Hoe gaat de nieuwe Leenderweg eruit zien?
Het voorlopig ontwerp voor de Leenderweg is klaar. We willen een tweede linksafstrook in de Piuslaan aanleggen, richting de Leenderweg en daardoor een dubbele rijstrook op de Leenderweg, tot net voorbij de Roostenlaan, maken. We vervangen het wegdek, de fietspaden en de stoepen en om de ervaren geluidsoverlast te verminderen, passen we geluidsarm asfalt toe. Verder worden de huisaansluitingen op de rioolafvoer en de putten vervangen. Tot slot blijft de busroute intact en is er veel aandacht voor groen. Goed om te melden is dat we in dit ontwerp rekening hebben gehouden met de doorstroming voor de brandweer, ambulance e.d.
Toegankelijkheid van de Leenderweg
Het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Leenderweg is na de presentatie aan bewoners, omwonenden en bedrijven op 6 september 2022, gepresenteerd aan het Centraal Verkeersoverleg. In dit overleg zitten vertegenwoordigers van verschillende Eindhovense organisaties die zich bezig houden met verkeer. Dit zijn onder andere de hulpdiensten, de fietsersbond, de taxibranche, de Ouderenbond, ervaringsdeskundigen op het gebied van toegankelijkheid en reizigersorganisatie ROVER. Op het gebied van toegankelijkheid zijn in dit Centraal Verkeersoverleg vragen gesteld over de breedte van de uitstapstroken op de Leenderweg, tussen de parkeerstroken en de te planten haag langs het fietspad.
90 centimeter brede uitstapstroken
In ons handboek Toegankelijkheid Openbare Ruimte zijn richtlijnen opgenomen over het toepassen van uitstapstroken in het ontwerp. Voor de Leenderweg geldt (conform de richtlijnen) dat we uitstapstroken met een breedte van 90 centimeter toepassen, tenzij er een alternatief aanwezig is. Dit geldt algemeen voor wegen met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur en meer dan 2500 motorvoertuigen per dag. Dit wordt gedaan om het uitstappen veiliger te maken.
Door omstandigheden lastig haalbaar
Wanneer we 90 centimeter brede uitstapstroken over de gehele lengte van de weg toepassen kunnen we de weg niet inrichten met voldoende brede fietspaden en trottoirs. Ook zouden de hagen tussen de parkeerstroken en het fietspad niet meer gerealiseerd kunnen worden, omdat hier onvoldoende ruimte voor overblijft.
Compromis
We hebben nu over een deel van de straat uitstapstroken van 60 centimeter breed toegepast en op een aantal plaatsen is dit 90 centimeter, verdeeld over de straat. We hebben het ontwerp laten beoordelen door een extern bureau dat gespecialiseerd is in de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Hun advies luidt dat het ontwerp door de afwisselende breedtes van de uitstapstroken voldoet aan de huidige afspraken en beleid op het gebied van toegankelijkheid, ook voor minder-validen. Wel heeft het bureau een paar kleine aanpassingen voorgesteld, zoals het aanbrengen van een paar extra doorgangen in de haag, tussen de rijbaan en het fietspad en trottoir. We nemen deze voorstellen op in het ontwerp. Op deze manier hopen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan alle belangen.
-
Voorlopig Ontwerp herinrichting Leenderweg (647.71 KB)
Hoe ziet de planning eruit?
De huidige planning ziet er als volgt uit:
- Ontwerpfase (onderzoek, ontwerp en samenspraak): 2e kwartaal 2023.
- Voorbereidingsfase uitvoering (bestek en aanbesteding): 3e kwartaal 2023.
- Start uitvoering: begin 2024 (afhankelijk van levering van materialen).
Waar vind ik meer informatie?
Voor vragen over de herinrichting van de Leenderweg kun je contact opnemen met Joris Vinken, projectmanager, e-mail j.p.j.vinken@eindhoven.nl. Meer informatie is ook in het onderstaande document te vinden.
-
Wijkinfo Leenderweg (juli 2021) (30.09 KB)
-
-
-
Wijkinfo stand van zaken (maart 2023) (21.71 KB)
Heb je vragen of opmerkingen over het voorlopig ontwerp? Geef ze aan ons door: