Gemeenten en zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor het inrichten van de Ketenaanpak Valpreventie voor ouderen van 65 jaar en ouder met een valrisico. Dit is vastgelegd is het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven akkoord (GALA). Via de Specifieke uitkering (SPUK) krijgen de gemeenten middelen om de afspraken in het GALA vorm te geven. Gemeente Eindhoven doet dit onder andere door:
- De inzet van een lokale projectleider die de samenwerking binnen de keten ondersteunt;
- Subsidie te verlenen om activiteiten te stimuleren die passen bij de ketenaanpak valpreventie.
Op deze pagina vind je informatie over de subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie 2026 en hoe je de subsidie kunt aanvragen. Lees voordat je een subsidieaanvraag doet de Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie 2026 goed door.
Waar is de subsidie voor bedoeld?
Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de volgende activiteiten van 1 januari 2026 tot 1 januari 2027:
- Opsporen van 65-plussers met een valrisico (laag, matig, hoog);
- Voorlichting geven aan 65-plussers met een laag en matig valrisico;
- Screenen op aanwezige valrisicofactoren bij 65-plussers met een hoog valrisico en waar nodig doorverwijzen;
- Aanbieden van valpreventieve beweeginterventies, passend bij de opgespoorde valrisico’s;
- Doorverwijzen naar structureel beweegaanbod.
Je kunt enkel subsidie aanvragen voor valpreventieve beweeginterventies in groepsverband die door Loket Gezond Leven van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn erkend. Bij deze subsidieregeling gaat het dan om de volgende interventies:
- Vallen verleden tijd
- In balans
- Otago
- Thuis onbezorgd mobiel
- Zicht op Evenwicht
- Zeker Bewegen
Wat zijn de voorwaarden voor subsidie?
- De activiteiten vinden plaats in één of meerdere volledige wijken in Eindhoven. De wijkindeling komt terug in bijlage 1 van de subsidieregeling. Per wijk staat aangegeven op welk aantal te bereiken 65-plussers de aanvraag moet aansluiten. Hieronder vind je een kaartje van de wijkindeling.
- De activiteiten worden in samenwerking met andere partijen in de wijk uitgevoerd, zodat de ketenaanpak op alle onderdelen is geborgd;
- De beweeginterventies worden uitgevoerd door bevoegde medewerkers. Bevoegde medewerkers mogen niet-bevoegde medewerkers opleiden (train de trainer);
- Om 65-plussers warm te kunnen overdragen naar passend beweegaanbod wordt samengewerkt met Eindhoven Sport;
- Subsidieontvangers nemen deel aan periodiek overleg dat door de lokale projectleider wordt gefaciliteerd.
-
Indeling van wijken en buurten in Eindhoven (892.7 KB)
Wie kan subsidie aanvragen?
Voor subsidie komen uitsluitend rechtspersonen in aanmerking.
Wanneer en hoe vraag ik subsidie aan?
- Je kunt subsidie aanvragen vanaf 1 november 2025 tot en met 15 november 2025 via de knop ‘Start aanvraag’ op deze pagina;
- Je logt in met eHerkenning. Heb je nog geen eHerkenning? Houd er dan rekening mee dat het aanvragen ervan een bepaalde tijd in beslag neemt. Begin dus op tijd. Kosten voor het aanvragen van eHerkenning kunnen meegenomen worden in de aanvraag;
- Er kan met één aanvraag worden volstaan om in meerdere wijken valpreventieve activiteiten uit te voeren. Je begroot voor alle wijken die in je in je aanvraag opneemt;
- Er kan maximaal € 60.000,- subsidie worden aangevraagd.
Wat heb ik nodig voor een subsidieaanvraag?
- Voor je begroting kun je gebruik maken van een format. Dit format kun je hieronder downloaden en invullen. Tijdens het digitale aanvraagproces kun je je van te voren ingevulde begroting uploaden. In de subsidieregeling kun je nalezen welke kosten wel en niet voor subsidie in aanmerking komen.
-
Valpreventieregeling 2026 - Format begroting (39.38 KB)
- Vraag je voor het eerst subsidie aan bij de gemeente Eindhoven? Dan heb je ook nog dit nodig:
- oprichtingsakte;
- statuten;
- jaarverslag;
- jaarrekening;
- balans voorgaand jaar (indien je meer dan € 5.000,- subsidie gaat aanvragen);
- kopie bankafschrift.
