
Wil je weten wat de verschillen zijn tussen een paspoort en een identiteitskaart? Kijk dan op rijksoverheid.nl.

Hoe vraag ik een paspoort of identiteitskaart aan?
Je kunt een groot deel van de aanvraag alvast thuis digitaal voorbereiden. Hierdoor is het bezoek aan het Inwonersplein heel kort en is het niet nodig een afspraak te maken. Vanwege wettelijke bepalingen blijft het nog wel nodig dat je nog één keer naar het Inwonersplein in het Stadhuis komt.
- Ga naar eDienst Aanvragen reisdocument;
- Log in via DigiD;
- Selecteer het gewenste reisdocument;
- Vul de lichaamslengte van de aanvrager in;
- Het systeem voert vervolgens een aantal controles uit en geeft aan welk(e) document(en) je bij de aanvraag aan de balie moet meenemen. Dit voorkomt een extra bezoek;
- Je betaalt via iDeal. Daarna ontvang je een bevestigingsmail en kun je de aanvraag (tot 28 dagen hierna) op het Inwonersplein afronden. Hiervoor is geen afspraak nodig.
Wil of kun je de aanvraag niet op deze manier doen? Maak dan online een afspraak. Informatie over wat je mee moet nemen voor je afspraak op het Inwonersplein komt, vind je hieronder:

Wat neem ik mee als ik het reisdocument bij het Inwonersplein wil aanvragen of afronden?
Neem het volgende mee naar de afspraak:
- 1 pasfoto niet ouder dan 6 maanden in kleur. Bekijk de eisen die aan de foto gesteld worden op rijksoverheid.nl;
- Je pinpas voor de betaling aan de balie, tenzij je gebruik hebt gemaakt van de online=voorbereiding; dan heb je al via iDeal betaald.
- De identiteitsbewijzen en paspoorten die in je bezit zijn. Ook als ze niet meer geldig zijn. Als je meerdere nationaliteiten hebt ook de eventuele reisdocumenten van de andere nationaliteit.
Ben je jonger dan 12 jaar (bij aanvraag identiteitsbewijs) of jonger dan 18 jaar (bij aanvraag paspoort), neem dan ook nog het volgende mee:
- Een kopie van het identiteitsbewijs van je ouder(s) of verzorger(s) die ouderlijk gezag hebben, met hierop een handtekening. Komt een van je ouders of verzorgers mee naar de aanvraag? Dan moet hij /zij ook een legitimatiebewijs meenemen;
- Schriftelijke toestemming van alle gezaghouders/ouders, inclusief handtekening. Hiervoor kunnen je ouders of verzorgers het online formulier toestemming reisdocument minderjarige invullen, printen en ondertekenen.
Meer informatie over ouderlijk gezag? Kijk op rijksoverheid.nl.
- Je moet ingeschreven staan in de BRP van gemeente Eindhoven.
Sta je niet ingeschreven in Eindhoven, maar in het buitenland, dan kun je terecht bij de Nederlandse ambassade in het buitenland of bij een Nederlandse grensgemeente. Woon je in Nederland maar sta je nergens ingeschreven, dan kun je terecht bij een Nederlandse grensgemeente
Wat kost een paspoort of identiteitskaart?
Identiteitskaart | Paspoort | |
---|---|---|
Kind (tot 18 jaar) | € 32,90 | € 56,55 |
Volwassene | € 64,00 | € 74,75 |
Identiteitskaart | Paspoort | |
---|---|---|
Kind (tot 18 jaar) | € 83,80 | € 107,45 |
Volwassene | € 114,90 | € 125,65 |
Bezorgen kost € 16,05.
De kosten betaal je bij de aanvraag.
Wanneer kan ik het document ophalen?
In verband met het coronavirus laten we aangevraagde reisdocumenten (id-kaart of paspoort) tijdelijk gratis thuisbezorgen tot 1 januari 2021. Je krijgt hier informatie over tijdens de aanvraagprocedure. We nemen de extra kosten voor onze rekening.
Is ID (uit)lenen identiteitsfraude?
