Wijkinfo Ontsluitingsroute nieuwbouw Lorentz Casimir Lyceum
In deze wijkinfo zijn drie onjuistheden terecht gekomen welke bij deze hersteld worden.
Wijziging bestemmingsplan:
- Origineel: Tijdens deze termijn kunnen belanghebbenden tegen het ontwerp bestemmingsplan bezwaar aantekenen.
- Wijziging: Tijdens deze termijn kunnen belanghebbenden zienswijze indienen.
Ontsluitingsroute bouw
- Origineel: Eisenhowerlaan
- Wijziging: Eisenhowerlaan
Gebruiksperiode ontsluitingsroute:
- Origineel: In de periode april 2023 tot september 2024 vinden de meeste transportbewegingen plaats met 150 á 200 transporten per maand.
- Wijziging: In de periode april 2023 tot september 2023 vinden de meeste transportbewegingen plaats met 150 á 200 transporten per maand
Waarom krijgt het Lorentz Casimir Lyceum nieuwbouw?
De huidige school is in 1996 ontstaan uit de fusie van het Lorentz Lyceum (1962) en de Rommert Casimir havo (1968). In 1999 zijn beide scholen fysiek met elkaar verbonden door het toevoegen van de oranje kubus. De twee gebouwen voldoen niet meer aan de huidige eisen van een onderwijsgebouw en zijn toe aan vernieuwing.
Op basis van het Integraal Huisvestingsplan krijgt het Lorentz Casimir Lyceum vervangende nieuwbouw voor de school en een gymaccommodatie op de Celebeslaan 20.
Hoe gaat het schoolgebouw eruitzien?
De nieuwe school biedt huisvesting aan 1150 leerlingen en krijgt een omvang van 7.880 m2 bruto vloeroppervlak, exclusief 3 gymzalen. Het gebouw wordt duurzaam, goed geventileerd, krijgt veel daglicht en is (bijna) energieneutraal.
Het volume bestaat uit 3 bouwblokken: de gymzalen, een 2 laags deel voor biologie, natuur- en scheikunde, de mediatheek en ondersteuning en een 3 laags deel voor kunst, techniek en theorie.
In de toekomstige school is volop ruimte voor duurzame en circulaire toepassingen, waarmee een veilige en gezonde leeromgeving voor de toekomstige generatie ontstaat. Het nieuwe schoolgebouw wordt energiezuinig gebouwd, met circulaire materialen en met een zo laag mogelijke uitstoot van stikstof en CO2.
Onderaan deze pagina vind je een aantal impressies van de nieuwe school.
Impressie van het conceptontwerp van de nieuwbouw van het Lorentz Casimir Lyceum, vanaf de Celebeslaan
Blijft de school open?
Het nieuwe schoolgebouw komt achter de huidige school op de plaats van het sportveld. Hierdoor kan de huidige school in gebruik blijven tot de nieuwbouw klaar is. Het bouwteam zorgt er door de keuze van uitvoeringsmethoden en tijdstippen waarop werkzaamheden uitgevoerd worden voor dat het onderwijs op een normale manier plaats kan vinden.
Wat is de planning?
Bouwteam
Schetsontwerp fase: afgerond
Voorontwerp fase: afgerond
Definitief ontwerpfase: loopt tot november 2022
Voorbereidingsfase: november 2022 tot maart 2023
Realisatiefase: maart 2023 tot juli 2024
Sloop
Voorbereidingsfase: loopt tot april 2024
Realisatiefase: tussen mei 2024 en augustus 2024
Bestemmingsplan
Ontwerp bestemmingsplan: ligt vanaf 30 juni voor 6 weken ter inzage
Bestemmingsplan: afhankelijk van zienswijzen ontwerpbestemmingsplan
Vergunningen
Omgevingsvergunning ontsluitingsroute: juli/augustus 2022
Omgevingsvergunning nieuwbouw: afhankelijk van onherroepelijkheid bestemmingsplan
Op welke manier is er aandacht voor ecologie en groen?
Er is in aanloop naar en tijdens de bouwwerkzaamheden aandacht voor ecologie en groen. Er is onder andere onderzoek gedaan naar de gevolgen van de activiteiten voor de flora en fauna in het gebied. Meer informatie hierover is te vinden in het activiteitenplan hieronder.
-
Bomenonderzoek Eindhoven (5.49 MB)
-
-
Boomgegevens Celebeslaan Eindhoven tekening (644.3 KB)
-
-
-
-
-
-
Welke verkeersmaatregelen gelden voor de bouwroute?
Om te komen tot de ontsluitingsroute zijn er onderzoeken gedaan naar de impact op groen, ecologie en verkeer. De route Tongelresestraat, Ceramlaan, Wasven is de route met de minste impact op deze onderdelen.
Ook deze route heeft een aantal aandachtspunten op het gebied van de verkeersveiligheid. Met de vertegenwoordigers van de buurt wil de gemeente de inrichting van de bouwroute ter plaatse van het Wasven vormgeven.
Op verzoek van de buurt is een aanvullend verkeersonderzoek uitgevoerd dat inmiddels is afgerond. Zie het document Eindrapport onder de tekst. Hieruit blijkt dat de route Tongelresestraat, Ceramlaan, Wasven inderdaad de route met de minste impact is. Deze route wordt dan ook de definitieve bouwroute.
Scenario 1 (zie onderstaande pdf)
Eisenhowerlaan-Celebeslaan-bouwplaats-Celebeslaan-Koudenhovenseweg zuid-Eisenhowerlaan
Scenario 2 (zie onderstaande pdf)
Eisenhowerlaan-Molukkenlaan-Borneolaan-Parkeerterrein TU/e-terrein Lorentz Casimir Lyceum-bouwplaats-terrein Lorentz Casimir Lyceum-Celebeslaan-Eisenhowerlaan
Scenario 3 (zie onderstaande pdf)
Koudenhovenseweg zuid-’t Hofke-Tongelresestraat-Ceramlaan-Wasven-bouwplaats.
Zelfde route terug.
Scenario 4 (zie onderstaande pdf )
Ring-Tongelresestraat-hub Generaal Bothastraat-Tongelresestraat-Ceramlaan-Wasven-bouwplaats.
Zelfde route terug.
-
Lorentz Casimir - scenario 1 en 2 (501.16 KB)
-
BEA inrit Celebeslaan (2.52 MB)
-
-
Route ter plaatse van het Wasven (792.67 KB)
Welke verkeersmaatregelen zijn er voor de slooproute?
Ook voor de slooproute hebben we onderzocht welke route de minste overlast geeft. De beoogde slooproute is een andere route omdat die slechts enkele weken in de zomervakantie gebruikt wordt, waardoor de overlast tot een minimum beperkt blijft.
Waar vind ik meer informatie?
Bij vragen over dit project kun je terecht bij John Antonise via: nieuwbouwLCL@eindhoven.nl.