Wat is de planning van het stappenplan?
2022
- In 2022 wordt de toegang tot de milieuzone verder aangescherpt. De milieuzone is dan alleen nog toegankelijk voor vrachtauto’s, bussen en touringcars vanaf emissieklasse 6.
- Eigenaren van een dieselvrachtauto of een dieselautobus met een lagere emissieklasse dan 6 hebben in oktober 2021 hierover een brief van RDW ontvangen.
- Sinds 1 januari 2021 controleren we binnen de Ring in de gehele milieuzone (bedrijventerrein De Kade valt voorlopig buiten de milieuzone). Van 1 januari tot 1 april 2022 geldt een overgangsperiode waarin we je wijzen op de verandering en, indien nodig, alleen waarschuwen. Vanaf 1 april 2022 kunnen we wel bekeuren, mocht je vrachtwagen of touringcar niet aan de voorwaarden voldoen óf als je geen ontheffing of vrijstelling heeft.
- Daarnaast vindt in 2022 (en in 2024) landelijk (en ook voor Eindhoven) een evaluatie plaats van het beleid over milieuzones en de stappen die we gaan nemen op weg naar de nul-emissiezone. Bepaald wordt welke extra stappen nodig zijn tót 2025 en welke ná 2025.
2025
- Invoering van een nul-emissiezone voor vrachtauto’s, bestelauto’s (zakelijk gebruik) en bussen. De milieuzone wordt aangescherpt voor diesel-personenauto’s en bestelauto’s (persoonlijk gebruik) vanaf emissieklasse 5 binnen de Ring (beide zones, inclusief De Kade). We zijn nog in gesprek met Bedrijvenkontakt De Kade of en zo ja onder welke voorwaarden De Kade in de milieuzone en nul-emissiezone wordt opgenomen
- Alle vormen van deelmobiliteit nul-emissie in de gehele stad.
- Nieuwe bestel- of vrachtwagens die ná 2025 op kenteken worden gezet, moeten nul-emissie rijden om de nul-emissiezone in te mogen. Eigenaren van een bestelauto of vrachtauto op fossiele brandstof die in de zone moeten zijn, krijgen (gezien de coronacrisis) langer de tijd. Eind 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s, eind 2029 voor vrachtwagens.
- Bezitters van een bestelauto of vrachtauto kunnen onder voorwaarden een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed nul-emissie alternatief beschikbaar is.
- Het kabinet maakt de aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen de komende jaren aantrekkelijker. Op 9 februari j.l. 2021 werd de subsidieregeling voor schone bedrijfsauto’s definitief geworden. Sinds 15 maart 2021 kunnen ondernemers tot 5000 euro subsidie krijgen bij aanschaf of lease van zo’n bedrijfsauto. Ook komt er de komende jaren extra aandacht voor de kleine ondernemers om hen te helpen bij de overstap. Bovendien heeft staatssecretaris Van Veldhoven bekend gemaakt dat zij in de loop van 2021 ook voor aanschaf van schone vrachtwagens een stimuleringsregeling uitwerkt. Meer informatie over de subsidieregeling.
2030
- De stip op de horizon: een nul-emissiezone binnen de Ring voor álle voertuigen. Na de evaluaties van 2022 en 2024 volgen landelijke richtlijnen voor de maatregelen na 2025 richting 2030. Hierover kunnen we nu nog geen besluit nemen.
Definities
Gebiedsaanduiding milieuzone:
Je rijdt de milieuzone in zodra je vanuit de Ring richting het centrum rijdt (postcodegebied 5611 tot en met 5616). Kijk voor meer informatie op de pagina Milieuzone.
Emissieklasse:
Dit is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon jouw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner jouw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot. De waarde 5 betekent dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Nul-emissievoertuigen
Voertuigen zonder uitstoot van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes. Het rijden op waterstof is net als elektrisch rijden uitstootvrij en is dus toegestaan in de nul-emissiezone.
Vragen of opmerkingen?
Vul het contactformulier in. Je ontvangt dan snel een reactie.