Het maatschappelijk effect dat we willen bereiken:
Versterking van de sociale basis en vergroting van kansengelijkheid. Jongeren ontwikkelen zich optimaal met perspectief op diploma, dagbesteding of arbeid en kijken verder dan hun eigen leefwereld en cultuur, met respect voor anderen. Volwassenen hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen in de samenleving.
Met de partners in de stad is een Lokaal Educatieve Agenda 2020-2024 en een stadsplan laaggeletterdheid ontwikkeld. Hierin zijn de gezamenlijke ambities voor het thema taal en leren opgenomen. Hoofddoel van het stadsplan: jaarlijks 1700 laaggeletterden (10%) bereiken met daarbinnen een jaarlijks toenemend aantal NT1-ers. De LEA en het stadsplan vormen daarmee een belangrijke basis voor dit thema.
Resultaat
- Hoeveel kansarme kinderen maken door jouw inzet gebruik van buitenschools aanbod gericht op taalontwikkeling of talentontwikkeling ter bevordering van kansengelijkheid?
- Hoeveel kinderen nemen door jouw inzet deel aan programma’s voor het versterken van sociale competentie en weerbaarheid (in afstemming met het onderwijs)?
- Hoeveel voortijdig schoolverlaters uit Eindhoven zijn door jouw inzet teruggeleid naar onderwijs en/of werk?
- Hoeveel jongeren uit praktijkonderwijs, vso, Entree en voat zijn door jouw inzet duurzaam aan het werk?
- Hoeveel jongeren in een kwetsbare positie vinden door jouw inzet een plek binnen dagbesteding?
- Hoeveel wijkbewoners uit de proeftuinen de Bennekel, Doornakkers en Mensfort en overige wijken maken door jouw inzet gebruik van het formele en non-formele aanbod basisvaardigheden in de stad en in de wijk, opgesplitst in NT1 en NT2 deelnemers. Het formele aanbod bestaat uit trajecten die doelgericht werken aan substantiële en gerichte niveauverhoging in de betreffende basisvaardigheid: taalverhoging, alfabetisering, rekenen. De niveauverhoging is van direct belang voor het functioneren van de deelnemer. Het doel van non-formele aanbod is het verhogen van het taalniveau of te werken aan lees- en schrijfvaardigheid. Dit aanbod is laagdrempelig want vaak is de stap naar een ‘les’ en ‘school’ voor een deelnemer te groot om welke reden dan ook.
- Hoeveel deelnemers hebben hun basisvaardigheden (lezen, spreken, schrijven, luisteren, rekenen en/of digitale vaardigheden) verbeterd na afloop van een door jou begeleid leertraject of tijdsperiode?
Daarnaast geef je aan wat de impact van jouw aanbod/leertraject op de deelnemers is. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een toename van sociale inclusie, psychische en fysieke gezondheid, en verbetering arbeidsmarktpositie.
Indicatoren en voorwaarden
Indicatoren
- Aantal of percentage doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen.
- Aantal of percentage van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie.
- Aantal of percentage van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie.
- Aantal of percentage leerlingen met startkwalificatie in Eindhoven.
- Aantal of percentage voortijdig schoolverlaters in Eindhoven (VO + MBO).
- Aantal of percentage jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs.
- Aantal of percentage jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt.
- Aantal of percentage kinderen met onderwijsachterstand.
- Percentage ongeoorloofd verzuim op school.
- Aantal of percentage laaggeletterden5 in Eindhoven of aantal volwassenen dat basis- vaardigheden onvoldoende beheerst.
- Aantal jongeren dat een bijdrage levert aan de maatschappij, bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk.
Voorwaarden
- Jouw inzet richt zich met name op de factoren om kansengelijkheid te bevorderen, zoals hierboven genoemd, en/of het versterken van basisvaardigheden van inwoners om hun zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en doorstroom naar werk of behoud van werk te vergroten.
- Je werkt, indien mogelijk, samen met betrokken organisaties in de wijk waardoor er een stevige netwerkstructuur voor signalering, werving, toeleiding en scholing van laaggeletterde inwoners ontstaat.
- We bekostigen geen activiteiten die tot de kerntaken van andere partners (zoals het onderwijs) behoren.
- Je legt uit voor welke inwoners/deelnemers het aanbod in het bijzonder is bedoeld en waarom jij je juist op deze inwoners concentreert (bijv. doelgroep, wijk of buurt).
- Indien de samenwerking een vereiste is om de resultaten die je nastreeft te realiseren, beschrijf je hoe je de samenwerking hebt geregeld, bijvoorbeeld in de vorm van een door alle deelnemende partijen ondertekend projectplan, waarin de verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk is weergegeven, zowel voor het inhoudelijke als voor het financiële deel. Daarnaast geef je duidelijk aan wat de meer- waarde van de samenwerking is.
