De gemeenteraad heeft in maart 2024 het Masterplan Mobiliteit aangenomen.
Op donderdag 1 februari 2024 was er een bijeenkomst waar we de inhoudelijke richtingen en keuzes gedeeld hebben. Het verslag van deze bijeenkomst lees je hieronder.
Verslag bijeenkomst 1 februari 2024 - Masterplan Mobiliteit 2050: Wij gaan vooruit
Ruim 90 personen waren aanwezig bij de bijeenkomst over het Masterplan 2050, waar een uitgebreide presentatie werd gegeven over het Masterplan 2050 en de daaruit voortvloeiende actie-agenda.
Dromenmarkt
De zeven dromen met bijbehorende plannen en acties die de leidraad vormen in het plan, werden daarna in de vorm van een soort markt, toegelicht door medewerkers van de gemeente.
Tijdens deze markt bleek maar weer eens hoe groot de belangstelling van inwoners is als het gaat om mobiliteit. Er werden volop vragen gesteld en opmerkingen gemaakt.
Zo was er veel lof voor het Masterplan, zowel qua inhoud als proces. Aandacht voor de verbetering van het openbaar vervoer werd meermalen genoemd, alsook aandacht voor handhaving en verkeersgedrag. Er waren veel positieve reacties op het plan om overal betaald parkeren binnen de ring in te voeren, het invoeren van 30 km binnen de ring en een verlaging van 70 naar 50 km op de ring. De verhoging van de parkeertarieven werd goed ontvangen.
Om doorgaand verkeer uit de binnenstad te weren wil de gemeente een zogeheten sectorenmodel realiseren. Daar konden de meeste gasten zich in vinden. Daarbij gaven ze ook aan om dit snel aan te pakken, al is het op korte termijn nog op basis van experimenten. En, last but not least, heb aandacht voor inclusie.
Wat wilt u de gemeente nog meegeven?
Bovenstaande vraag werd de aanwezigen gesteld via een invulkaartje. Hieronder een samenvatting van (letterlijk) gegeven antwoorden.
Over de droom Verbinding
- Openbaar Vervoer (OV) en Park & Ride (P&R): Zorg voor innovatieve vervoersmiddelen (bijv. Monorail in plaats van HOV bus), introduceer trams in Eindhoven en zet meer in op Park & Ride (P&R).
- Alles is dichtbij: Leg de focus op de aantrekkelijkheid van de fiets, 15 minuten lopen is niet hetzelfde als 15 minuten fietsen, focus op Doorstroming: laat de scenario’s voor doorstroming doorrekenen en verbeter de doorstroming van fietsers op de ring.
Over de droom Vrijheid voor iedereen
- Toegankelijkheid: Heb oog voor ouderen (dit worden er steeds meer), bij concessies de toegankelijkheid van het openbaar vervoer meenemen (bijv. rolstoelplaatsen in OV). Heb extra aandacht voor inclusie. Beredeneer de gehele visie in de basis vanuit de minst mobielen in de samenleving: dit thema verdient een eigen hoofdstuk in het Masterplan. Taxibusjes en deelvervoer werken niet voor minder mobielen. Zorg voor arm- en rugleuningen voor mensen met een beperking in bushokjes. Denk aan de toegankelijkheid van laadpalen (bijv. voor rolstoelgebruikers). Shared public spaces zijn niet veilig voor kwetsbare groepen. Maak alle uitstapstroken 1.05 m.
- Betaalbaarheid: Lagere prijzen voor lage inkomens creëert een extra armoedegrens (lastiger sociale ladder te beklimmen) De gemeente heeft geen invloed op de prijsstijging van het OV.
Over de droom Ruimte maken
- Autoluwe steden: Auto’s weren uit de binnenstad, direct meer betaald parkeren invoeren. Betaald parkeren en deelmobiliteit geven extra kosten voor de inwoner (hoe wordt dit opgelost?). Heb oog voor sluipverkeer.
- Ontmoetingsplekken: Meer levende pleinen. Verbinden van mensen met parken en ontmoetingsplekken.
Over de droom Schoon
Meer actief vervoer voordat we voor elektrificatie kiezen. Aandacht en uitwerking circulariteit (elektrische auto’s hebben grote impact op bijv. grondstoffen). Wetgeving aanpassen om oprit voor persoonlijke laadinfrastructuur te faciliteren. ZE (zero-emissie) zones niet mogelijk door beperkt EV voor vrachtverkeer.
Over de droom Veilig
Direct 30 km/u in de stad, direct 50 km/u op de ring. Aandacht voor verkeersveiligheid bij einde van fietspaden en verandering maximum snelheid. Strenge snelheidscontroles. Rechte wegen nodigen uit tot hard rijden, introduceer kronkels. Veiligheidsrisico’s (verschil in) snelheid e-bike. Jong leren over veiligheid in het verkeer.
