Paspoort en identiteitskaart

Let op

Nieuw model Nederlandse identiteitskaart vanaf 2 augustus

Op 2 augustus 2021 wordt het nieuwe model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Dit model heeft  aantal nieuwe uiterlijke kenmerken: vingerafdrukken van de kaarthouder op de chip en het BSN in een QR-code op de achterkant van de kaart. Meer informatie vind je in de animatievideo op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) is een reisdocument én een identiteitsbewijs. Iedereen ouder dan 14 jaar is verplicht een identiteitsbewijs te kunnen tonen. Woon je in Eindhoven, heb je de Nederlandse nationaliteit, ben je in het in bezit van DigiD én ben je 12 jaar of ouder? Je kunt de aanvraag van een paspoort of ID-kaart sneller regelen door deze alvast online voor te bereidenJe hoeft dan geen afspraak meer te maken om de hele aanvraag aan de balie te doen. Wel moet je als aanvrager van een reisdocument altijd persoonlijk aan de balie verschijnen om je aanvraag af te ronden.

Vraag je een identiteitskaart aan voor iemand die jonger is dan 12 jaar? Of een paspoort voor iemand die jonger is dan 18 jaar? Dan moet de minderjarige voor wie je het reisdocument aanvraagt altijd met je meekomen naar jouw balieafspraak. Dit geldt ook voor baby’s en jonge kinderen!

Wil je liever geen gebruik maken van de online voorbereiding? Maak dan online of telefonisch via 14 040 een afspraak.

Wil je weten wat de verschillen zijn tussen een paspoort en een identiteitskaart? Kijk dan op rijksoverheid.nl. Of bekijk hieronder de video met uitleg over het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart.

Aanvraag van paspoort of id-kaart

Stap voor stap

  1. Bereid je aanvraag online voor of maak een afspraak.
  2. Kom met de benodigde documenten naar het Inwonersplein.
  3. Kies bij de aanvraag eventueel voor bezorging of spoed en betaal alle kosten.
  4. Haal je paspoort/ID-kaart na 5 werkdagen op of wacht op de bezorging.