De gemeente Eindhoven heeft de regels voor buitenevenementen in de stad vernieuwd. Denk bij die regels aan het aantal evenementen en bezoekers, maar ook geluidsniveaus. De afgelopen maanden hebben we daarover gepraat met bewoners, organisatoren, ondernemers en andere belanghebbenden. We hebben ook een stadsbrede enquête gehouden. De uitkomsten hebben we gebruikt om de nieuwe regels te actualiseren. Dat doen we in de vorm van zogenaamde locatieprofielen. Inmiddels heeft het college van burgemeesters en wethouders de definitieve versie vastgesteld. Vanaf het evenementenjaar 2026 kunnen we met de profielen werken. Deze gelden voor 20 locaties in onze gemeente.
Waarom locatieprofielen?
Evenementen zorgen voor sommigen ook voor overlast. Bijvoorbeeld door geluid, drukte of gebrek aan (fiets)parkeerplaatsen. Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Bovendien willen we dat evenementen veilig verlopen. Daarom vinden we het belangrijk om vooraf met bewoners en ondernemers goede afspraken te maken. Over de plaatsen waar in de stad evenementen kunnen plaatsvinden en over de voorwaarden die daar dan voor gelden.
Voor de meest gebruikte evenementenlocaties zijn daarom regels vastgesteld in zogeheten locatieprofielen. Zo'n profiel bevat onder meer informatie over het aantal toegestane evenementen op de betreffende locatie, de op- en afbouwtijden en de maximale geluidsproductie. Maar ook zaken als veiligheid en toegankelijkheid. Met een locatieprofiel kan een organisator van een evenement zien of een locatie geschikt is of niet.
Herijking in fasen
De huidige locatieprofielen stamden uit 2015. Daarom hebben we deze regels vernieuwd. Daarvoor hebben we verschillende onderzoeken uitgevoerd. Ook hebben ondernemers, bewoners, organisatoren en andere belanghebbenden betrokken. We hebben per locatie gevraagd naar ideeën, meningen en ervaringen. Deze reacties hebben we gebruikt om nieuwe afspraken te maken voor de komende jaren.
We hebben de profielen niet allemaal tegelijk vernieuwd. Dat hebben we in verschillende fasen gedaan.
Centrumlocaties
In 2024 hebben we de locatieprofielen in het centrum onder de loep genomen. Daarbij ging het om het Lichtplein/Victoriapark, Fensterrein, 18 Septemberplein, Markt, Begijnenhof, Stadhuisplein, Stationsplein, Stratumseind, Wilhelminaplein en Paterskerk. De participatie rondom deze fasen is afgerond. De verslagen van de sessies vind je hieronder:
Verslagen en presentatie werksessies centrumlocaties
-
Verslag werksessie bewoners (547.65 KB)
-
Verslag werksessie ondernemers (683.47 KB)
-
Verslag werksessie organisatoren (888.37 KB)
-
Presentatie werksessies (2.27 MB)
Locaties buiten het centrum
Eind 2024 en begin 2025 waren de locaties buiten het centrum aan de beurt. Daarbij gaat het om de volgende locaties:
- Strijp-S
- Philips Stadion (omgeving)
- TU terrein/JF Kennedylaan
- Stadswandelpark
- Stadspark de Karpen
- Genneper Parken
- Landsard
Voor de volgende drie locaties zijn informatieavonden georganiseerd:
- Stadswandelpark
- Stadspark de Karpen
- Strijp-S
- Landsard
De verslagen van de sessies vind je hieronder.
Verslagen en presentaties werksessies locaties buiten het centrum
-
Verslag bewonersavond Landsard - 8 april (334.33 KB)
-
Verslag Bewonersavond Strijp S - 25 februari (797.7 KB)
Hoe hebben we het aangepakt?
Per locatie zijn we in gesprek gegaan met vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers, organisatoren en andere belanghebbenden. Voor elke locatie was dit maatwerk. We verzamelden de informatie die al beschikbaar was over deze locaties. Denk aan: wat zijn de ontwikkelingen voor de toekomst? Vindt er bijvoorbeeld een herinrichting plaats? Welke evenementen zijn er nu op die locatie? En hoe verlopen die? Welke belanghebbenden moeten we betrekken?
Toen we deze informatie zoveel mogelijk op een rijtje hadden, zijn we in overleg gegaan met belanghebbenden. We voerden die gesprekken fysiek als online, individueel en in groepsverband. We hebben ook aanvullende onderzoeken uitgevoerd, onder meer naar geluid, ecologie (flora & fauna) en bodem.
Op maandag 12 mei 2025 was er een inloopavond in het stadhuis. Tijdens deze avond waren de proefversies van de locatieprofielen te bekijken en konden bezoekers feedback geven. Tot en met zondag 25 mei konden mensen ook nog digitaal meedenken via een online formulier op deze pagina.
Daarna hebben we de conceptprofielen van alle locaties in één keer voorgelegd aan het college van B&W. We konden namelijk pas een complete afweging maken als alle locaties aan bod waren gekomen.
Het college van B&W heeft de nieuwe locatieprofielen vastgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad. Die heeft het voorstel eind augustus en begin september 2025 besproken. Na die bespreking zijn er nog aanpassingen gedaan. Het college van B&W heeft de nieuwe locatieprofielen definitief vastgesteld op 23 september 2025. Zo kunnen we vanaf het evenementenjaar 2026 met de profielen werken.
Het voorstel met de nieuwe locatieprofielen en andere documenten hierover kun je lezen in het Raadsinformatiesysteem.
Planning
Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar eventlocaties@eindhoven.nl.