Over de droom Gezond
Wegen niet verhogen in verband met geluidsoverlast.
Over de droom Ontspannen
Meerder aanbieders deelmobiliteit in een app voor gemak. Verduidelijking visualisatie busstation (vast perron per buslijn). Inwoners gaan bij mobiliteit altijd kiezen voor de makkelijkste keuze (modaliteit/route).
En nu: de gemeenteraad aan zet
Dinsdag 5 maart praat de gemeenteraad tijdens een meningsvormende vergadering over het Masterplan Mobiliteit. Dinsdag 12 maart neemt de gemeenteraad een besluit.
-
Uitnodiging masterplan jan 2024.pdf (320.79 KB)
Masterplan mobiliteit 2050
Daarbij is ook een document opgesteld, het Masterplan Mobiliteit 2050, dat bestaat uit twee delen:
- Deel I. Dromen: hierin zijn onze dromen voor de toekomst beschreven en welke rol en waarde mobiliteit daarin heeft.
- Deel II. Actie-agenda: hierin zijn de concrete keuzes en stappen beschreven voor de komende jaren om onze dromen dichterbij te halen.
Op 12 maart 2024 heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit 2050 goedgekeurd.
Deel I. Dromen
Onder de tekst vind je de link naar het volledige Masterplan Mobiliteit 2050.
Wij dromen over een toekomst waarin wij in verbinding zijn met elkaar, waarin er vrijheid is voor iedereen om te gaan en staan waar ze willen en op welke manier ze dat willen, waarin we ruimte maken voor elkaar en de veelzijdigheid van de stad, waar het veilig is voor jong en oud. Een stad waar de lucht schoon is en waar we gezond oud kunnen worden. Een stad waar het fijn is om te zijn en waar we kunnen ontspannen. In totaal hebben wij zeven dromen benoemd die de basis vormen voor ons mobiliteitsbeleid voor de komende jaren. Hieronder worden de zeven dromen nader toegelicht:
Mobiliteit is verbinding
Mobiliteit draait in essentie om verbinding. Mobiliteit faciliteert onze ontmoetingen, het brengt mensen bij elkaar, familie, relaties, werkgevers en werknemers, docenten en leerlingen, artiesten en bezoekers, teams bij de wekelijkse trainingen en wedstrijden, enzovoorts. Mobiliteit verbindt niet alleen mensen met elkaar, maar ook hele stadsdelen. En Eindhoven is natuurlijk geen eiland, we zijn verbonden met de Brainport regio, de rest van Nederland en verder.
Mobiliteit is vrijheid voor iedereen
Iedereen heeft het recht om te gaan en staan waar men wil. Eindhoven is een stad die kansen biedt voor iedereen. Wie zich goed kan verplaatsen, kan naar school, naar werk, naar de stad en daadwerkelijk deelnemen aan de maatschappij. Een stad waar iedereen alle mogelijkheden heeft om zich door de stad te bewegen, te ondernemen en zich te ontplooien. Een stad met een omgeving zonder beperkingen.
Mobiliteit is ruimte maken
In 2050 is er voldoende ruimte voor de groei van de stad en alles wat daarin nodig is. Er is genoeg ruimte om te wonen en te werken. “De ruimte tussen gebouwen” is ruimte om ons vrij te verplaatsen, maar ook om ons te verbinden, om gezond te zijn en om te ontspannen. Eindhoven groeit niet alleen, het bloeit ook steeds meer. Straten en wegen zijn verweven met groene elementen; overal perkjes met planten en bloemen en grote bomen.
Mobiliteit is schoon
Inwoners en bezoekers ademen tijdens hun verplaatsing in Eindhoven heerlijke schone lucht. In 2050 is het vervoer schoon, zonder uitstoot van CO2 en andere vieze stoffen. Eindhoven is een stad in balans met de wereld om haar heen. Daarbij werken we circulair: we denken goed na over de materialen die gebruikt worden, in het besef dat de grondstoffen van de aarde eindig zijn.
Mobiliteit is veilig
In Eindhoven willen wij dat iedereen veilig is en zich ook veilig voelt in het verkeer. Een stad waar iedereen het vertrouwen heeft dat er geen schade wordt toegebracht. Een stad zonder verkeersslachtoffers. Want ieder slachtoffer is er één te veel.
Mobiliteit is gezond
Bewegen maakt mensen gezond. In Eindhoven worden mensen gefaciliteerd, gestimuleerd en uitgedaagd om te bewegen. Een stad waar voetgangers en fietsers zich prettig kunnen verplaatsen. En geen last hebben van vieze lucht of veel geluid.