Ja het (uit)lenen van een identiteitskaart of paspoort is een vorm van identiteitsfraude. Zowel de lener als de uitlener zijn strafbaar. De mogelijke consequenties zijn:
- Dat je een periode geen paspoort mag aanvragen. Je kunt dan dus geen verre reizen maken; geen tussenjaar in Azië of studeren in Amerika bijvoorbeeld.
- Problemen bij het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Die is vaak nodig voor een stage of een baan.
- Een flinke geldboete.
Dit geldt ook voor het wijzigen van de gegevens op een ID of paspoort. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
Hoe lang is een paspoort of ID-kaart geldig?
- Paspoort of identiteitskaart voor volwassenen: 10 jaar
- Paspoort of identiteitskaart voor kinderen en jongeren tot 18 jaar: 5 jaar
Dit geldt voor documenten die zijn uitgegeven na 9 maart 2014. Is je paspoort of identiteitskaart vóór deze datum uitgegeven, dan is het 5 jaar geldig.
Wat als mijn reisdocument is verlopen?
Als je reisdocument is verlopen, lever je het bij het ophalen van een nieuw aangevraagd identiteitsbewijs bij ons in. Je kunt de geldigheidsduur niet verlengen.
Ga je naar het buitenland? Informeer dan even hoe lang je reisdocument geldig moet zijn, bijvoorbeeld bij de reisorganisatie. Voor sommige landen geldt dat deze geldig moet zijn tot je terugkomst, in andere landen moet het paspoort bijvoorbeeld nog tot 6 maanden na terugkomst geldig zijn. Met een verlopen paspoort of identiteitskaart mag je niet meer de grens over, ook niet als je reist binnen de Europese Unie.
Kan ik een paspoort of identiteitskaart met spoed aanvragen?
Ja, in de meeste gevallen kan dat. Geef dit bij de aanvraag aan. Als je het paspoort of de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kun je het document de volgende werkdag na 11:30 uur al ophalen. Bij aanvragen ná 14.00 ligt je paspoort of identiteitskaart mogelijk niet de volgende werkdag, maar een werkdag later klaar. In beide gevallen krijg je een e-mailbericht dat het document voor je klaarligt.
Voor een spoedaanvraag betaal je extra, zie 'Wat kost een paspoort of identiteitskaart?'. Bij een spoedaanvraag is het niet mogelijk om je paspoort of identiteitskaart te laten bezorgen.
Spoedaanvraag nadat je paspoort of ID-kaart kwijtgeraakt of gestolen is
Als je paspoort of ID-kaart kwijtgeraakt of gestolen is, dan moet je deze eerst als vermist opgeven. Je kunt alleen direct een nieuwe aanvragen als je de vermissing aan de balie doorgeeft. Zie 'Mijn paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat nu?'. Een spoedaanvraag is in dit geval niet altijd mogelijk. De baliemedewerker beoordeelt dit. Heb je minstens 3 keer in 5 jaar tijd je paspoort of identiteitskaart als vermist opgegeven, dan is een spoedaanvraag niet mogelijk.
Ik ben niet in staat om naar de balie te komen. Wat nu?
Als je niet in staat bent om naar de balie te komen, dan kun je iemand machtigen om namens jou de aanvraag te doen. Let op: Dit kan alleen bij aanvraag van een identiteitskaart. Gebruik hiervoor het machtigingsformulier.
Machtiging voor het aanvragen van een identiteitskaart
Vul de gegevens in, print de machtiging uit en onderteken hem. Laat de gemachtigde ook zijn of haar handtekening zetten. De gemachtigde maakt dan een afspraak om de aanvraag in te dienen.
Hij of zij neemt het volgende mee naar de afspraak:
- De machtiging, door jou ingevuld en door jou én de gemachtigde ondertekend;
- Een verklaring van een arts/specialist/zorginstelling/huisartsenpraktijk of diens gemachtigde, waarin staat dat je niet in staat bent om naar de gemeente te komen;
- Al je identiteitsbewijzen en paspoorten. Ook als ze niet meer geldig zijn;
- Een pasfoto. Let op de eisen die aan de pasfoto gesteld worden (zie rijksoverheid.nl)
- Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde;
- Het benodigde bedrag (pin of contant).
Wij maken daarna met jou een afspraak voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek controleren wij of alle gegevens kloppen.
