Voorwoord
Voor u ligt het jaarverslag 2021 van de Cliëntenraad Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven. We blikken hierbij terug op het jaar 2021. Het was opnieuw een jaar dat sterk in het teken stond van het Coronavirus. Alle CRSD- en werkgroepbijeenkomsten vonden wederom plaats via Teams. Een aantal werkbezoeken, met zeer beperkt aantal deelnemers, heeft wel fysiek plaatsgevonden alsmede een overleg met wethouder Richters direct na de zomervakantie toen we weer het idee kregen naar “normaal vergaderen” terug te kunnen keren. Ondanks de vele beperkingen van het beeldscherm-vergaderen (o.a. het gemis aan informele momenten) is de sfeer het gehele jaar goed geweest hebben we een groot aantal groot aantal kwalitatief goede adviezen kunnen opleveren.
Op 1 maart 2021 was de omvang van de cliëntenraad met 5 nieuwe leden weer op volle sterkte (15 leden) en konden onze werkgroepen stevig aan de slag. Een van de speerpunten voor 2021 was het realiseren van een eigen website. Dankzij de enthousiaste inzet van een daartoe in het leven geroepen werkgroep is er mooie website tot stand gebracht: crsdeindhoven.nl.
We zijn, zowel in werkgroepen als in de gehele CRSD, onder meer met de volgende onderwerpen aan de slag geweest: VN-verdrag, PGE, Basisdagbesteding, Ergon, Onafhankelijke Cliëntondersteuning, Gezondheid, Mono/Multi, Beschermd Wonen, Preventief jeugdbeleid, Psychiatrie, Dienstverleningsconcept en Jeugdhulp.
Het jaar 2021 was voor het huidige gemeentebestuur het laatste jaar van zijn zittingsperiode, waarin de oogst van 4 jaar werken zichtbaar moest worden. Door de grote financiële tekorten in het sociaal domein bij de start van dit college werd het gemeentebestuur de afgelopen jaren gedwongen tot tal van maatregelen die niet zelden leidden tot verminderde toegankelijkheid en verschraling van sociale voorzieningen. De cliëntenraad bevond zich daardoor soms in een moeilijke positie tussen enerzijds begrip hebben voor noodzakelijke maatregelen en anderzijds opkomen voor gerechtvaardigde cliëntbelangen. Het is het gemeentebestuur gelukt om deze bestuursperiode financieel positief af te sluiten en het is ons als cliëntenraad gelukt om onze rol in deze moeilijke periode toch goed vast te houden.
Wij zijn natuurlijk verheugd met het feit dat de financiën in het sociaal domein in Eindhoven weer op orde zijn. Inhoudelijk zijn er nog wel de nodige zorgen want landelijke rapportages geven aan dat er nogal wat schort aan de decentralisaties die vanaf 2015 aan de gemeenten zijn opgedragen. Zo blijken onderdelen van de decentralisaties niet naar het adequate niveau te zijn gedecentraliseerd. Dit klemt te meer aangezien ons land geen regionale autoriteit kent. Daarnaast zijn gemeenten destijds opgezadeld met forse bezuinigingen bij de overdracht van de uitvoering van de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het nieuwe kabinet Rutte IV zal zich hierover bestuurlijk, inhoudelijk en financieel opnieuw moeten buigen.
In maart 2022 zijn er de gemeenteraadsverkiezingen. Wij zullen daartoe een advies uitbrengen over de onderwerpen die ons inziens het meest knellen in het sociaal domein in Eindhoven. Kortom, de cliëntenraad hoeft zich ook aanstaande jaar niet af te vragen of er zinvol werk te verrichten is. De constructieve samenwerking met ambtenaren en de goede samenwerking met leden van het college en gemeenteraad zetten wij ook aanstaande jaar graag voort.
De Cliëntenraad Sociaal Domein
Doelstelling
De cliëntenraad sociaal domein adviseert het gemeentebestuur, gevraagd en ongevraagd, over het beleid in het sociaal domein van Eindhoven. De cliëntenraad adviseert vanuit het cliëntperspectief over visie, beleid en uitvoering ten aanzien van het brede sociaal domein, dat wil zeggen inclusief gezondheid, onderwijs en wonen.
