
Projectgebied
Het project gaat over de volgende straten: Jan van Ravesteynstraat, Wapperslaan, Fabritiuslaan, Thorn Prikkerstraat, Gustaaf de Smetstraat, Bolomeystraat, Kardinaal de Jongweg, Henricus Herpstraat, Vicaris van Alphenstraat, Kardinaal van Rossumlaan, Antonius van Gilsweg, Kardinaal van Enckevoirtstraat, Hendrik Mandestraat, Sint Eligiuspad, Sint Plechelmuspad en Doctor Poelspad.

Waarom krijgen de straten een onderhoudsbeurt?
Uit inspecties is gebleken dat het riool in de straten verouderd is. Om er voor te zorgen dat de afvoer weer goed werkt voor de komende decennia, wordt het riool vervangen. Omdat we het riool moeten vervangen, moet ook de bestrating opengebroken worden. Hierdoor kijken we ook naar bovengrondse verbetering. De opzet blijft hetzelfde: rustige 30 km/u woonstraten met voldoende parkeergelegenheid.
Hoe gaan de straten eruitzien?
Tijdens de inloopbijeenkomsten op 21 juni (noord) en 29 juni (zuid) is het voorlopig ontwerp gepresenteerd. De komende periode gaan we de reacties en vragen op het voorlopig ontwerp (waar mogelijk) verwerken en beantwoorden. Het voorlopig ontwerp en de afbeeldingen uit de presentaties vind je in de pdf's hieronder.
Uitgangspunten
Uitgangspunten voor het ontwerp zijn onder andere:
- Vervangen gescheiden rioolstelsel;
- Aanleg drainage in verband met hoge grondwaterstand;
- Minimale aanpassing aan de indeling van de straten;
- Het streven is om 10% van de verharding te vervangen door groen. Ook worden er meer bomen toegevoegd;
- Aandacht voor verkeersveiligheid (inrichten als 30 km/u gebied);
- Degelijke parkeervoorzieningen regelen;
- Hergebruik van de gebakken klinkers in de rijbaan;
- Vervangen van de verouderde tegels in de trottoirs;
- De verlichting wordt niet vervangen, maar mogelijk wel verplaatst (afhankelijk van de indeling van de straten).
Eénrichtingsverkeer
Sommige straten zijn vrij smal. Hierdoor is er weinig ruimte voor een rijbaan, parkeergelegenheid aan twee zijdes en groen. Om ruimte te creëren voor een aantrekkelijke openbare ruimte, gaan we onderzoeken of een aantal straten éénrichtingsverkeer kunnen worden. Bij éénrichtingsverkeer kan de rijbaan smaller, waardoor er meer ruimte ontstaat voor groen en trottoir. Hierbij houden we rekening met parkeren: het creëren van ruime parkeervakken aan beide kanten van de weg.
-
voorlopig ontwerp Kardinaal de Jongweg (1.88 MB)
-
Burghplan Oost: presentatie deel noord (2.37 MB)
-
Burghplan Oost: presentatie deel zuid (2.74 MB)
Hoe kan ik mijn mening geven?
Heb je tips, aandachtspunten of vragen? Stuur een e-mail naar projectleider Joris Vinken via j.p.j.vinken@eindhoven.nl.
Het voorlopig ontwerp wordt tijdens een inloopbijeenkomst op 21 juni (voor noordelijk gedeelte) en 29 juni (voor zuidelijk gedeelte) gepresenteerd. Tijdens deze bijeenkomst kun je vragen stellen en reageren.
Wat is de planning?
Planning | Start | Gereed |
Ontwerp rioolvervanging en openbare ruimte | Heden | 3e kwartaal 2022 |
Werkvoorbereiding en aanbesteding | 4e kwartaal 2022 | 1e kwartaal 2023 |
Uitvoering | Medio 2023 | Medio 2024 |
Waar vind ik meer informatie?
Heb je nog vragen? Stuur een mail naar projectleider Joris Vinken via j.p.j.vinken@eindhoven.nl.
Meer informatie is ook in onderstaande documenten te vinden.
-
Wijkinfo II - inloopbijeenkomst zuid (juni 2022) (391.62 KB)
-
-
Wijkinfo I (januari 2022) (598.82 KB)
-
Afbeelding projectgebied (676.67 KB)