Pluspunten
- Jouw activiteiten sluiten aan op de doelstellingen uit de lokaal educatieve agenda;
- Jouw activiteiten sluiten aan bij de gelijke kansen agenda Eindhoven, b.v. bijdragen aan het tot stand komen/ voortzetten van de verlengde schooldag onder regie van het onderwijs op de pilotlocaties;
- Je baseert jouw inzet op de uitgangspunten en ambities van het Stadsplan Basisvaardigheden 2019 - 2022 en levert een bijdrage aan de realisatie van het stadsplan (coördinatie van taalhuis, realisatie van een aantal digitaalpunten in de wijk):
- De door jou in te zetten taalvrijwilligers volgden of volgen een door het Ster College (in samenwerking met de Stichting Lezen & Schrijven) verzorgde basistraining voor taalvrijwilligers.
- Voor de jaarlijks uit te voeren monitor volwasseneducatie lever je tijdig de vereiste gegevens aan, die tevens onderdeel uitmaken van jouw subsidieverantwoording.
- Als onderdeel van het stedelijk taalnetwerk lever je, in afstemming met de taalnetwerkcoördinator, een aantoonbare bijdrage aan de inrichting, ondersteuning en/of het bemensen van stedelijke taalpunten:
- Om het stedelijk taalnetwerk te verstevigen en daarmee het bereik van de minder zelfredzame doelgroep te verhogen, lever je een actieve bijdrage (het delen van kennis en ervaringen) aan netwerkbijeenkomsten die georganiseerd worden door de taalnetwerkcoördinator.
- Jouw activiteiten richten zich op het ontwikkelen van een toekomstgerichte loopbaanattitude bij jongeren.
- Je werkt samen met relevante partijen in de stad (zoals ouders, jongeren zelf, kinderopvang, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, WIJeindhoven) of in de betreffende proeftuin en heeft, waar het dit laatste betreft jouw inbreng ook vastgelegd in (een bijlage) van het betreffende buurtcontract.
- Je ziet ouders als gelijkwaardige partners en trekt samen met hen op.
Succesfactoren
De volgende factoren dragen bij aan een positieve ontwikkeling van kinderen en jongeren:
-
Soepele overgangen
Daarvan is sprake als de overgang tussen voor- en vroegschool natuurlijk en vanzelfsprekend verloopt. Er is een afgestemde aanpak op Spilniveau. Ook de overgang van het primair naar het voortgezet (speciaal) onderwijs en die van vo naar mbo verloopt soepel en krijgt vorm op basis van een ‘warme’ overdracht van relevante gegevens. In het voortgezet onderwijs zijn loopbaanoriëntatie, en loopbaanbegeleiding (LOB), coaching, voorbereiding op vervolgonderwijs en begeleiding na de overstap vanzelfsprekend. In praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs anderstaligen, is daarnaast oog voor het begeleiden van jongeren naar de arbeidsmarkt.
-
Stimulerend onderwijs
Achterstanden worden vroegtijdig gesignaleerd en adequaat aangepakt. Taalvaardigheid is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan en om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. Met gerichte onderwijstijdverlenging kunnen achterstanden worden ingelopen.
-
Sterke netwerken en educatief partnerschap
Onderzoek laat zien dat betrokkenheid van ouders bij het onderwijs, vooral via gerichte programma’s, leidt tot betere prestaties van leerlingen. Het goed informeren van ouders over schoolgedrag en prestaties van hun kinderen leidt bijvoorbeeld tot betere leerprestaties. Hetzelfde geldt voor het verbeteren van de vaardigheden van laagtaalvaardige en lager opgeleide ouders, bijvoorbeeld door hen te leren hoe betrokkenheid kan worden vormgegeven. Dit draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van leren (CPB, 2016). Juist voor jongeren die op minder steun en begeleiding van huis uit kunnen rekenen, kunnen mensen en organisaties in hun omgeving het verschil maken.
-
Werk samen en werk integraal
Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en digitale communicatie ondervinden problemen op allerlei gebieden, zoals werk, gezondheid en financiën. Om hierop meer grip te krijgen, helpt het om laaggeletterdheid integraal aan te pakken. Samenwerking tussen betrokken partijen op het gebied van onder andere onderwijs, kinderopvang, zorg, welzijn, werk en inkomen is daarom essentieel.
Nieuwe Wet Inburgering
Op 1 juli 2021 gaat de nieuwe Wet Inburgering in werking. Dan krijgen de gemeenten de regie op het gehele inburgeringstraject, zowel op het onderdeel taal als op participatie.
Inburgeraars zijn zowel vergunninghouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) als gezinsmigranten (zij vestigen zich bij iemand die al in Nederland woont).
Van organisaties binnen het non-formele taalaanbod en de sociale basis wordt gevraagd als binnen hun reguliere doelgroep en aanbod een inburgeraar (een deel van) het inburgeringstraject doorloopt, een contactpersoon aan de specialist inburgering van de gemeente door te geven.