Samenstelling
De cliëntenraad moet, conform de Nadere Regeling Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven, bestaan uit minimaal 12 en maximaal 15 leden. Alle leden moeten woonachtig zijn in Eindhoven en minimaal 80% van de leden moeten ervaringsdeskundige zijn als het gaat om gebruik maken van sociale voorzieningen in Eindhoven. De benoemings- en ontslagprocedure is geregeld in het Huishoudelijk Reglement van de cliëntenraad.
Op 1 januari 2021 bestond de cliëntenraad uit de volgende 15 personen: Mercedes Foeken, Marieke van Gastel, Ad den Hartog, Sito Panchoe, Danielle Ruland, Andries de Wit, Kirsten van der Kolk, Hans Schalkwijk, Erik de Ridder, Diane van de Mortel, Chris de Kleijn, Jan Schripsema, Martien Asveld,
Sylvia Kwarten en Thijs Arnts.
Mutaties in de samenstelling vanwege ziekte, benoeming gemeentelijke commissie, geen tweede termijn en de combinatie met arbeid leidden gedurende het jaar tot het vertrek van 6 leden en de komst van 6 nieuwe leden.
Op 1 januari 2022 bestond de cliëntenraad uit de volgende 15 personen: Ad den Hartog, Sito Panchoe, Andries de Wit, Hans Schalkwijk, Erik de Ridder, Diane van de Mortel, Jan Schripsema, Martien Asveld, Sylvia Kwarten, Thijs Arnts, Nienke Lazaroms, Jack Janssen, Loubna Bakra, Simon de Waal en Mirella Russens. De cliëntenraad werd ook afgelopen jaar ondersteund door onafhankelijk voorzitter Ab Czech en door ambtelijk secretaris Ellen Pulles.
In bijlage 1 is een specificatie opgenomen van alle benoemingen en mutaties.
Werkwijze en samenstelling werkgroepen
De cliëntenraad heeft drie inhoudelijke werkgroepen en één specifieke werkgroep. We kennen de volgende werkgroepen: werkgroep Jeugd & onderwijs, werkgroep WMO, werkgroep Participatie & armoede en de werkgroep Website en social media. De werkgroepen zijn interne werkgroepen en communiceren zonder instemming van de cliëntenraad niet naar buiten.
De werkgroepen hebben een lid gekozen als voorzitter en worden in adviserende zin ondersteund door de voorzitter van de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris. Alle werkgroepen komen eenmaal per twee weken bij elkaar. De werkgroepen houden de cliëntenraad op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden en de inhoudelijke ontwikkelingen. Preadviezen worden opgesteld in de werkgroepen waarna ze worden geagendeerd in de cliëntenraad.
De samenstelling van de werkgroepen op 1 januari 2022 is als volgt:
- Werkgroep WMO: Hans Schalkwijk (voorzitter), Ad den Hartog (notulist), Erik de Ridder (lid), Simon de Waal (lid), Nienke Lazaroms (lid), Ellen Pulles (ambtelijke ondersteuning) en Ab Czech (adviseur).
- Werkgroep Onderwijs & jeugd: Sylvia Kwarten (voorzitter), Thijs Arnts (notulist), Loubna Bakra (lid), Mirella Russens (lid), Ellen Pulles (ambtelijke ondersteuning) en Ab Czech (adviseur).
- Werkgroep Participatie & armoede: Jan Schripsema (voorzitter), Martien Asveld (notulist), Andries de Wit (lid), Sito Panchoe (lid), Diane van de Mortel (lid), Jack Janssen (lid), Ellen Pulles (ambtelijke ondersteuning) en Ab Czech (adviseur).
- Werkgroep Website en social media: Simon de Waal (voorzitter), Ad den Hartog, Thijs Arnts en Diane van de Mortel.
