Bidirectionele deelauto’s onderscheiden zich doordat ze energie kunnen teruggeven aan het net. Ze dragen zo bij aan het in balans houden van het energienet en het verlagen van netcongestie en laadkosten. Dit maakt deelmobiliteit niet alleen aantrekkelijker en betaalbaarder, maar ondersteunt ook de overgang naar een stabieler en duurzamer energienet. Daarnaast bevorderen deze deelauto’s minder autobezit - met daardoor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte - en schonere lucht in de stad.
Leefbaarder en duurzamer
Wethouder Robert Strijk (Mobiliteit) licht toe: "Met deze pilot zetten we in op slimme technologie die bijdraagt aan zowel betrouwbare deelmobiliteit als een stabiel energienet. Bidirectionele deelauto’s helpen ons om de stad leefbaarder en duurzamer te maken, en dat is precies waar we in Eindhoven voor staan."
Vaste deelautoplekken
Vanaf eind 2025 worden in Eindhoven de eerste bidirectionele laadpalen en elektrische deelauto’s van MyWheels operationeel, vanaf vaste deelautoplekken. Deze week worden omwonenden van de eerste 14 locaties geïnformeerd over het feit dat deze innovatieve laadpalen met bidirectionele deelauto’s bij hen in de buurt geplaatst worden.