Welke gegevens worden uitgewisseld?
Voor de uitvoering van de wettelijke taak kan het nodig zijn dat de gemeente Eindhoven (persoons)gegevens deelt met anderen, zoals andere gemeenten, provincie, Rijk, het OM en politie. Dit gebeurt alleen als hiervoor een rechtmatige grondslag zoals bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming aanwezig is, eventueel in combinatie met een samenwerkingsovereenkomst.
Hoe weet ik of mijn gegevens worden verwerkt?
De gemeente Eindhoven informeert betrokkenen in beginsel als zij gegevens van hen gaat verwerken.
Zijn mijn persoonsgegevens goed beveiligd?
Ja. De gemeente Eindhoven zorgt voor passende beveiliging van de persoonsgegevens die zij onder zich heeft, in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen.
Lees ook de cookie verklaring van de gemeente Eindhoven.
Hoe kan ik een datalek melden?
De gemeente Eindhoven gaat zorgvuldig met persoonsgegevens om en zorgt ervoor dat ze veilig zijn. Toch kan het gebeuren dat deze gegevens in verkeerde handen vallen of verloren gaan. In dat geval spreken we van een datalek.
Heb je een datalek ontdekt? Meld het ons dan zo snel mogelijk. Lees meer hierover op de pagina Klacht gebruik persoonsgegevens - melden datalek.
Wat is de bewaartermijn van persoonsgegevens?
De gemeente Eindhoven bewaart persoonsgegevens die zij verwerkt niet langer dan noodzakelijk voor het doel van de gegevensverwerking dan wel op andere gronden is vereist (zoals archivering en statistisch onderzoek).
Wat zijn mijn privacyrechten en hoe kan ik hier een beroep op doen?
De AVG regelt de rechten die mensen hebben om controle te houden over hun persoonsgegevens.
Gebruik het digitaal formulier AVG Inzageverzoek om gebruik te maken van je privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl. Geef aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken.
Het kan gaan om:
- Recht op inzage. Met dit recht kun je de persoonsgegevens die de gemeente van je gebruikt inzien door middel van een kopie. Hierdoor weet je of en welke gegevens van je worden gebruikt. Daarnaast krijg je ook informatie over het doel van het gebruik, aan wie de gegevens zijn gestuurd en waar de gegevens vandaan komen.
- Recht op rectificatie en aanvulling. Je kunt vragen om je gegevens aan te passen bij onjuistheden. Ook kun je vragen om gegevens aan te vullen als deze niet compleet zijn. De gemeente zorgt ervoor dat foute of niet complete gegevens verwijderd, aangevuld of veranderd worden als deze inderdaad fout of niet compleet zijn. Het recht op aanpassing geldt niet als het gaat om gegevens in de verplichte registers (zoals in de basisregistratie personen). Ook geldt dit recht niet om professionele indrukken, meningen of conclusies van medewerkers aan te laten passen.
- Recht op vergetelheid. Je kunt vragen om je persoonsgegevens te laten verwijderen. De gemeente verwijdert je gegevens wanneer je terecht aan geeft dat de gegevens niet kloppen, niet volledig zijn, niet (meer) nodig zijn of in strijd met de wet worden gebruikt. Het recht op vergetelheid geldt niet als het gaat om gegevens in de verplichte registers (zoals basisregistratie personen). Ook worden gegevens niet verwijderd als de wet zegt dat we deze moeten bewaren.
- Het recht op dataportabiliteit. Dit is het recht om persoonsgegevens over te dragen naar een andere organisatie. Het gaat om gegevens waarvoor je toestemming hebt gegeven of omdat we een contract met je hebben afgesloten.
- Het recht op beperking van de verwerking. Je kunt vragen om het gebruik van je persoonsgegevens te beperken. Dit betekent dat we de gegevens wel bewaren, maar dat we ze niet verder gebruiken voor een specifiek doel. Dit kan alleen wanneer je vindt dat de gegevens niet kloppen en wij tijd nodig hebben om dit te controleren. Wij mogen die gegevens dan niet gebruiken totdat wij een beslissing hebben genomen. Of wanneer je vindt dat wij je gegevens niet gebruiken zoals het in de wet staat, maar je niet wil dat de gegevens verwijderd worden. De persoonsgegevens blijven dan opgeslagen en voor jou bereikbaar. Of wanneer de gemeente de gegevens niet meer nodig heeft, maar jij wel voor een juridische procedure of eis.
- Het recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering. Een geautomatiseerde beslissing is een beslissing die niet door een mens is gedaan. Oftewel: het recht op een menselijke blik bij besluiten.
- Het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking. Dit kan alleen bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Ook heb je het recht om niet afhankelijk van geautomatiseerde besluitvorming te zijn. Een geautomatiseerde beslissing is een beslissing die niet door een mens is gedaan. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je gegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen.
- Het recht op duidelijke informatie wat de gemeente met je persoonsgegevens doet.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de gegevens daadwerkelijk van jou zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen verwerking van persoonsgegevens?
Je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Ook heb je het recht om niet afhankelijk van geautomatiseerde besluitvorming te zijn. Een geautomatiseerde beslissing is een beslissing die niet door een mens is gedaan.
Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je gegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen.
Stuur een email met je onderbouwde bezwaar naar privacy@eindhoven.nl. Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de gegevens daadwerkelijk van jou zijn. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien.
Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen over verwerkingen van persoonsgegevens kun je terecht bij privacy@eindhoven.nl.
Met klachten over de manier waarop de gemeente Eindhoven met persoonsgegevens om gaat kun je terecht bij de Functionaris Gegevensbescherming.
Specifieke verklaringen
In de specifieke privacyverklaringen staat per thema meer informatie over de manier waarop we jouw persoonsgegevens gebruiken. Daar vind je bijvoorbeeld welke gegevens we gebruiken voor welk doel, en ook of en met wie we die gegevens delen.
Deze specifieke informatie moet worden gelezen in aanvulling op en in samenhang met de algemene privacyverklaring over het verwerken van persoonsgegevens door de gemeente Eindhoven.
Deze pagina wordt nog verder aangevuld.
-
Totaaloverzicht specifieke privacyverklaringen
-
Belasting en heffingen
-
Bestuur en organisatie
-
Burgerzaken, contact en dienstverlening
-
Klachten, bezwaar en beroep
-
Kunst en cultuur
-
Ondernemen
-
Onderwijs en jeugd
-
Enquêtes, onderzoek en statistiek
-
Parkeren, verkeer en bouwprojecten
-
Veiligheid en handhaving
-
Vrije tijd, sport en evenementen
-
Website en (social) media
-
Werk en inkomen
-
Wonen en leefomgeving
-
Zorg en ondersteuning