Besproken onderwerpen en uitgebrachte adviezen
De cliëntenraad wordt door ambtenaren regelmatig om adviezen gevraagd. Daarnaast heeft de cliëntenraad ook zelf over een aantal onderwerpen ongevraagd een advies aan het gemeentebestuur uitgebracht. In 2021 heeft de cliëntenraad in totaal:
- 12 schriftelijke adviezen uitgebracht (adviezen zijn integraal opgenomen in de bijlage);
- 3 mondelinge ambtelijke adviezen uitgebracht over onderwerpen waarover meerdere sessies met ambtenaren zijn geweest;
- 6 brieven geschreven over specifiek onderwerpen;
- 1 keer schriftelijk aandachtspunten aangeleverd.
Het betrof de volgende schriftelijke adviezen aan het college:
- Advies over voortgang VN-verdrag en PGE werkzaamheden
- Advies over problemen bij het recreatief zwemmen
- Advies over regiovisie Beschermd Wonen 2022 - 2026
- Advies over basisdagbesteding
- Advies over dienstverlening Werk en Inkomen
- Advies over subsidiegids 2022
- Advies over begroting Ergon
- Advies over preventief jeugdbeleid
- Advies over voortzetting werkzaamheden PGE
- Advies over herijking Stadsplan basisvaardigheden 2019-2023
- Advies over inkoopplan multiproblematiek
- Advies over de gezondheidsnota 2022 - 2025
Brieven aan de wethouder betroffen de volgende onderwerpen:
- Brief over verbetering dienstverlening
- Brief over verbetering subsidieproces
- Brief over voortzetting werkzaamheden PGE
- Brief over besteding coronamiddelen
- Brief over beleidskader onafhankelijke cliëntondersteuning
- Brief over organisatie onafhankelijke cliëntondersteuning
Deskundigheidsbevordering
De cliëntenraad wil graag investeren in kennis en kunde door deskundigheidsbevordering van de individuele leden én als groep. In 2021 waren de mogelijkheden hiervoor beperkt. Ondanks de pandemie zijn de volgende activiteiten ondernomen:
- Individuele coaching
- Gezamenlijke training en scholing van leden van de cliëntenraad
Coaching
Twee leden hebben gebruik gemaakt van de faciliteit die de cliëntenraad biedt aan haar leden, te weten de individuele ondersteuning door een coach. Met een coach wordt gewerkt aan het vergroten van het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden ten behoeve van het functioneren in de CRSD.
Training “Effectief samenwerken” met Microsoft Teams
De cliëntenraad heeft begin 2020 besloten om Microsoft Teams te gebruiken als communicatiemiddel en opslaglocatie voor vergaderstukken, adviezen en andere documenten. De nieuwe leden hebben daarom de training “Effectief samenwerken met Microsoft Teams” gevolgd bij het AVK.
Training “Beginnende cliëntenraadsleden”
Deze training van Stimulanz is door 4 leden gevolgd en werd als zeer positief ervaren. Als er nieuwe leden starten zal deze training daarom nogmaals aangeboden worden.
Werkbezoeken
Om tot goede adviezen te komen wil de cliëntenraad graag veelvuldig contact met gebruikers van sociale voorzieningen, het werkveld, met belangenorganisaties en met andere cliëntorganisaties. Vanwege de pandemie is dit niet optimaal gelukt in 2021. Op één bijeenkomst na heeft het contact met betreffende beleidsambtenaren, wethouder mw. R. Richters (o.a. WMO en Jeugd) en wethouder dhr. Y. Torunoglu (o.a. Participatie en Wonen) digitaal plaatsgevonden. Contact met partijen in de stad zijn voor de cliëntenraad essentieel om te weten wat er speelt. Er is daarom contact gelegd met de volgende organisaties:
Stichting leergeld
Er waren ontwikkelingen rondom de kindfondsen en de stichting Leergeld was in de cliëntenraad uitgenodigd om haar werkwijze toe te lichten.