Kan ik het paspoort of de ID-kaart tegen betaling laten bezorgen?
Ja, dat kan als:
- je telefonisch of via e-mail te bereiken bent;
- je geen spoedaanvraag hebt gedaan;
- je niet meer dan 3 vermissingen van reisdocumenten in 5 jaar hebt opgegeven;
- je als bewoner staat ingeschreven op een woonadres, niet op een briefadres;
- je adres niet in onderzoek staat bij de gemeente (zie de pagina over adresonderzoek);
- je vorige reisdocument niet als vermist geregistreerd staat.
Geef tijdens de aanvraag aan dat je het document wilt laten bezorgen. De extra kosten betaal je bij de aanvraag (zie 'wat kost een paspoort of identiteitskaart').
De bezorging wordt uitgevoerd door Dynasure. Elke Dyna-koerier kan zich identificeren en draagt herkenbare kleding in de kleuren rood en geel. Ook is de foto en naam van de koerier beschikbaar via de Track & Trace-link die je krijgt als je voor bezorgen hebt gekozen.
Klachten over de bezorging
Heb je klachten over de bezorging? Neem dan contact op met Dynasure:
- via e-mail: afspraak@dynasure.eu;
- telefonisch via 0348-462 873 (ma. t/m vr. 9-20 uur, za. 9-17 uur).
Vragen over de bezorging
Heb je nog vragen over de bezorging en wanneer dit mogelijk is, stel ze dan aan de baliemedewerker wanneer je het reisdocument komt aanvragen.
Mijn paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat nu?
Verlies of diefstal van je Nederlandse paspoort of identiteitskaart meld je bij ons. Dit kan op 2 manieren:
-
Let op: Meld je de vermissing online, dan kun je in verband met controle en verwerking pas na 2 werkdagen een nieuw reisdocument aanvragen bij de balie. Wil je geen 2 werkdagen wachten? Doe dan aangifte van vermissing bij de balie, tegelijk met de aanvraag van je nieuwe paspoort of ID-kaart. Zorg dan dat je identiteitsbewijzen die je nog wel in je bezit hebt, meeneemt.
Online melden van de vermissing. Log in met je DigiD en vul de gegevens in. Let op! Je kunt enkel voor je eigen document een vermissing doorgeven. Je krijgt via e-mail een ontvangstbevestiging van je melding.
- Aan de balie van het Inwonersplein. Maak een afspraak voor het aan de balie melden van de vermissing.
Wij registreren de vermissing om fraude en misbruik te voorkomen. Het reisdocument is vanaf het moment van registratie niet meer geldig. De registratie gebeurt uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na de melding.
Ben je 3 of meer identiteitsbewijzen (paspoorten of identiteitskaarten) binnen 5 jaar kwijtgeraakt, dan kan het langer duren voordat je een nieuw identiteitsbewijs krijgt. Met spoed aanvragen is dan niet mogelijk.
Verlies of diefstal in het buitenland
Ben je je paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland, meld dit dan zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Meteen daarna vraag je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan, zodat je terug kunt reizen naar Nederland.
Terug in Eindhoven overhandig je het tijdelijke reisdocument (laissez-passé of nooddocument) aan ons bij de aanvraag voor een nieuw identiteitsbewijs. Je ontvangt dan een vermissingsverklaring.
Verlies of diefstal van een buitenlands paspoort
Als je een buitenlands paspoort bent kwijtgeraakt, doe dan aangifte bij de politie. Doe dat ook als het om een paspoort gaat van Curaçao, St. Maarten, Aruba, Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES-landen, voorheen de Nederlandse Antillen).
Identiteitsbewijs teruggevonden
Een als vermist opgegeven paspoort of ID-kaart kun je niet meer gebruiken. Heb je het teruggevonden? Lever het dan bij ons in. Wij zijn verplicht elk gevonden identiteitsbewijs te vernietigen.
Kan ik ook een paspoort aanvragen met meer bladzijden?
Ja, dat kan. Dit heet een zakenpaspoort. Dit kan handig zijn als je heel veel reist. Maak gewoon een afspraak voor het aanvragen van een paspoort, en geef bij de aanvraag aan dat het gaat om een zakenpaspoort. De prijs is hetzelfde als die van een gewoon paspoort.