Hoeveel moet ik betalen?
Bedragen per jaar | |
---|---|
Eenpersoonshuishouden | € 193,82 |
Tweepersoonshuishouden | € 241,22 |
Driepersoonshuishouden | € 288,62 |
Vier- en meerpersoonshuishouden | € 351,49 |
Als je in de loop van het jaar naar Eindhoven verhuist of binnen Eindhoven verhuist naar een zelfstandig adres, moet je vanaf de eerstvolgende volle maand afvalstoffenheffing betalen.
Meer informatie vind je in de verordening afvalstoffenheffing 2023.
Wanneer en hoe moet ik betalen?
Eind februari van elk jaar ontvang je een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen waarop ook de afvalstoffenheffing staat vermeld. Je betaalt de aanslag in één keer of je machtigt ons voor een automatische incasso. Het bedrag wordt dan in 10 termijnen van jouw bankrekening afgeschreven. De eerste termijn wordt afgeschreven in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet. We incasseren altijd op de laatste werkdag van de maand.
Meer informatie over automatische incasso vind je op de pagina Digitale belastingbalie onder het kopje ‘Hoe regel ik een automatische incasso (machtiging)?’
Wat als ik verhuis?
Verhuizen binnen Eindhoven
Verhuis je binnen Eindhoven en blijft de samenstelling van je huishouden hetzelfde? Dan verandert er niets. Je krijgt dan eind januari van het nieuwe jaar weer een aanslagbiljet met hetzelfde aantal personen voor het nieuwe adres.
Verhuis je binnen Eindhoven en verandert je gezinssamenstelling? Dan verandert er niets. Je krijgt dan eind januari van het nieuwe jaar een aanslagbiljet voor een gewijzigd aantal personen voor het nieuwe adres.
Verhuizen naar een andere gemeente
Verhuis je naar een andere gemeente? Dan wordt de afvalstoffenheffing automatisch verminderd. Je betaalt dan alleen over de maanden waarin je in Eindhoven woonde. Je krijgt in je nieuwe gemeente een nieuw aanslagbiljet.
Verhuizen naar een verzorgingshuis
Ben je alleenstaand en verhuis je naar een verzorgingshuis? Dan hoef je over de periode dat je niet meer zelfstandig woont geen afvalstoffenheffing meer te betalen. Dit geldt vanaf de eerste maand nadat je op je nieuwe adres bent ingeschreven.
Bestaat je huishouden uit meerdere personen en staat de aanslag op jouw naam? Ook dan heb je recht op ontheffing vanaf de eerstvolgende maand dat je op je nieuwe adres staat ingeschreven. Een achterblijvende bewoner wordt dan aangemerkt als nieuwe belastingplichtige. Deze persoon ontvangt een nieuwe aanslag voor de resterende, volledige maanden van het jaar.
Wat als ik de aanslag niet kan betalen?
Heb je een laag inkomen en geen eigen vermogen? Dan hoef je de afvalstoffenheffing misschien niet te betalen. Je kunt dan kwijtschelding aanvragen.
Wat moet ik doen bij andere veranderingen in mijn persoonlijke situatie?
In de loop van het jaar kan de grootte van je huishouden veranderen. Bijvoorbeeld als je gaat scheiden en alleen blijft wonen in je huidige woning of als je partner blijvend naar een verzorgingshuis verhuist. In die gevallen kun je een verzoek indienen voor belastingvermindering.
- Dat kan via de digitale belastingbalie onder het kopje 'bezwaar indienen'.
- Dien je liever per post een verzoek in? Stuur dit dan naar Gemeente Eindhoven, Afdeling Belastingen, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Kan ik bezwaar maken?
Jazeker, je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met de aanslag. Je moet de aanslag wel betalen. Kennen wij je bezwaar toe, dan ontvang je het betaalde bedrag terug op je rekening. Kijk voor meer informatie op Bezwaar tegen belastingaanslag.