Combinatie Jeugdzorg
Aan deze grootste instelling voor jeugdzorg in de regio Eindhoven is door de werkgroep Jeugd en Onderwijs een werkbezoek gebracht.
Werkbezoeken aan locaties van basisdagbesteding
In 2021 is de gemeente begonnen met de realisatie van basisdagbesteding in verschillende wijken. De werkgroep heeft de ontwikkeling nauwgezet gevolgd en de volgende locaties bezocht: JoSamen, ’t Wasven, De Boei Kunst (GGzE), De Loods 040, Stichting Ervaring die Staat, HK1 (NEOS), Ontmoet en Groet, De Zuidwester (GGzE) en Archipel.
Overige activiteiten
Naast de eerdergenoemde werkbezoeken zijn ook de volgende activiteiten ondernomen:
Diverse bijeenkomsten over doorontwikkeling OCO
Twee leden hebben deelgenomen aan een aantal bijeenkomsten zowel van de gemeente als van Ieder(in) over onafhankelijke cliëntondersteuning.
Diverse online bijeenkomsten en webinars
Verschillende leden van de cliëntenraad hebben deelgenomen aan online bijeenkomsten over onder meer: Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen, Transformatie Sociaal Domein (VNG) gezondheidsbeleid, Voor de Jeugddag (VWS), effectdialoog Omgekeerde toets (Gemeente Eindhoven).
Theatervoorstelling Matzer
Een lid heeft de voorstelling over dementie “Je kunt me gerust een geheim vertellen” bijgewoond.
Ondertekening herijkt stadsplan laaggeletterdheid
Het herijkte stadsplan laaggeletterdheid werd in een feestelijke bijeenkomst in september medeondertekend door de cliëntenraad.
Streettour
Vier leden hebben deelgenomen aan een rondleiding door Eindhoven waarbij voormalige dak- en thuislozen vertelden over het leven op straat.
Evaluatie
Jaarlijks vindt evaluatie plaats en daarmee stellen we vast wat goed gaat en wat beter kan. Op de laatste vergadering van 2021 hebben we met elkaar uitvoerig geëvalueerd. De evaluatie kende de volgende items, beoordeling, opmerkingen en vervolg:
Nr. | Onderwerp | Cijfer | Opmerking | Vervolg |
---|---|---|---|---|
1. | Kwaliteit van onze adviezen | 8,1 | Wordt als goed ervaren | Houden zo |
2. | Effect van onze adviezen | 6,8 | Zicht op effect niet altijd helder | Meer aandacht voor de B&W-reactie |
3. | Sfeer van de cliëntenraad | 7,1 |
Over het algemeen goed. Online is niet optimaal |
Hopelijk volgende terug naar normaal |
4. | Werkwijze van de cliëntenraad | 7,4 | Sommige onderwerpen kosten veel tijd | Tijd goed bewaken |
5. | Deskundigheid van de cliëntenraad | 7,4 | Verschilt per lid en per onderwerp | In werkgroepen aandacht aan geven |
6. | Eigen functioneren | 6,7 | Twee leden geven zichzelf een onvoldoende en de rest een (ruime) voldoende | Hopelijk worden de onvoldoendes snel voldoendes |
7. | Ondersteuning door de secretaris | 8,2 | Wordt als goed ervaren | Houden zo |
8. | Ondersteuning door de voorzitter | 8,3 | Wordt als goed ervaren | Houden zo |
9. | Tijdsbesteding per week | 8 uur | Het minimum was 6 uur en het maximum was 10 uur | Stemt overeen met het minimum van 6 uur |
10. | Facilitering: laptop, scholing, vergoeding enz. | 7,8 | Een enkeling wil meer scholing | In werkgroepen aandacht aan geven |
11. | Vergaderen in Teams | 7,3 | Teams is minder persoonlijk en het blijft behelpen | Hopen op betere tijden |
12. | Samenwerking met ambtenaren en wethouders | 7,5 | Onderscheid maken tussen ambtenaren en wethouders | Volgende keer |
