Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon. Dit betekent dat de informatie direct over iemand gaat, of naar deze persoon verwijst.
Welke persoonsgegevens gebruiken wij?
We verwerken bij het toepassen van de Wet Bibob alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Land
- Postcode
- Geboortedatum of leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Geboorteplaats
- Gegevens over iemands financiële of economische situatie
- Door de overheid uitgegeven identificatie nummers (ID nr.): BSN
- (Kopieën van) identiteitsbewijzen zoals rijbewijs of paspoort
- Gegevens waar een bijzondere, wettelijk bepaalde geheimhoudingsplicht op rust
- Gegevens die vallen onder een beroepsgeheim
- Strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een verbod naar aanleiding van dat gedrag
Alleen voor de integriteitsbeoordeling in het kader van toepassen van de Wet Bibob, noodzakelijke persoonsgegevens gegevens worden verwerkt. De voor de behandeling van de melding niet relevante/noodzakelijke persoonsgegevens, worden niet verder verwerkt.
Van wie gebruiken wij persoonsgegevens?
Gegevens van het netwerk van betrokkene gebruiken we ook voor een Bibob-onderzoek. De volgende personen kunnen betrokken worden bij een Bibob-onderzoek: betrokkene (aanvrager), leidinggevende, zeggenschaphebbende, vermogensverschaffer, zakelijk samenwerkingsverbanden, degene die als leidinggevende, beheerder of bedrijfsleider is of zal worden vermeld op de beschikking, degene die gelijke feitelijke invloed heeft of kan hebben op betrokkene.
Grondslag
De sector Veiligheid en Handhaving verwerkt deze persoonsgegevens op grond van een wettelijke bevoegdheid, namelijk de Wet Bibob, en publiekrechtelijke taak.
Doel van het verwerken van persoonsgegevens
We verwerken de persoonsgegevens met als doel: het uitvoering geven aan toepassing van de Wet Bibob. Bij gemeente Eindhoven kan de Wet Bibob worden ingezet bij de alcoholwetvergunning, exploitatievergunning, aanwezigheidsvergunning, taxivergunning (TTO-vergunning), omgevingsvergunning voor bepaalde (bouw)activiteiten, vastgoedtransacties, subsidies, aanbestedingen, wijziging van het omgevingsplan, evenementenvergunning en huisvestingsvergunningen.
Bron
We ontvangen de persoonsgegevens van betrokkene (aanvrager). De gegevens worden door betrokkene aangeleverd via het Bibob-vragenformulier en alle relevante documenten die door de afdeling Bibob worden opgevraagd bij betrokkene (aanvrager).
Er worden echter ook gegevens ontvangen van diverse afdelingen van de gemeente Eindhoven, namelijk: Juridische Zaken, Handhaving, en Vergunningen. Daarnaast worden er ook gegevens ontvangen van externe partijen zoals de Politie, Landelijk Bureau Bibob, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst en Task Force- RIEC.
Delen met derden
We delen persoonsgegevens met de Politie, het Landelijk Bureau Bibob, de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en Task Force- RIEC.
Bewaartermijn
We bewaren de persoonsgegevens maximaal 5 jaar voor afgehandelde Bibob-onderzoeken. Voor afgebroken Bibob-onderzoeken is de bewaartermijn 1 jaar.
Beveiliging
Om de persoonsgegevens te beveiligen hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Rechten
Je hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens we vastleggen en met wie wij deze delen. Wil je ze inzien? Stuur dan een mail naar privacy@eindhoven.nl.
Daarnaast kunnen wij:
- je persoonsgegevens veranderen, als je terecht aangeeft dat ze niet juist zijn;
- je persoonsgegevens verwijderen (onder voorwaarden).
Je kunt alleen je eigen persoonsgegevens inzien, veranderen of verwijderen. Wij vragen je jezelf te identificeren. Je mag geen gegevens van andere personen inzien.
Je andere privacy rechten kun je terug vinden op de pagina Privacy.
Contact
Heb je vragen na het lezen van deze verklaring? Of heb je vragen over de wijze waarop de gemeente met je persoonsgegevens om gaat? Neem dan gerust contact op met ons via privacy@eindhoven.nl.
Heb je vragen over de toepassing en de naleving van de privacywetgeving? Of heb je een klacht over de wijze waarop de gemeente Eindhoven met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan gerust contact op met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@eindhoven.nl.
Ben je niet tevreden over de manier waarop je verzoek of klacht is afgehandeld? Dan kun je hierover een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.