Wat is de planning van het stappenplan?
1 januari 2021 - 1 mei 2021
- Vanaf 1 januari 2021 wordt in de milieuzone in het hele gebied binnen de Ring gehandhaafd, met uitzondering van het bedrijventerrein De Kade. Voor het deel van de milieuzone globaal ten noorden van het spoor geldt voor de periode 1 januari 2021 tot 1 mei 2021 een overgangsperiode. Dat geeft ondernemers, leveranciers en bezoekers tijd om zich aan te passen en te wennen aan de nieuwe situatie. Deze periode geldt in de gehele milieuzone ook voor touringcar- en busbedrijven en hun chauffeurs. Vanaf 1 mei 2021 wordt ook voor deze groepen gehandhaafd en indien nodig bekeurd.
- Tot 1 januari 2021 gold de milieuzone alleen voor vrachtauto’s (toegestaan vanaf emissieklasse 4 en hoger). Vanaf 2021 vallen naast vrachtauto’s ook bussen en touringcars onder de milieuzone (voor beide geldt: toegestaan vanaf emissieklasse 4 en hoger).
2022
- In 2022 wordt de toegang tot de milieuzone verder aangescherpt. De milieuzone is dan alleen nog toegankelijk voor vrachtauto’s, bussen en touringcars vanaf emissieklasse 6.
- Daarnaast vindt in 2022 (en in 2024) landelijk (en ook voor Eindhoven) een evaluatie plaats van het beleid over milieuzones en de stappen die we gaan nemen op weg naar de nul-emissiezone. Bepaald wordt welke extra stappen nodig zijn tót 2025 en welke ná 2025.
2025
- Invoering van een nul-emissiezone voor vrachtauto’s, bestelauto’s (zakelijk gebruik) en bussen. De milieuzone wordt aangescherpt voor diesel-personenauto’s en bestelauto’s (persoonlijk gebruik) vanaf emissieklasse 5 binnen de Ring (beide zones, inclusief De Kade). We zijn nog in gesprek met Bedrijvenkontakt De Kade of en zo ja onder welke voorwaarden De Kade in de milieuzone en nul-emissiezone wordt opgenomen
- Alle vormen van deelmobiliteit nul-emissie in de gehele stad.
- Nieuwe bestel- of vrachtwagens die ná 2025 op kenteken worden gezet, moeten nul-emissie rijden om de nul-emissiezone in te mogen. Eigenaren van een bestelauto of vrachtauto op fossiele brandstof die in de zone moeten zijn, krijgen (gezien de coronacrisis) langer de tijd. Eind 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s, eind 2029 voor vrachtwagens.
- Bezitters van een bestelauto of vrachtauto kunnen onder voorwaarden een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed nul-emissie alternatief beschikbaar is.
- Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten. Nu zijn de kosten voor een nul-emissie bestelauto of vrachtwagen nog hoger. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een rijkssubsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
2030
- De stip op de horizon: een nul-emissiezone binnen de Ring voor álle voertuigen. Na de evaluaties van 2022 en 2024 volgen landelijke richtlijnen voor de maatregelen na 2025 richting 2030. Hierover kunnen we nu nog geen besluit nemen.
Definities
Gebiedsaanduiding milieuzone:
Je rijdt de milieuzone in zodra je vanuit de Ring richting het centrum rijdt (postcodegebied 5611 tot en met 5616). Kijk voor meer informatie op de pagina Milieuzone.
Emissieklasse:
Dit is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon jouw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner jouw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot. De waarde 5 betekent dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
Nul-emissievoertuigen
Voertuigen zonder uitstoot van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes. Het rijden op waterstof is net als elektrisch rijden uitstootvrij en is dus toegestaan in de nul-emissiezone.
Vragen of opmerkingen?
Vul het contactformulier in. Je ontvangt dan snel een reactie.