13. | Samenwerking met anderen zoals belangenorganisaties | 7,0 | Kan beter | In de werkgroepen bespreken |
14. | Relatie met de politiek | 6,8 | Wordt wisselend over gedacht | Onszelf voorstellen aan de raad |
15. | Relatie met de pers | 6,3 | Kan beter | Naar de pers met jaarverslag/manifest |
16. | Zichtbaarheid in de stad | 6,5 | Kan beter | PR verder uitbouwen met o.a. folder |
17. | Werkgroep Wmo | - | Prettige samenwerking, een hoge productie en veel werkbezoeken. De meeste dossiers succesvol en enkele teleurstellend (VN en PGE) | Doorgaan zo |
18. | Werkgroep J&O | - | Goede sfeer en blij met versterking door twee nieuwe leden. We hebben interessante discussies in de werkgroep. | Doorgaan zo |
19. | Werkgroep P&A | - | Sfeer is goed. Contact met de ambtenaren ook goed. Rol coördinerend wethouder? | Doorgaan zo. Rol wethouder duidelijk krijgen. |
Samenvattende actiepunten uit de evaluatie 2021:
- terugkoppeling door B&W op onze adviezen laten becommentariëren en separaat in de CSRD agenderen: actie werkgroepen
- sommige onderwerpen nemen te veel tijd in beslag: actie voorzitter
- bij enkele leden in scholing aandachtspunt: actie werkgroepen doen voorstel aan CRSD
- volgend jaar in de vragenlijst onderscheid maken tussen samenwerking met wethouders en samenwerking met ambtenaren: actie secretaris
- meer relaties onderhouden met belangenorganisaties: actie werkgroepen die nemen dit punt op in hun plan voor 2022
- na installatie nieuwe gemeenteraad onszelf een keer uitnodigen voor de zomervakantie: actie voorzitter en secretaris
- folder, jaarverslag 2021 en manifest maart 2022 gebruiken als opstap naar pers: voorbereiding door voorzitter, secretaris en de drie werkgroepvoorzitters
- nadenken over rol coördinerend wethouder: in werkgroepen bespreken, stuk in CRSD vaststellen en later met nieuwe wethouder bespreken
Een van de onderdelen van het versterken van de eigen agenda uit 2020 was het jaarlijks benoemen van een onderzoeksthema. Dat jaar is gekozen voor “Opvoedondersteuning in de sociale basis”. Dit thema is aan de wethouder voorgelegd om te bezien of er middelen beschikbaar konden komen die voor de realisatie van zo’n onderzoek nodig zijn. Ook is met de Rekenkamer overlegd.
Het onderzoek dient gericht te zijn op de visie die gehanteerd wordt, op de omvang en kwaliteit van de huidige voorzieningen van opvoedondersteuning en wat er nog verder nodig is in Eindhoven. Dit zou dan bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen (maart 2022) kunnen worden meegenomen als (ongevraagd) advies van de cliëntenraad. Het onderzoeksthema is tot op heden nog niet geadresseerd en zal daarom bij onze presentatie van de actiepunten voor 2022 terugkomen.
We merken op dat steeds vaker domein-overstijgende onderwerpen aan de orde komen. Zo raken thema’s met betrekking tot wonen, veiligheid, omgevingsvisie en gebiedsgerichte opgaves vaak aan thema’s van het sociaal domein. Aanstaande jaar willen we hier meer aandacht aan besteden.
Doorkijk naar 2022
We zijn nog in afwachting van reactie van ambtenaren op ons verzoek om aan te geven wat de belangrijkste thema’s en dossiers zullen worden in 2022. Ook zal een nieuw collegeprogramma mogelijk nieuwe thema’s voortbrengen en prioriteiten met zich meebrengen. Daarop vooruitlopend hebben de werkgroepen een inventarisatie gemaakt met de kennis die in december 2021 voorhanden was.
