Advies met betrekking tot dossier Hulp bij het Huishouden (HbH)
Eindhoven,30 september 2017.
Geacht College van B&W,
Naar aanleiding van uw verzoek aan onze CR om een advies uit te brengen over het Dossier Hulp bij het Huishouden heeft onze commissie op 29 augustus 2017 over dit dossier een informatief gesprek gehad met de beleidsambtenaar.
Wij hebben hierover de navolgende opmerkingen:
- Wij vinden dat de instelling, aanbieder HbH, de taak heeft om te toetsen of het werk goed wordt verricht. Is dat niet het geval, dan zal de gemeente het contract met de betreffende zorgaanbieder moeten opzeggen.
- Doorlooptijd traject 8 weken (van aanvraag tot toewijzing) is naar onze mening te lang. Deze tijd dient teruggebracht te worden naar 3 weken.
- Generalist van Wij Eindhoven moet voldoende kennis hebben om goede info te verstrekken.
- Cliënt moet het recht hebben om zonder tussenkomst van schakels een aanvraag voor een voorziening bij de Gemeente in te dienen, indien hij ontevreden is. Indien WijEindhoven de toegang tot HbH regelt dan dient dit op de juiste wijze te geschieden.
- De vraag is: Hoe controleer je de kwaliteit van het werk van: Wij Eindhoven, zorgverleners? Dit zal steekproefsgewijs moeten gebeuren door gemeente Eindhoven, tevredenheidsonderzoek bij cliënten, enquetes.
- Wij zijn het eens, dat de procesgang over de wijze van aanmelding en dergelijke in een afsprakenlijst moet worden vastgelegd mede ondertekend door aanvrager.
- Wij zijn het eens, dat de inwoner de inbreng dient te hebben in het kader van: Maatwerk: hoe hun huis schoongemaakt moet worden. De aanbieder moet zijn expertise inzetten om samen met inwoner te bepalen wat er moet gebeuren.
- Resultaatfinanciering is erg belangrijk: aanbieder moet op basis hiervan afgerekend worden.
- De inwoner dient duidelijkheid gegeven te worden wat voor hulp hem geboden wordt en gedurende welke tijd, zodat hierdoor geen inschattingsproblemen gaan ontstaan.
- Een goede communicatie naar de gebruiker/inwoners is zeer zeker cruciaal en Wij Eindhoven/aanbieder dienen dan ook de goede info te verstrekken, zodat er achteraf op basis van slechte informatie problemen gaan ontstaan.
- Wij zijn het eens met het uitgangspunt, dat de aanbieders, Wij Eindhoven, en de gemeente intensief met elkaar moeten optrekken om de communicatie eenduidig te laten plaatsvinden. Inderdaad alle neuzen moeten dezelfde kant op staan.
- Met aanbieders moeten duidelijk afspraken gemaakt worden, wat onder kwaliteit wordt verstaan, hetgeen ook betekent, dat het voor inwoners duidelijk moet zijn, waar zij terecht kunnen, wanneer het gewenste resultaat niet wordt behaald. De kracht van samen optrekken moet benut worden, oog hebben voor elkaar met als doel de inwoner te ondersteunen bij hetgeen hij zelf niet kan oplossen. Duidelijke afspraken wat men van elkaar kan verwachten.
- De gemeente moet zorgen voor duidelijke afspraken over wat er van elkaar wordt verwacht; zodat vragen, klachten of opmerkingen snel de juiste ondersteuning krijgen. Zorgen voor maatwerk, dat de inwoner, die meer hulp nodig heeft die ook krijgt. Advies CR Sociaal Domein: Indien bovengenoemde zaken bij uw besluit worden betrokken geeft de CR een positief advies over het dossier HbH. Via een tussentijdse evaluatie wil de CR op de hoogte gehouden worden over het verdere verloop van dit project.
Namens CR-Sociaal Domein
Daniel Giltay Veth CR Voorzitter a.i.
i.o. Ad den Hartog