Waarom HOV3?
Onze (Brainport) regio wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Dat is goed te zien in het noordwesten van de stad. Rond Eindhoven Airport, op BIC en op het GDC werken nu al 14.000 werknemers en dat aantal gaat de komende jaren bijna verdubbelen. Dat betekent ook een groei van de mobiliteit in het gebied. Zonder maatregelen zit die groei vooral in het autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Bijvoorbeeld in de vorm van snelfietsroutes en in de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk.
Meer informatie vind je op onderstaande HOV-netwerkkaart en op de ingezoomde kaart.
- HOV netwerkkaart (410.04 KB)
- HOV-ingezoomde kaart (7.56 MB)
Hoe gaat de Marathonloop eruit zien?
Op de Marathonloop gaat de bus rijden op de noordelijke rijbaan, aan de kant van de Achtse Barrier. Het autoverkeer gaat in twee richtingen rijden op de zuidelijke rijbaan, aan de kant van het Sportpark. Om te zorgen dat het autoverkeer goed kan blijven doorstromen, houden we de opstelvakken bij de kruispunten zo veel mogelijk gelijk aan de huidige situatie.
- Presentatie HOV3 Marathonloop (tekst) (232.14 KB)
Hoe gaat de Anthony Fokkerweg eruit zien?
De Anthony Fokkerweg is een drukke weg. Hier leggen we een nieuwe busbaan aan ten noorden van de bestaande weg. De busbaan komt op de plek van het huidige fiets- en voetpad. Om ruimte te maken voor de busbaan wordt het bestaande tankstation bij de Cor Gehrelslaan verplaatst naar de andere zijde van de weg. Het nieuwe tankstation is straks bereikbaar via een nieuwe toegang aan de Cor Gehrelslaan.
Via een wisselstrook gaat de busbaan onder het spoor door op de plek waar nu een fietspad ligt. Fietsers gaan gebruik maken van het tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde.
- Presentatie HOV3 Fokkerweg (tekst) (220.88 KB)
- Voorlopig Ontwerp Fokkerweg (689.57 KB)
Hoe gaat de Luchthavenweg eruit zien?
In het midden van de Luchthavenweg komt een busstrook voor bussen richting Eindhoven Airport. In de richting van het kanaal rijdt de bus op de Luchthavenweg mee met het autoverkeer. Voor het autoverkeer krijgt de Luchthavenweg een 2x1 rijbaan met groene middenberm; er is geen uitwisseling mogelijk tussen de rijbanen. De fietsers krijgen een eigen fietsroute in twee richtingen aan de zuidzijde van de weg.
- Voorlopig ontwerp Luchthavenweg (1.01 MB)
Hoe gaat bedrijventerrein GDC eruit zien?
In de spooronderdoorgang van de Anthony Fokkerweg loopt de nieuwe busbaan op de plek van het huidige tweerichting fietspad aan de noordzijde van de tunnel. Omdat er te weinig plek is voor een busbaan in beide richtingen, wordt de busbaan hier een wisselstrook. Vanaf het kruispunt De Schakel – De Schakel zijn er twee varianten in onderzoek. In de eerste variant rijdt de bus met het overige verkeer mee. In de tweede variant wordt de vrijliggende busbaan in twee richtingen doorgetrokken richting de kruising met de Mispelhoefstraat. Vanaf de Mispelhoefstraat rijdt de bus in beide varianten met het overige verkeer mee en wordt zo dicht mogelijk bij het kruispunt aan weerszijden een halte ingepast. De onderdoorgang onder de A2/N2 aan de Oirschotsedijk is na aanleg en ingebruikname uitsluitend geschikt voor langzaam verkeer en bussen.
Meer informatie vind je in de videopresentatie hieronder. Wat in de video wordt gepresenteerd vind je ook in het tekstbestand hieronder en in de diverse pdf's.
- Presentatie-HOV3-GDC-(tekst) (331.1 KB)
- Voorlopig Ontwerp HOV3 GDC, Mispelhoefstraat (276.49 KB)
Hoe kan ik reageren op de ontwerpen?
Wil je reageren op het ontwerp voor bedrijventerrein GDC? Vul dan uiterlijk 17 maart het reactieformulier in. Via het reactieformulier kun je je ook inschrijven voor het digitale vragenuurtje voor het ontwerp van HOV3 op GDC. Hier kun je vragen stellen of je reactie toelichten. Wij verzamelen alle reacties en plaatsen vanaf half maart op deze website een overzicht van alle reacties en de antwoorden van de gemeente hierop. Voor het ontwerp van HOV3 op GDC kan dat ook eind maart worden. De reactietermijn voor de voorlopige ontwerpen voor de Marathonloop, Anthony Fokkerweg en de Luchthavenweg is al verstreken.
Wat is de planning?
Op 16 september 2020 heeft de gemeenteraad het voorkeurstracé vastgesteld. Op dit moment zijn de Voorlopige Ontwerpen klaar. Hiervoor zijn onderzoeken gedaan, bijvoorbeeld naar de gevolgen voor het verkeer, geluidsoverlast, voor flora en fauna en specifiek voor de bomen. Op deze Voorlopige Ontwerpen kun je reageren. Deze reacties gaan we beoordelen en waar mogelijk en nodig verwerken in de ontwerpen. Ondertussen bereiden we de bestemmingsplannen voor en rekenen we de kosten uit. De gemeenteraad neemt voor de zomer van 2021 een besluit over de uitvoering van HOV3.
Als de gemeenteraad besluit dat HOV3 uitgevoerd mag worden, dan is dit de voorlopige planning van de uitvoering:
- Marathonloop: 2022-2023
- Aanpassing kunstwerk spoort Anthony Fokkerweg: 2022-2023
- GDC: 2022-2024
- Anthony Fokkerweg: 2022-2023
- Oirschotsedijk: 2023
- Luchthavenweg: 2023-2025
Meer informatie?
Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het projectteam via hov3@eindhoven.nl
Of lees hieronder het verslag van de digitale informatiebijeenkomst van 28 september 2020.
- Verslag online informatiebijeenkomst GCD-HOV3 (166.98 KB)