Werkgroep WMO, onderwerpen 2022
- Dagbesteding in de wijken
- Beschermd Wonen
- Maatschappelijke Opvang
- Abonnementstarief WMO
- Dementievriendelijke gemeente
- Eenzaamheid bij ouderen
- VN-verdrag/Inclusie-agenda/Voortzetting PGE-werkzaamheden
- Omgevingswet/toegankelijkheid
Werkgroep J&O, onderwerpen 2022
- Opvoedingsondersteuning in de sociale basis
- Visie op jeugdpsychiatrie
- Proeftuinen LEA/Aansluiting onderwijs en jeugdhulp
- Preventief jeugdbeleid
- Aanpak multiproblem
- Laaggeletterdheid
- Inburgering
- Cliëntervaringsonderzoek jeugd
Werkgroep P&A, onderwerpen 2022
- Armoedebeleid
- Verbetering dienstverlening/Omgekeerde toetsmethode
- Ontwikkeling Participatiebedrijf/Ergon
- Beleid en uitvoering m.b.t. uitkeringen
- Inkomensregelingen
CRSD, algemene onderwerpen 2022
- Inkoop- en subsidiebeleid sociaal domein
- Ontwikkeling Wijeindhoven en Servicebureau
- OCO (Onafhankelijke Client Ondersteuning)
- Verbeterpunten uit de evaluatie 2021
- WRR-rapport over zorglandschap
- Verkiezingsmanifest 2022
Nawoord
Ondanks de handicaps vanwege de noodzakelijke coronamaatregelen stellen we vast dat het jaar 2021 een goed CRSD-jaar is geweest. De sfeer was goed en de adviesproductie is hoog te noemen; totaal zijn er 12 adviezen en een mooie website gerealiseerd. Met name de adviezen over dagbesteding, dienstverleningsconcept werk en inkomen en preventief jeugdbeleid hebben ons inziens tot duidelijk merkbare resultaten geleid in de stad. Daarentegen vonden we de dossiers over het VN-verdrag en PGE moeizame trajecten.
Uit de evaluatie blijkt dat we meer tijd moeten besteden aan de beoordeling van de schriftelijke terugkoppeling van het college op onze adviezen, om daarmee beter zicht te krijgen op het daadwerkelijk effect van ons werk c.q. onze adviezen. Voorts gaan we in het nieuwe jaar hernieuwd kennismaken met de gemeenteraad en contact leggen met de pers. Tot slot wat inhoud betreft gaan we er van uit dat de meeste onderwerpen van 2021 ook in 2022 wederom actueel zullen zijn.
Bijlage 1: Benoeming en mutaties leden van de cliëntenraad
Op 31 december 2020 waren de onderstaande personen lid van de cliëntenraad:
Nr. | Naam | 1e termijn | 2e termijn | Aftreden |
---|---|---|---|---|
1. | Mercedes Foeken | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
2. | Marieke van Gastel | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
3. | Ad den Hartog | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
4. | Sito Panchoe | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
5. | Danielle Ruland | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
6. | Andries de Wit | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
7. | Kirsten van der Kolk | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
8. | Hans Schalkwijk | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
9. | Erik de Ridder | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
10. | Diane van de Mortel | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
11. | Chris de Kleijn | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
12. | Jan Schripsema | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
13. | Martien van Asveld | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
14. | Sylvia Kwarten | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
15. | Thijs Arnts | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
Conform het huishoudelijk reglement worden leden benoemd voor een periode van 4 jaar en zijn daarna nog éénmaal benoembaar. Voor 5 leden met een afloop van de eerste termijn op 1 maart 2021 betekende dat zij eind 2020 moesten aangeven of ze voor een tweede termijn opteerden.
Mercedes Foeken gaf aan niet voor een tweede termijn in te zijn. Van de vier resterende leden werden er drie benoemd voor hun tweede termijn. Nadien trok Marieke van Gastel zich terug voor haar tweede termijn omdat zij benoemd werd in een gemeentelijke commissie. Aldus werden voor een tweede termijn benoemd: Sito Panchoe en Ad den Hartog.