Het online aanvraagformulier bestaat uit de volgende vragen:
Algemeen
- Titel aanvraag
- Startdatum activiteiten
- Einddatum activiteiten
Betaalgegevens
- Bankrekeningnummer (IBAN)
- Tenaamstelling
- Heeft u eerder al een subsidie-uitbetaling via het opgegeven bankrekeningnummer ontvangen?
Aanvullende vragen
- Bent u een rechtspersoon?
- Wat is het aangevraagde bedrag?
- Ontving u van de gemeente Eindhoven eerder al subsidie voor de ketenaanpak Valpreventie?
- Geef een beschrijving van uw projectplan. Leg hierin ten minste uit hoe u gaat opsporen, voorlichten, screenen, interventies uitvoert en doorverwijzen. Op welke locaties vinden de beweeginterventies plaats, en hoe vaak gaat u opsporen/voorlichten/screenen/beweeggroepen inzetten? Welke fasering/planning past u toe, welke resultaten worden nagestreefd, wanneer zijn uw activiteiten succesvol en hoe worden resultaten/succes gemeten?
- Met hoeveel en welke partners zijn er afspraken gemaakt om samen te werken? Geef per partner weer welk onderdeel (of welke onderdelen) van de ketenaanpak valpreventie zij gaan uitvoeren.
- Voor welke erkende valpreventie-beweeginterventies wordt subsidie aangevraagd?
- Zijn uw medewerkers (en die van eventuele samenwerkingspartners) bevoegd om de door u gekozen beweeginterventies te mogen uitvoeren?
- Past u en uw eventuele samenwerkingspartners 'Train de trainer' toe om te voldoen aan de voorwaarde om enkel bevoegde medewerkers te mogen inzetten?
- Zijn de kosten voor deskundigheidsbevordering van uw bevoegde medewerkers (of van de medewerkers van eventuele samenwerkingspartners) eerder al gefinancierd door uw eigen organisatie, door gemeente Eindhoven of door derden?
- In welke wijk(en) gaat u uw activiteiten uitvoeren?
- Hoeveel 65-plussers per wijk gaat u includeren voor de valrisicotest?
- Hoeveel 65-plussers per wijk gaat u includeren voor de beweeginterventie?
- In uw projectplan heeft u de locaties voor uw activiteiten opgenomen. Geef per locatie aan of dit uw eigen (gehuurde) locatie betreft, of dat u deze locatie huurt/kosteloos mag gebruiken voor specifiek deze subsidieaanvraag.
- Heeft u al contact gelegd en afspraken gemaakt met Eindhoven Sport om inwoners door te verwijzen?
- Omschrijf wat uw ervaring is met de Ketenaanpak Valpreventie. Met welke activiteiten heeft u expertise opgebouwd, hoe vaak en in welke periode heeft u deze activiteiten uitgevoerd etc.?
- Heeft uw organisatie op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van de omzetbelasting?
- Zijn er (zakelijke) relaties op het niveau van bestuur of directie van de subsidieaanvrager met bloed- of aanverwanten, dan wel eigen bedrijven, eigen stichtingen of andere eigen rechtspersonen en wat is de aard van deze verhouding alsmede de financiële impact ervan?
Bijlagen
- Begroting voor 2026 (gebruik hiervoor het hierboven genoemde format)
Contactpersoon
- Is er een andere contactpersoon voor deze aanvraag dan de aanvrager?
- Zo ja: voornaam, achternaam, telefoonnummer en e-mailadres van de andere contactpersoon
- Zo ja: voornaam, achternaam, telefoonnummer en e-mailadres van de andere contactpersoon
Tenslotte dien je akkoord te gaan met de verklaring dat het formulier naar waarheid is ingevuld en de subsidie uitsluitend besteed wordt aan activiteiten die voldoen aan de gestelde subsidievereisten.
Hoe ga ik om met btw in mijn begroting?
Dat is afhankelijk van de situatie van jou als aanvrager:
- Ben je geen ondernemer of ben je een van btw vrijgesteld ondernemer? Btw terugvragen is dan niet mogelijk. Stel de begroting op inclusief btw. De subsidieverlening is dan ook inclusief btw. Als je materialen aanschaft of personeel inhuurt en daarover btw betaalt, kun je het bedrag inclusief btw meenemen als kosten in jouw subsidieaanvraag. Over kosten waarbij btw niet van toepassing is, zoals bijvoorbeeld loonkosten van eigen personeel, neem je de totale kosten exclusief btw mee in uw subsidieaanvraag.
