving ( zij gebruiken hiervooreen gebruikersnaam en wachtwoord).
- De camerabeelden worden niet opgeslagen.
Wat doen we met de beelden?
Eén keer per jaar wordt gecontroleerd of de verkeerslichten goed zijn afgestemd op het verkeersaanbod. Ook gebruiken we de beelden als er klachten zijn over de verkeerslichten. Met de camerabeelden controleren wij:
- of de groentijd voor voetgangers lang genoeg is om een veilige oversteek te kunnen maken;
- of de groenfase voor autoverkeer lang genoeg is om de wachtrij zonder filevorming te laten afwikkelen;
- hoeveel voertuigen er in een wachtrij staan;
- hoeveel fietsers er staan te wachten als het verkeerslicht groen wordt;
- of bij een groene golf een peloton voertuigen zonder stoppen kan passeren;
- of bussen met de gewenste prioriteit afgewikkeld worden.
Privacy in het kader van statistisch onderzoek
De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens enkel voor een specifiek en duidelijk omschreven doel en gebruikt de persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of voor de (verenigbare) doelen waarvoor ze verder worden verwerkt, waaronder wetenschappelijk en historisch onderzoek, archivering in het algemeen belang en statistische doeleinden.
Indien er sprake is van het doen van statistisch en/of wetenschappelijk onderzoek worden jouw persoonsgegevens alleen verzamelt en gebruikt voor het onderzoek waaraan je meedoet. De uitkomsten van de onderzoeken zijn anoniem, waardoor we de privacy van deelnemers waarborgen. De resultaten van onze onderzoeken zijn nooit te herleiden tot individuele deelnemers en deze worden niet doorgegeven aan derden.
Privacy bij meedoen aan onderzoek
De gemeente Eindhoven hanteert de onderstaande regels voor onderzoek, statistiek en gegevensbescherming. Hiermee handelen we volgens de gedragscode voor onderzoek en statistiek van de VSO (Vereniging voor Statistiek en Onderzoek).
- De gemeente informeert de respondent over het doel van het onderzoek.
- We behandelen respondenten die aan het onderzoek deelnemen met respect, ook wanneer ze niet willen deelnemen. Een weigering is een weigering.
- We verzamelen niet meer gegevens dan nodig voor de uitvoering van het onderzoek.
- De gemeente is extra zorgvuldig bij het verzamelen en verwerken van bijzondere gegevens. Dit zijn onder andere persoonsgegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, herkomst, politieke gezindheid, inkomen, gezondheid en seksuele leven.
- Alle persoonsgegevens houden we strikt geheim.
- Persoonsgegevens waarmee je iemand zou kunnen identificeren, maken we zo snel mogelijk anoniem.
- Persoonsgegevens waarmee je iemand zou kunnen identificeren, bewaren we niet.
- De gemeente neemt technische en organisatorische maatregelen om de verzamelde gegevens te beveiligen tegen onrechtmatig gebruik.
- We rapporteren nooit over individuele respondenten met identificeerbare gegevens, tenzij de respondent hiervoor ondubbelzinnig toestemming heeft gegeven.
- Voor vragen of opmerkingen over onderzoeken kun je contact opnemen met de gemeente Eindhoven (telefoon: 14 040, email: onderzoek@eindhoven.nl)
Op moaweb.nl vind je meer informatie over de gedragscode voor onderzoek en statistiek.