De gemeente Eindhoven vernieuwt de regels voor buitenevenementen in de stad. Denk aan het aantal evenementen en bezoekers, maar ook geluidsniveaus. De afgelopen maanden hebben we daarover gepraat met bewoners, organisatoren, ondernemers en andere belanghebbenden. We hebben ook een stadsbrede enquête gehouden. De uitkomsten gebruiken we om de nieuwe regels te actualiseren. Dat doen we in de vorm van locatieprofielen. Die moeten gaan gelden voor 19 locaties in onze gemeente. De proefversies hiervan zijn bijna klaar. Denk vooral nog een keer mee!
Denk mee over de locatieprofielen
Op maandag 12 mei was er een inloopavond in het stadhuis. Tijdens deze avond waren de proefversies van de locatieprofielen te bekijken en konden bezoekers feedback geven.
Tot en met maandag 26 mei kun je ook digitaal meedenken. Hieronder vind je het boek 'Locatieprofielen evenementen', met daarin de proefversies van de locatieprofielen. Daaronder vind je een knop naar een digitaal formulier waar je jouw mening kunt laten weten. Op de rest van deze pagina kun je meer informatie vinden over de locatieprofielen en de planning.
-
Boek Locatieprofielen evenementen (18.46 MB)
Locatieprofielen
Evenementen zorgen voor sommigen ook voor overlast. Bijvoorbeeld door geluid, drukte of gebrek aan (fiets)parkeerplaatsen. Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Bovendien willen we dat evenementen veilig verlopen. Daarom vinden we het belangrijk om vooraf met bewoners en ondernemers goede afspraken te maken. Over de plaatsen waar in de stad evenementen kunnen plaatsvinden en over de voorwaarden die daar dan voor gelden.
Voor de meest gebruikte evenementenlocaties zijn daarom regels vastgesteld in zogeheten locatieprofielen. Zo'n profiel bevat onder meer informatie over het aantal toegestane evenementen op de betreffende locatie, de op- en afbouwtijden en de maximale geluidsproductie. Maar ook zaken als veiligheid en toegankelijkheid. Met een locatieprofiel kan een organisator van een evenement zien of een locatie geschikt is of niet.
Herijking in fasen
De huidige locatieprofielen komen uit 2015 en zijn aan vernieuwing toe. We gaan deze regels daarom actualiseren. Daarvoor voeren we verschillende onderzoeken uit. We betrekken ondernemers, bewoners, organisatoren en andere belanghebbenden. We vragen per locatie naar ideeën, meningen en ervaringen. Deze reacties gebruiken we om nieuwe afspraken te maken voor de komende jaren.
We actualiseren de profielen niet allemaal tegelijk maar doen dat in verschillende fasen. Daarbij betrekken we verschillende belanghebbenden, zoals organisatoren, ondernemers en natuurlijk bewoners.
Centrumlocaties
In 2024 hebben we de locatieprofielen in het centrum onder de loep genomen. Daarbij ging het om het Lichtplein/Victoriapark, Fensterrein, 18 Septemberplein, Markt, Begijnenhof, Stadhuisplein, Stationsplein, Stratumseind, Wilhelminaplein en Paterskerk. De participatie rondom deze fasen is voorlopig afgerond. De verslagen van de sessies vind je hieronder:
Verslagen en presentatie werksessies centrumlocaties
-
Verslag werksessie bewoners (547.65 KB)
-
Verslag werksessie ondernemers (683.47 KB)
-
Verslag werksessie organisatoren (888.37 KB)
-
Presentatie werksessies (2.27 MB)
Locaties buiten het centrum
Eind 2024 en begin 2025 zijn de locaties buiten het centrum aan de beurt. Daarbij gaat het om de volgende locaties:
- Strijp-S
- Philips Stadion (omgeving)
- TU terrein/JF Kennedylaan
- Stadswandelpark
- Stadspark de Karpen
- Genneper Parken
- Landsard
Voor de volgende drie locaties zijn informatieavonden georganiseerd:
- Stadswandelpark
- Stadspark de Karpen
- Strijp-S
- Landsard
De verslagen van de sessies vind je onderaan.
Wat gaan we de komende tijd doen?
Per locatie gaan we in gesprek met vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers, organisatoren en andere belanghebbenden. Voor elke locatie is dit maatwerk. We verzamelen de informatie die nu al beschikbaar is over deze locaties. Denk aan: Wat zijn de ontwikkelingen voor de toekomst? Vindt er bijvoorbeeld een herinrichting plaats? Welke evenementen zijn er nu op die locatie? En hoe verlopen die? Welke belanghebbenden moeten we betrekken?
Als we deze informatie zoveel mogelijk op een rijtje hebben, gaan we in overleg met belanghebbenden. We voeren die gesprekken fysiek als online, individueel en in groepsverband. We voeren ook aanvullende onderzoeken uit, onder meer naar geluid, ecologie (flora & fauna) en bodem.
In het tweede kwartaal van 2025 leggen we de conceptprofielen van alle locaties in een keer voor aan het college van B&W. We kunnen pas een complete afweging maken als alle locaties aan bod zijn gekomen. Alle profielen komen dan ook ter inzage. Als je wilt, kun je dan een zienswijze indienen. De planning is om de profielen voor de zomer te laten vaststellen. Zo kunnen we vanaf het evenementenjaar 2026 met de profielen werken.
-
Verslag bewonersavond Landsard - 8 april (334.33 KB)
-
Verslag Bewonersavond Strijp S - 25 februari (797.7 KB)
Planning
Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar eventlocaties@eindhoven.nl.