Waarom krijgen de Damocleslaan en Amazonenlaan een nieuwe inrichting?
De bestrating van de weg en stoepen voldoen niet meer aan de basiskwaliteit en zijn toe aan vervanging en onderhoud. Daarnaast vraagt de veiligheid van voetgangers en fietsers om een andere, meer overzichtelijke inrichting. Vanwege de aanwezigheid van de scholen, woningen en zorginstellingen is in het nieuwe ontwerp ook gekeken naar parkeeroverlast en bereikbaarheid. Verder maken we de omgeving klimaatbestendiger door stukken verharding te vervangen voor extra groen.
Hoe gaan de Damocleslaan en Amazonenlaan eruit zien?
Op onderstaande afbeeldingen zie je doorsnedes van de verschillende profielen op de Amazonenlaan en de Damocleslaan, variërend van parkeerplaatsen en trottoirs tot borders en het diverse groen.
Meer informatie vind je ook op de plankaart Amazonenlaan-Damocleslaan (pdf-bestand) en in de videopresentatie hieronder.
Presentatie Damocleslaan-Amazonenlaan
Wat gaat er precies gebeuren?
- In het voorjaar van 2022 start de gemeente met de herinrichting van de Damocleslaan en Amazonenlaan.
- Er komen twee volledig nieuw ingerichte wegen met meer aandacht voor de veiligheid van voetgangers en fietsers. Het wordt een groene omgeving die voor iedereen goed bereikbaar is. Het blijft een 30 km zone.
- De bestrating van de weg en trottoirs voldoen niet meer aan de basiskwaliteit en zijn toe aan vervanging en onderhoud.
- Daarnaast vraagt de veiligheid van voetgangers en fietsers om een andere, meer overzichtelijke inrichting.
- Vanwege de aanwezigheid van de scholen, woningen en zorginstellingen is in het nieuwe ontwerp eveneens gekeken naar parkeeroverlast en bereikbaarheid.
- Ook maken we de omgeving klimaatbestendiger door stukken verharding in te wisselen voor extra groen.
- Op de Damocleslaan komt meer ruimte voor de bestaande bomen aan de noordzijde door de bestaande boomvakken te vergroten. Tussen de bomen komt extra groen in de vorm van hagen. Aan de zuidzijde komt een trottoir van 2,40 meter breed met geleideband. Hier kun je stoppen, half op het trottoir, om mensen af te zetten en op te halen. Het wegdek en de trottoirs worden vernieuwd en er komt meer ruimte voor groen. De rijbaan bestaat straks uit twee fietsstroken met in het midden een strook voor de auto’s. De fietsstroken zijn 2 meter breed; de gehele rijbaan is 5,50 meter breed.
- Ook de Amazonenlaan wordt geheel vernieuwd met twee rode fietsstroken op de rijbaan. Het noordelijke deel van de Amazonenlaan bevat een breed trottoir aan de zijde van de woningen. We brengen hier het aantal parkeerplaatsen terug en niet meer op de rijbaan. De groenstrook wordt breder om de bestaande bomen meer ruimte te geven.
- Bij de aansluiting Damocleslaan – Amazonenlaan komt een vernieuwde overzichtelijke rotonde. Deze aansluiting is momenteel onoverzichtelijk en leidt tot gevaarlijke situaties tussen fietsers en auto. In de nieuwe situatie maakt de fietser in de toekomst gebruik van de rijbaan van de Amazonenlaan. Daardoor wordt de aansluiting op de Damocleslaan gelijkwaardig. Dit noemen we een overrijdbare rotonde, overzichtelijk en veilig.
- De aansluiting Amazonenlaan – Wasvenpad wordt ook vernieuwd en wordt erg overzichtelijk. Door de fietser bij het Wasvenpad op de Amazonenlaan te brengen, creëren we een veilige en overzichtelijke aansluiting. Voetgangers kunnen hier veilig oversteken of gebruik maken van het groene wandelpad langs het park. Om haaks overstekende fietsers van het Wasvenpad naar het wandelpad te weren, leggen we een brede groenstrook met hagen aan. Voetgangers kunnen dan wel tussen het groen oversteken, voor fietsers wordt dit lastiger. De hele kruising wordt overzichtelijk, veilig en aantrekkelijk.
- Er is veel ruimte voor voetgangers en fietsers. En de trottoirs zijn goed begaanbaar, ook voor minder validen. Op de rijbanen geeft het kleurverschil in het wegdek duidelijk aan dat de meeste ruimte voor de fietsers is. Bij de t-splitsingen liggen de kruisingen iets verhoogd op het wegdek.
- Fietsers komen op de rijbaan en krijgen een eigen strook, wat in deze 30 km zone bijdraagt aan een rustig rijgedrag van de automobilist. De auto is als het ware ‘de gast’ op de weg. Bij elke T-splitsing verhogen we het wegdek, ook dit remt de snelheid van de auto’s af.
- De rijbanen zijn gemaakt van asfalt. Zwart waar de auto’s rijden en rood voor de fietsstroken. Alle trottoirs worden gemaakt van betontegels met uitzondering van het wandelpad. De rijbanen bestaan uit twee fietsstroken met in het midden een strook voor de auto’s. De fietsstroken zijn 2 meter breed; de gehele rijbaan is 5,50 meter breed. Bij de t-splitsingen liggen de kruisingen iets verhoogd op het wegdek. Dit noemen we plateaus.
- Het aantal parkeerplaatsen is afgestemd op de woningen. Tegenover het Eckartcollege blijft het aantal gelijk. In zuidelijke richting, in aansluiting op de Orpheuslaan wordt het groene profiel doorgetrokken met hagen en ruigte. Er komen hier minder langs-parkeerplaatsen.
- De parkeerplaatsen bij het Eckartcollege en de noordelijke vakken van de Amazonenlaan zijn van betonstraatstenen. Hier is de parkeerdruk groot en heeft het geen zin om gras in te zaaien. In de Amazonenlaan is de parkeerdruk laag en worden de parkeervakken wel gemaakt van grasstenen. De verlichting zorgt dat alle verkeer en voetgangers zich ook ’s avonds veilig voelen.
- De nieuwe inrichting wordt erg groen. Het huidige groen en de bestaande bomen krijgen meer ruimte en er komt veel groen bij zoals bomen, heesters, struiken en bloemen. Alle bomen worden behouden; sommigen worden gesnoeid. We proberen er rondom meer groen aan te leggen, zodat ze meer ruimte krijgen. Aan de woningzijde van de Amazonenlaan planten we verschillende soorten heesters om de sfeer van het park door te trekken. In aansluiting op de Orpheuslaan trekken we het groene profiel door met hagen en ruigte. Alle grasbermen krijgen een bloemrijk ruigtemengsel.
- Volgens planning is in maart van dit jaar de buurt geïnformeerd over de plannen. Het definitieve ontwerp verwachten we in juni klaar te hebben. Dan kunnen we in het voorjaar van 2022 beginnen met de werkzaamheden.
Hoe ziet de planning eruit?
In maart 2021 zijn de plannen besproken met een vertegenwoordiging van de buurt. In het tweede kwartaal van dit jaar willen we het definitieve ontwerp afronden, zodat de realisatie kan worden voorbereid. De werkzaamheden beginnen dan in het voorjaar van 2022.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over het project, neem dan contact op met Eddy Steenkamp, projectleider openbare ruimte, e-mail e.steenkamp@eindhoven.nl.