Op 3 februari, 24 maart en 24 april 2025 presenteerden we de voorkeursvarianten (schetsontwerpen) voor:
- Vonderweg, Mauritsstraat, Mecklenburgstraat, Karel de Grotelaan binnen de Ring en kruising Karel de Grotelaan met de Ring.
- Karel de Grotelaan buiten de Ring en aftakking naar de High Tech Campus
- Meerveldhovenseweg en Karel de Grotelaan rondom Kastelenplein (inclusief aansluiting A2/N2 en verbinding met Veldhoven).
Meer informatie over de voorkeursvarianten vind je op de pagina Voorkeursvarianten HOV4. Heb je nog vragen? Kijk dan op de pagina Vraag en antwoord HOV4.
Gemeenteraad aan zet
Op dit moment ligt het kredietvoorstel (financiering) voor de aanleg van HOV4 ter besluitvorming bij de gemeenteraad. Op donderdag 19 juni is er de mogelijkheid om in te spreken tijdens de raadsvergadering. Meer informatie over het raadsvoorstel kun je lezen in het raadsinformatiesysteem. De gemeenteraad neemt op 1 juli een definitief besluit over het kredietvoorstel.
Na het raadsbesluit gaan we aan de slag met het uitwerken van het schetsontwerp naar een voorlopig ontwerp. In september en oktober organiseren we hiervoor werksessies met buurtbewoners die zich eerder hebben aangemeld. Samen werken we toe naar een definitief ontwerp (eind 2025/begin 2026).
Wat is HOV4?
HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Het vervoer is hoogwaardig omdat het voldoet aan hoge kwaliteitseisen: sneller, betrouwbaarder en duurzamer. De HOV rijdt vaker en is sneller omdat er, waar mogelijk, een aparte rijstrook voor is aangelegd of vrijgemaakt. Hierdoor is het reisschema betrouwbaarder dan die van de bus. De ambitie is om een speciaal voertuig te laten rijden, dat meer mensen kan vervoeren en emissievrij rijdt. Kortom: reizigers hoeven minder lang te wachten (omdat de HOV om de paar minuten vertrekt), hij vertrekt op tijd en er is genoeg plaats. Er zijn al drie bestaande HOV- lijnen, meer informatie hierover vind je op de HOV-netwerkkaart.
Waarom HOV4?
De stad groeit
Tot het jaar 2040 groeien we als stad naar 300.000 inwoners. Daarom bouwen we 40.000 nieuwe woningen. Er komen ook 36.000 nieuwe arbeidsplaatsen bij in de stad. Dé banenmotor van de regio is ASML. Er komen niet alleen meer banen bij het bedrijf zelf. De werkgelegenheid bij toeleveranciers en dienstverleners in de hele regio neemt toe. ASML en andere bedrijven werken mee aan het oplossen van de mobiliteits- en woningbouwknelpunten.
Alternatieven voor de auto
Zonder maatregelen ontstaat meer autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Het comfort dat de HOV biedt, moet concurreren met de auto, zodat we die steeds vaker laten staan.
Waar gaat de route langs?
-
In de zomer van 2023 namen de gemeenteraden van Eindhoven en Veldhoven een besluit over het gehele tracé: de snelle buslijn van Eindhoven Centraal naar De Run in Veldhoven loopt via het centrum naar de Mecklenburgstraat en de Karel de Grotelaan naar de Run in Veldhoven (in het verkenningsdocument lees je de afwegingen van het besluit).
Over twee delen van het tracé werd toen nog geen besluit genomen: er was meer tijd nodig voor studie over het tracé in het Centrum en bij het Kastelenplein. Op 27 februari 2024 is de definitieve route bepaald. Bekijk de raadsinformatiebrief: Raadsinformatiebrief Tracékeuzes HOV4 centrum en Kastelenplein.
Vraag en antwoord HOV4
Op de pagina Vraag en antwoord HOV4 zijn diverse veelgestelde vragen te vinden.
Hoe word ik betrokken en waar kan ik mij aanmelden?
We vinden het belangrijk dat bewoners, bedrijven en andere geïnteresseerden op de hoogte zijn van de plannen voor de HOV4 en hierover kunnen meedenken. Hiervoor organiseren we gedurende het ontwerpproces verschillende participatiemogelijkheden, via bijeenkomsten en online.
Onderaan deze pagina, onder het kopje Waar vind ik meer informatie? vind je de verslagen van die participatiemomenten: wat de reacties waren en wat we daarmee hebben gedaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over HOV4 en andere ontwikkelingen in Gestel? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief door te mailen naar hov4@eindhoven.nl. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door te mailen naar hetzelfde mailadres.
Financiële bijdrage voor HOV4
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenplanning Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) van 9 november 2022, hebben het Rijk, de provincie en de gemeente Eindhoven afspraken gemaakt over het verbeteren van de bereikbaarheid en het versnellen van de woningbouw in regio Brainport Eindhoven. Rijk en regio reserveren voor de HOV4 respectievelijk € 132 miljoen en € 138 miljoen.
De brief (en bijlage) die ons college van burgemeester en wethouders hierover aan de gemeenteraad heeft gestuurd, kun je nalezen in ons Raadsinformatiesysteem:
De brief die het kabinet over deze besluitvorming aan de Tweede Kamer heeft gestuurd vind je op de website van de Tweede Kamer:
Waar vind ik meer informatie?
-
Op zoek naar informatie over het Veldhovense deel van HOV4? Kijk op veldhoven.nl/hov4.
-
Participatie 2025
-
Participatieverslagen schetsontwerpen HOV4 (juni tot en met oktober 2024)
-
Besluitvorming
-
Verslagen tracékeuze-bijeenkomsten (april/maart 2024)
-
Informatiebrieven
-
Verslagen bijeenkomsten 2022-2023
-
Presentatie HOV4 (10-10-22) (15.87 MB)
-
Bijeenkomst HOV4 (16 januari 2023) (3.8 MB)
-
Input vanuit de omgeving HOV4 (96.17 KB)
-
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan gerust een mail naar hov4@eindhoven.nl.