Wij hebben een inventarisatieronde met belanghebbenden afgerond. Hieruit zijn negen verkenningen gekomen. Samen met de initiatiefnemers zijn we gestart met het uitwerken van de verkenningen die alle bijdragen aan verduurzaming van stadslogistiek. Met deze experimenten en projecten willen we voorbeelden zichtbaar en tastbaar maken voor gebruikers/afnemers, vervoerders en ondernemers.
De gemeente biedt door haar tijdige aankondiging van de invoering van de nul-emissiezone handelingsperspectief aan ondernemers in het bedrijfsleven zodat zij zich tijdig kunnen voorbereiden op het omschakelen naar een efficiënte en schone stadslogistiek.
Gemeente Eindhoven stelt een eenmalige subsidie beschikbaar om een aantal initiatieven financieel te steunen. Doel van de regeling is te bevorderen dat stadslogistiek daadwerkelijk (versneld) efficiënter en emissievrij wordt.
Waarom is het Platform Groene Stadslogistiek Eindhoven opgericht?
Zowel de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek (ondertekend op 9 februari 2021) als het raadsbesluit over het stappenplan Nul-emissiezone benadrukken het belang van samenwerking met partners om te komen tot een gedragen invoering van de nul-emissiezone. Het platform vult deze samenwerking in als het gaat om informatie delen en uitwerking van concrete acties via de verkenningen. Het platform heeft een adviserende rol richting het college van burgemeester en wethouders.
Wie nemen er deel aan het platform Groene Stadslogistiek Eindhoven?
Voor het platform zijn in eerste instantie partijen vanuit het bedrijfsleven uitgenodigd die betrokken waren bij de samenspraak tijdens het stappenplan nul-emissiezone binnen de Ring. De groep is aangevuld met vertegenwoordigers van organisaties die naar voren kwamen uit de gevoerde gesprekken over mogelijk kansrijke initiatieven op het gebied van groene stadslogistiek. Deelnemers zijn vertegenwoordigers van het lokale bedrijfsleven (winkeliers, bedrijventerreinen, logistieke ondernemers), belangenorganisaties en vervoerbedrijven. De samenstelling van het platform kan veranderen, al naar gelang nieuwe ontwikkelingen en inzichten of gespreksonderwerpen die de gemeente of andere partijen agenderen.
Wat doet het platform Groene Stadslogistiek Eindhoven?
Door het bespreken van relevante thema’s over de stappen naar de invoering van de nul-emissiezone in 2025 en initiatieven voor groene stadslogistiek krijgen alle partijen meer inzicht in de mogelijkheden en haalbaarheid van de transitie naar groene stadslogistiek. De gemeente Eindhoven vervult een coördinerende en faciliterende rol voor het platform.
Hoe zijn die negen verkenningen tot stand gekomen?
Een landelijke deskundige stadslogistiek heeft gesprekken gevoerd met een aantal organisaties die al betrokken waren in het proces van het stappenplan nul-emissiezone. Hij heeft verkend welke wensen er zijn op het gebied van stadslogistiek en welke stappen gezet moeten worden voor een gedragen invoering van een nul-emissiezone in 2025. Ook heeft hij actief gezocht naar initiatieven die in Eindhoven kansrijk lijken om al op korte termijn stadslogistiek te verduurzamen. Vanzelfsprekend is deze lijst niet uitputtend. Wij nodigen nadrukkelijk ook andere initiatiefnemers uit om voorstellen van verkenningen te presenteren en/of als aanvraag voor de subsidieregeling in te dienen.
Hoe worden die verkenningen nu een concreet project of experiment?
De gemeente Eindhoven kan op verschillende manieren verkenningen en nieuwe initiatieven van groene stadslogistiek ondersteunen en versnellen. Naast de subsidieregeling Groene Stadslogistiek of met hulp van landelijke stimulerende maatregelen moet onderzocht worden welke andere instrumenten kunnen worden ingezet (bv. tijdelijke ontheffing venstertijden voor duurzame voertuigen, medegebruik busbaan, gemeentelijk aanbestedingsbeleid).
Waarom stimuleert de gemeente deze projecten of experimenten?
De gemeente Eindhoven kiest bewust voor verkenningen die kunnen resulteren in kansrijke experimenten en projecten. Daarmee richten we de aandacht primair op actie, op het op straat laten zien van goede voorbeelden en experimenten waarvan we willen leren. In combinatie met de platformstructuur wordt zo ingezet op een sfeer van denken en doen. Waarbij het voor zich spreekt dat alle betrokken partijen hun rol en verantwoordelijkheid moeten pakken in het realiseren van de projecten.
Wie komt er in aanmerking voor de subsidieregeling Groene Stadslogistiek?
Voor een subsidie komen in aanmerking individuele bedrijven, instellingen en andere organisaties die zich met voertuigen voor stadslogistiek in Eindhoven begeven. Voorwaarde is dat zij in Eindhoven aantoonbaar verkeersbewegingen verminderen, veranderen en verschonen.
Wat valt er onder stadslogistiek?
Stadslogistiek wordt breed opgevat: vervoer van vers artikelen, bevoorrading van horeca en retail, bouwlogistiek, facilitaire stromen, afval en pakketdiensten.
Wat houdt de subsidieregeling precies in?
Het gaat nadrukkelijk om een eenmalige subsidie. De initiatieven moeten na een eerste periode doorgroeien naar een duurzame activiteit die zichzelf financieel kan bedruipen. In totaal is € 119.000,- beschikbaar. Per aanvraag geldt een maximum subsidiebijdrage van € 20.000,-. Aangezien maximaal 50% van de daadwerkelijk te maken totale kosten wordt gesubsidieerd, moet de ontvanger van de subsidie minimaal hetzelfde bedrag uitgeven. Door het subsidiebedrag bewust laag te houden kunnen meerdere initiatieven ondersteund worden. Aanvragen kunnen worden ingediend tot uiterlijk 1 oktober 2023, of tot zoveel eerder als het subsidiebedrag van € 119.000,- in zijn geheel besteed is.
Je vindt de subsidieregeling groene stadslogistiek op officiëlebekendmakingen.nl en in het pdf-bestand hieronder.
-
Subsidieregeling Groene stadslogistiek (80.68 KB)
Hoe kan ik de subsidieregeling aanvragen?
De subsidieregeling Groene Stadslogistiek kun je aanvragen via het aanvraagformulier.
Kan ik de subsidieregeling met terugwerkende kracht aanvragen?
Het is mogelijk dat een aantal initiatiefnemers al stappen heeft gezet met emissievrije stadslogistiek. Daarom geldt de subsidieregeling met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 mits de aanvraag voor subsidie uiterlijk 1 oktober 2021 is ingediend.