Mag ik een eigen oplaadpaal op openbare grond plaatsen?
Nee, een eigen laadpaal mag alleen op eigen grond worden geplaatst. Bijvoorbeeld op een inrit of in of aan een garage. Wanneer je een privé oplaadpaal hebt, moet de auto tijdens het laden ook op privé grond geparkeerd kunnen worden.
Mag ik vanaf een eigen oplaadpaal mijn auto laden die op openbare grond staat?
Nee, dit mag niet. Om te kunnen laden, zou je dan een kabel moeten leggen over openbare grond of stoep. Dit kan overlast of gevaar opleveren voor anderen, zelfs als je een kabelmat zou gebruiken. Daarom is dit verboden volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Hoe kan ik betalen voor het opladen van mijn auto?
De openbare laadpalen werken met een laadpas. Je krijgt deze pas als elektrische rijder bij het afsluiten van een laadabonnement. Er zijn verschillende bedrijven die laadabonnementen en -passen leveren. Tarieven voor abonnement en stroomkosten verschillen per provider. De prijs die je betaalt, is afhankelijk van de aanbieder, de locatie en het type laadpaal.
Let op! Staat de laadpaal in een betaaldparkeren-gebied? Dan betaal je ook het gewone parkeertarief.
Welke regels zijn er voor parkeren bij een oplaadpaal?
Het parkeervak bij een oplaadpaal is gereserveerd voor het opladen van een elektrische auto, als daar een verkeersbord bij geplaatst is. Dit betekent dat je er alleen mag parkeren als je er een auto oplaadt.
Staat de oplaadpaal in een betaald-parkerengebied of in een vergunningsgebied, dan geldt dat óók voor het parkeervak bij de oplaadpaal: je moet betalen voor het parkeren of hebt een parkeervergunning nodig. Bij fout parkeren of fout gebruik van de oplaadpaal kan de gemeente een boete uitdelen.
Waarom plaatst de gemeente niet overal snelladers?
Om elektrische rijders te ondersteunen bij het afleggen van grotere afstanden (vergroten actieradius) is een aantal snelladers geplaatst in de stad. Ze staan op strategische locaties in de buurt van uitvalswegen.
Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor gebruikers relatief duur in vergelijking met gewone laadpunten (hogere prijs per kWh). Bovendien is het elektriciteitsnet hier niet geschikt om overal snelladers te plaatsen.
In woonwijken staan gebruikers over het algemeen langer op de laadplek (wonen of werken in de buurt). Dat maakt een snellader op zo’n locatie minder efficiënt.
Hoe wordt de locatie van een oplaadpaal bepaald?
De oplaadpaalaanbieder ontvangt de aanvraag van de bewoner en checkt of deze aan alle voorwaarden voldoet. Dan maakt de aanbieder een locatievoorstel en legt dit voor aan de gemeente. In het locatievoorstel wordt onder andere rekening gehouden met:
- Verkeersveiligheid
- Zichtbaarheid van de locatie
- Breedte van de stoep
- Afstand tot omliggende oplaadpalen
- Ontbreken van grote bomen
- Aanwezigheid van laadspanningskabel
Is er door de laadplekken minder parkeerruimte voor gewone auto’s?
Vraag en aanbod van publieke oplaadpalen moet in balans zijn. Er worden oplaadpalen in de wijk geplaatst wanneer er een aanvraag uit de wijk wordt gedaan. Dit betekent dat een wijkbewoner overstapt van fossiel rijden naar elektrisch rijden. Het totaal aantal voertuigen neemt dus niet toe. Het totaal aantal openbare parkeerplekken zal ook niet afnemen maar worden bestemd voor het laden van elektrische voertuigen.
Wat zijn de kosten voor het gebruik van een openbare laadpaal?
Kosten voor het laden van een elektrische auto variëren per aanbieder en ook per laadpasprovider. Denk hierbij aan abonnementskosten voor je laadpas, eventuele starttarieven, kWh tarief van de aanbieder en transactiekosten. Maar ook kosten wanneer jouw elektrische auto vol is maar deze wel aan de laadpaal blijft staan. Onderzoek daarom goed bij welke provider je een laadpas aanvraagt en welke laadtarieven worden gerekend.
Wie plaatst de oplaadpunten in Eindhoven?
Momenteel werken we met verschillende aanbieders van laadpunten. Vanaf 2024 doet de gemeente Eindhoven mee aan de regionale concessie. Dit betekent dat er een nieuwe partij zorgt voor de plaatsing van laadpalen in de openbare ruimte.