Mobiliteit is ontspannen
In 2050 is mobiliteit niet alleen een noodzaak, maar ook een lust; een manier om te ontspannen. Verplaatsen is in Eindhoven gemakkelijk; routes zijn herkenbaar, inwoners en bezoekers zijn goed geïnformeerd en verplaatsen is zonder gedoe. Verplaatsen in Eindhoven is een beleving.
Deel II. Actie-agenda
Onder de tekst vind je de link naar het volledige Masterplan Mobiliteit 2050.
Het is nu zaak om concrete stappen te zetten richting onze dromen. Dit deel beschrijft hoe we met mobiliteit stappen zetten richting onze dromen. Er is een balans gezocht in de verschillende dromen en we hebben keuzes gemaakt. De concrete stappen zijn per droom uitgewerkt en geland in een samenhangend pakket.
Mobiliteit is verbinding
Wij werken in de komende jaren aan verbinding door in te zetten op
- Alles is dichtbij
Wij zetten in op een stad waar alles dichtbij is: Eindhoven als 15-minuten stad, waar alle dagelijkse voorzieningen binnen 15 minuten lopend of fietsend te bereiken zijn. Het versterkt de relatie met de lokale voorzieningen en maakt de buurteconomie krachtiger. - Een passend netwerk voor elke vervoerswijze
Ons netwerk verbindt ons zowel binnen Eindhoven als met de regio, de rest van Nederland en het buitenland. Om de stad in de toekomst goed verbonden te houden, benutten we de kracht van alle vervoerswijzen in ons netwerk. - Hubs als verbindende schakels
Multimodale overstappunten vormen de verbindende schakels. Wij hebben aandacht voor de routes naar hubs, het gemakkelijk overstappen op andere vervoerswijzen en het verbeteren en ontwikkelen van hubs op alle schaalniveaus.
Mobiliteit is vrijheid voor iedereen
Wij werken in de komende jaren aan vrijheid voor iedereen door in te zetten op:
- Vervoer is beschikbaar en betrouwbaar
We willen dat vervoer overal in onze stad beschikbaar is. We geven inwoners en bezoekers de keuzevrijheid om de manier van verplaatsen te kiezen die het beste past bij dat moment. Dit betekent volwaardige alternatieven voor iedere afstand en locatie en goede informatievoorziening over keuzemogelijkheden. - Iedereen een betaalbaar duurzaam vervoersalternatief
Vervoer is betaalbaar voor iedereen en geldgebrek mag geen reden zijn om niet te verplaatsen. - Vervoer is toegankelijk
Wij willen dat vervoer toegankelijk is en halen fysieke barrières weg.
Mobiliteit is schoon
Wij werken in de komende jaren aan schone mobiliteit door in te zetten op:
- Mobiliteit zonder uitlaatgassen
Wij voeren het stappenplan uit voor zero emissie gericht op alle motorvoertuigen binnen Eindhoven. We bieden een duidelijk handelingsperspectief, doen het samen met de stad en hebben oog voor draagvlak en draagkracht. Daarnaast richten we ons erop om proactief laadvoorzieningen te organiseren in de stad. - Circulaire materialen
Wij zetten in op het verminderen, hergebruik en recyclen van materialen.
Mobiliteit is veilig
Wij werken in de komende jaren aan de droom veilig door in te zetten op:
- Veiliger gedrag
In 90 procent van het ontstaan van ongevallen speelt gedrag een rol. De focus zal daarom meer en meer op veilig gedrag van verkeersdeelnemers liggen. We zetten in op stimulering van gewenst gedrag en een gerichte aanpak van normvervaging. - Geen verkeersonveilige plekken meer, lagere snelheden
Wij pakken de aandachtslocaties qua verkeersonveiligheid aan. Zowel op basis van data als vanuit de beleving. In situaties waar onveiligheid ontstaat tussen verschillende vervoerswijzen, maken we deze veiliger. We zorgen voor veilige schoolzones. Snelheid is de belangrijkste factor in de ernst van ongelukken (slachtoffers, doden). We zetten daarom in op snelheidsverlaging op zoveel mogelijk wegen. - Doorontwikkeling van data gedreven werken
Betere registratie en data kunnen meer inzicht geven in de risico’s. Wij verrijken de data door samenwerking voor een meer preventieve aanpak.
Mobiliteit is gezond
Wij werken in de komende jaren aan de droom gezond door in te zetten op:
- Meer lopen en fietsen
Meer lopen en fietsen is gezond én essentieel voor het slagen van de mobiliteitstransitie. Daarnaast is het belangrijk dat de bereikbaarheid van parken, bos en sportvoorzieningen op peil blijft. - Minder overlast
Wij zetten in op het verbeteren van de luchtkwaliteit en verminderen de trillingen en het geluid van het verkeer.
