Handelen in tweedehands en ongeregelde goederen

Als je een handelaar/opkoper bent van tweedehandsgoederen of wilt beginnen met een handel in gebruikte goederen, dan is melden verplicht. Handelaren en opkopers zijn wettelijk verplicht zich bij de gemeente aan en af te melden. Ook alle gebruikte en/of ongeregelde goederen, vermeld in de APV (afdeling 15, artikel 2.66), moeten geregistreerd worden. Op deze manier houden gemeente en politie zicht op de gevoerde registers en op eventuele handel in gestolen goederen. Zo kan de politie meteen reageren als een artikel wordt aangeboden dat eerder als gestolen is aangegeven.

Ben je handelaar/opkoper? Verkoop je tweedehands goederen?

Meld dit dan gratis bij het Digitaal Opkopersloket (DOL). Je kunt je aanmelden via de website ikbenhandelaar.nl.

Controles door Stadstoezicht

Deze registratie wordt regelmatig gecontroleerd door registercontroleurs van Stadstoezicht. Dit gebeurt op afstand als je bent aangesloten bij het Digitaal Opkopers Register (DOR), maar ook komen ze langs. Kies je voor het gewaarmerkte papieren register, dan kun je vaker controles op locatie krijgen omdat het papieren register niet op afstand gecontroleerd wordt.  

Vragen

Heb je vragen, kijk dan of ze hieronder vermeld zijn. Neem anders contact op met de registercontroleurs door een mail te sturen naar opkopermelding@eindhoven.nl. Via dit mailadres kun je ook een informatiepakket aanvragen.

Vragen en antwoorden