Omdat tevens per 1 januari 2021 een lid aftrad vanwege langdurige ziekte en een ander lid kenbaar maakte per 1 maart te zullen stoppen vanwege de combinatie van cliëntenraad met fulltime arbeid ontstonden er aldus per 1 maart 2021 totaal 5 vacatures. Overzicht van de mutaties in de bezetting van de cliëntenraad die in het jaar 2021 plaatsvonden.
Naam | Reden | Met ingang van |
---|---|---|
Marieke van Gastel | Benoeming gemeentelijke commissie | 1 januari 2021 |
Chris de Kleijn | Langdurige ziekte | 1 januari 2021 |
Danielle Ruland | Niet verkozen voor 2e termijn | 1 maart 2021 |
Mercedes Foeken | Niet voor een 2e termijn geopteerd | 1 maart 2021 |
Kirsten van der Kolk | Combinatie met fulltime arbeid | 1 maart 2021 |
Desiree van de Ark | Opzegging vanwege ziekte | 1 mei 2021 |
De sollicitatiecommissie deed aan de CRSD in februari 2021 een succesvolle voordracht van 5 nieuwe leden, te weten: Nienke Lazaroms, Loubna Bakra, Simon de Waal, Jack Janssen en Desiree van Ark. Helaas moest Desiree van Ark vanwege ziekte al spoedig stoppen. Na een nieuwe sollicitatieprocedure werd haar plaats ingenomen door Mirella Russens.
Deze mutaties en de resultaten van de daaropvolgende sollicitatierondes leiden tot het volgende overzicht van leden van de cliëntenraad op 1 januari 2022.
Nr. | Naam | 1e termijn | 2e termijn | Aftreden |
---|---|---|---|---|
1. | Ad den Hartog | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
2. | Sito Panchoe | Maart 2017 | Maart 2021 | Maart 2025 |
3. | Andries de Wit | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
4. | Hans Schalkwijk | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
5. | Erik de Ridder | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
6. | Diane van de Mortel | Maart 2019 | Maart 2023 | Maart 2027 |
7. | Jan Schripsema | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
8. | Martien van Asveld | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
9 | Sylvia Kwarten | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
10. | Thijs Arnts | Januari 2020 | Januari 2024 | Januari 2028 |
11. | Nienke Lazaroms | Maart 2021 | Maart 2025 | Maart 2029 |
12. | Jack Janssen | Maart 2021 | Maart 2025 | Maart 2029 |
13. | Loubna Bakra | Maart 2021 | Maart 2025 | Maart 2029 |
14. | Simon de Waal | Maart 2021 | Maart 2025 | Maart 2029 |
15. | Mirella Russens | Maart 2021 | Maart 2025 | Maart 2029 |
Bijlage 2: Advies over voortgang VN-verdrag en PGE-werkzaamheden
De tekst van het advies (van 16/11/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 3: Advies over problemen bij het recreatief zwemmen
De tekst van het advies (van 15/11/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 4: Advies over regiovisie beschermd wonen 2022 – 2026
De tekst van het advies (van 05/10/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 5: Advies over basisdagbesteding
De tekst van het advies (van 05/10/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 6: Advies over verbetering dienstverlening Werk en Inkomen
De tekst van het advies (van 16/03/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 7: Advies over de subsidiegids 2022
De tekst van het advies (van 01/06/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 8: Advies over strategische koers en (meerjaren) begroting 2022 (e.v.) Ergon
De tekst van het advies (van 28/04/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 9: Advies over de nota preventief jeugdbeleid 2022 – 2026
De tekst van het advies (van 07/09/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 10: Advies over voortzetting werkzaamheden PGE
De tekst van het advies (van 10/02/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 11: Advies over het herijkte Stadsplan basisvaardigheden 2019 - 2023
De tekst van het advies (van 15/06/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 12: Advies over Inkoopplan Multi
De tekst van het advies (van 29/06/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.
Bijlage 13: Advies over de gezondheidsnota 2022- 2025
De tekst van het advies (van 21/09/2021) is te vinden op de pagina Adviezen cliëntenraad sociaal domein 2021.