Mobiliteit is ontspannen
Wij werken in de komende jaren aan de droom ontspannen door in te zetten op:
- Prettig verplaatsen, zonder gedoe
Wij zetten in op gemakkelijk oriënteren, plannen van onze verplaatsingen en een prettig gebruik van alle vervoerswijzen. - Gastvrij
Wij zetten in op goed vindbare reis- en vervoersinformatie voor iedereen, ook in tijdelijke situaties en tijdens evenementen.
De pakketten zijn het startpunt voor concrete realisatie, maar niet in beton gegoten. Het geeft een beeld van waar wij nu staan in ons denken en doen. In de komende jaren worden deze stappen uitgevoerd, samen met de stad.
Hoe denken deskundigen over de toekomst van Eindhoven?
Wij hebben drie vooraanstaande deskundigen gevraagd na te denken over de toekomstige mobiliteit van Eindhoven. Dit heeft geresulteerd in drie inspirerende essays.
Wat willen Eindhovenaren?
Inwoners, ondernemers en deskundigen hebben input gegeven en meegedacht over de toekomst van mobiliteit in onze stad. Zowel het proces als de uitkomst stonden in het begin nog niet vast. Gaandeweg zijn de stappen gezet die aansluiten bij de stad om te komen tot de uitwerking die er nu ligt. Wij hebben inspiratie gevraagd uit de wetenschap voor een externe blik, tientallen bijeenkomsten georganiseerd en met honderden inwoners het gesprek gevoerd. Wij hebben niet alleen inwoners uitgenodigd om te komen, maar zijn ook de stad ingegaan om het gesprek op straat te voeren met inwoners, bezoekers en ondernemers. Hieronder vind je meer informatie over de activiteiten:
- Dromenlabs: inwoners zijn uitgenodigd om samen met wetenschappers en experts te dromen over de toekomst en welke rol mobiliteit daarin speelt.
- Kennislabs: samen met experts, ondernemers en ervaringsdeskundigen is er tijdens negen kennislabs verdiepend nagedacht over verschillende mobiliteitsthema’s.
- Straatlabs: niet iedereen komt naar een bijeenkomst over mobiliteit. Wij zijn ook de straat opgegaan om inwoners en bezoekers te spreken die zich niet altijd laten horen in een participatietraject.
- Verschillende thema’s zijn inhoudelijk uitgewerkt in een studie of plan. Deze vormen de inhoudelijke achtergrond op dit plan. Deze zijn te vinden onder het plusje 'welke thema's zijn uitgewerkt in het masterplan?'.
- Fontys Cross-over Lab Mobile City: samen met Fontys Hogeschool hebben wij een lesmodule genaamd Mobility Lab georganiseerd.
Wat is jouw betrokkenheid?
Jouw betrokkenheid is heel belangrijk. Dit masterplan is, samen met de actie-agenda, samen met de stad ontwikkeld. Alle voorgenomen plannen en acties willen we ook samen met jou verder vormgeven, mobiliteit is immers van en voor de stad en de mensen die in Eindhoven wonen en werken of bezoeken. In februari 2024 vond een terugkoppeling plaats van onze plannen voor alle betrokkenen van de afgelopen periode en andere belangstellenden. Tijdens deze bijeenkomst vroegen wij aan jou hoe jij bij de (uitwerking van de) plannen betrokken wilt blijven.
Welke thema's zijn uitgewerkt in het Masterplan?
Verschillende thema’s zijn de afgelopen periode inhoudelijk uitgewerkt in een studie of plan. Deze vormen de inhoudelijke achtergrond op dit masterplan. Je kunt ze hier inzien. De documenten zijn in januari 2024 ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden.
-
Binnenstadsdeal Eindhoven 2022-2024 (6.43 MB)
-
Rapport Motie 30 tenzij (oktober 2023) (16.15 MB)
-
Multimodaal netwerkkader (november 2022) (1.59 MB)
-
Nota Verkeerslichten (juni 2022) (2.46 MB)
-
Innovatieagenda Verkeersmanagement 2023 - 2025 (379.92 KB)
-
Rapportage DigiPanel Deelvervoer (2022) (2.61 MB)
-
Nadere regels deelvoertuigen (mei 2023) (343.48 KB)
-
Parkeerstrategie Eindhoven (juni 2021) (713.46 KB)
Hoe krijg ik meer informatie?
Heb je vragen of opmerkingen, mail dan gerust naar mobiliteit2050@eindhoven.nl.