- Ben je btw-plichtig ondernemer? Stel de begroting dan exclusief btw op, omdat je als ondernemer btw kan terugvragen. De subsidieverlening is dan ook exclusief btw.
Hoe verloopt de beoordeling?
Eerst wordt gekeken of de aangevraagde subsidiebedragen (van aanvragen die aan de voorwaarden voldoen) bekostigd kunnen worden met het subsidieplafond 2026. Het subsidieplafond voor 2026 is € 450.000,-.
Als het plafond wordt overschreden en/of als er meer aanvragen voor dezelfde wijken zijn, dan worden de aanvragen gerangschikt. Deze rangschikking gebeurt op basis van toe te kennen punten voor de volgende aspecten:
- Aantoonbare eerdere ervaring met de lokale uitvoering van de ketenaanpak valpreventie door middel van subsidieverlening voor 2024 of 2025;
- De mate van samenwerking in de wijk (excl. Eindhoven Sport) om de ketenaanpak valpreventie te realiseren;
- De breedte van het aanbod aan beweeginterventies.
De uiteindelijke verlening van subsidie vindt plaats in de volgorde van de rangschikking totdat het subsidieplafond is bereikt.
Indien sprake is van een volledige aanvraag ontvang je vóór 1 januari 2026 een besluit.
Moet ik mijn subsidie verantwoorden?
In de verleningsbeschikking staat of, wanneer en hoe je de toegekende subsidie moet verantwoorden. Voor je inhoudelijke en financiële verantwoording kun je gebruik maken van een format. Dit format kun je hieronder downloaden en invullen. Het ingevulde format lever je aan als je de actie krijgt om via het subsidieportaal je verantwoording aan te leveren.
Je verantwoordt de bereikte doelgroep per wijk. De financiële verantwoording sluit aan bij je totale begroting zoals aangeleverd bij je aanvraag.
Hoe registreer ik de 65-plussers die ik met mijn activiteiten voor een valpreventieve beweeginterventie bereik?
Gemeenten en zorgverzekeraars zijn samen verantwoordelijk voor de ketenaanpak valpreventie. 65-plussers met een matig en verhoogd valrisico zonder onderliggend lijden behoren tot het gemeentelijk domein. 65-plussers met een verhoogd valrisico met onderliggend lijden vallen onder het zorgdomein.
De doelgroep met verhoogd valrisico met onderliggend lijden registreer en verantwoord je als volgt:
- Als deze doelgroep wordt geïncludeerd bij een groepsgewijze beweeginterventie, dan wel meenemen in je registratie en je subsidieverantwoording, zowel bij het aantal bereikte personen als bij het financiële deel. Bij het financiële verslag geef je aan welke inkomsten je vanuit de Zorgverzekeringswet ontvangen hebt (of nog gaat ontvangen);
- Als deze doelgroep wordt geïncludeerd bij een individuele beweeginterventie (op locatie of bij de mensen thuis), dan neem je deze doelgroep niet mee in je registratie en je subsidieverantwoording, omdat individuele trajecten volgens de subsidieregeling niet subsidiabel zijn (enkel groepsgewijze interventies zijn subsidiabel).
Kan ik bezwaar maken tegen een afwijzing?
Als we jouw aanvraag voor subsidie (deels) afwijzen dan kun je daartegen schriftelijk bezwaar maken. Dat kan tot 6 weken na de verzenddatum van het subsidiebesluit. Zet in het bezwaarschrift in ieder geval:
- je naam en adres
- de datum waarop je het bezwaar schrijft
- het dossiernummer/beschikkingsnummer van het besluit waartegen je bezwaar maakt
- de reden van je bezwaar
- je handtekening
Stuur het bezwaar naar:
College van burgemeester en wethouders
Gemeente Eindhoven
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
Afgeven op het Inwonersplein kan natuurlijk ook. Het adres van het Inwonersplein is Stadhuisplein 1 (5611 EM Eindhoven). Je vindt het Inwonersplein links naast het Stadhuis, bij de grote rode pijl.
Meer informatie of nog vragen?
Mogelijk heb je na het lezen van de regeling en toelichting nog vragen. Neem dan contact op met het subsidiebureau van gemeente Eindhoven.
De gemeente heeft voor het verstrekken van subsidies een privacyverklaring. Kijk hiervoor op de pagina Specifieke privacyverklaring Verstrekken subsidies.