Hoe gaat de nieuwe Leenderweg eruit zien?
Het betreft een herinrichting van de gehele openbare ruimte. Dit betekent:
- De aanleg van nieuw geluidsarm asfalt;
- Het vervangen van de fietspaden, trottoirs en parkeervakken;
- Het vervangen van de bomen door nieuwe bomen, met meer ruimte om te kunnen groeien.
- Ongeveer 900 m2 extra groen;
- Het aanleggen van een overrijdbare middenberm. Dit is nodig voor de bereikbaarheid van hulpdiensten. Bijkomend voordeel is dat men vanuit de inritten zowel rechts- als linksaf de Leenderweg op kan;
- Het aanleggen van de bushaltes volgens hedendaagse eisen, met geleidestroken voor blinden en slechtzienden. De twee haltes voor bussen richting centrum krijgen bovendien een abri (bushokje);
- Het verplaatsen van de lichtmasten, zodat de rijbaan, het fietspad en het trottoir na herinrichting voldoende bereikbaar zijn;
- Het vervangen van alle kolken en huisaansluitingen. Het riool is nog in orde en blijft daarom liggen;
- Het rekening houden met de doorstroming voor de hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer);
- Het toevoegen van een algemene invalideplaats. Op de Leenderweg moeten diverse verkeersfuncties langs elkaar passen. Dit was passen en meten in het ontwerp. Consequentie hiervan is dat de uitstapstroken op sommige plekken iets minder breed kunnen worden dan de richtlijnen aangeven. Dit kan voor mindervaliden minder toegankelijk zijn. Daarom is in overleg met een adviesgroep is besloten om een algemene invalideparkeerplaats toe te voegen in het ontwerp.
NB Bij het ontwerp is rekening gehouden met de doorstroming voor de hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer).
Gedeeltelijke aanpak Piuslaan
Na de herinrichting van de Leenderweg wordt de Piuslaan gedeeltelijk aangepakt. Voor een betere doorstroming op de Ring à Leenderweg, krijgt de Piuslaan een tweede linksafstrook de Leenderweg in. De Leenderweg krijgt op het eerste stukje, tot net voorbij de Roostenlaan, een dubbele rijstrook in zuidelijke rijrichting.
Input van bewoners, intern en extern
In de ontwerpfase is input uit twee informatieavonden waar mogelijk meegenomen. Tevens zijn interne en externe adviezen verwerkt in het ontwerp. Bij interne adviezen gaat het bijvoorbeeld om eisen en tips vanuit afdeling Beheer. Bij externe adviezen gaat het om afstemming met onder andere Trefpunt Groen Eindhoven en het CVO (Centraal Verkeersoverleg), met o.a. de busdienst, hulpdiensten, taxibranche, ouderenbond, fietsersbonden en minder-validen).
-
Definitief ontwerp profielen Leenderweg (2.35 MB)
-
Definitief ontwerp herinrichting Leenderweg (14.56 MB)
Hoe ziet de planning eruit?
In het najaar van 2023 is het ontwerp definitief gemaakt en ondertussen overgedragen naar de uitvoerende sector. De afsluiting van de Leenderweg tijdens de werkzaamheden hangt samen met werkzaamheden bij de Aalsterweg / Eindhovenseweg (nabij kruispunt N2). Helaas is het uitvoeren van beide projecten tegelijk niet mogelijk, dan zouden twee belangrijke toegangsroutes tegelijk afgesloten zijn. Dit is vanuit algemene bereikbaarheid niet wenselijk. Het project Aalsterweg / Eindhovenseweg wordt in 2024 uitgevoerd, waardoor we begin 2025 kunnen en willen starten met de Leenderweg.
De huidige planning ziet er als volgt uit:
- Ontwerpfase: onderzoek, samenspraak, definitief ontwerp: 4e kwartaal 2023.
- Voorbereidingsfase: bestek en aanbesteding: 2024.
- Start uitvoering: begin 2025.
Zodra meer details bekend zijn over de werkzaamheden, de planning en de fasering (welk gedeelte eerst), vind je deze informatie op deze projectpagina.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over de herinrichting van de Leenderweg, dan kun je contact opnemen met J. Vinken, projectleider openbare ruimte, e-mail j.p.j.vinken@eindhoven.nl. Meer informatie is ook in onderstaande documenten te vinden:
-
Wijkinfo Leenderweg (juli 2021) (30.09 KB)
-
Wijkinfo stand van zaken (maart 2023) (21.71 KB)
-
Definitief ontwerp profielen Leenderweg (2.35 MB)
-
Definitief ontwerp herinrichting Leenderweg (14.56 MB)