Wat is Motie 30, tenzij…?
In oktober 2020 nam de Tweede Kamer de 'Motie 30 tenzij...' aan. Een motie om de maximumsnelheid van 30 km/uur als basisprincipe in te voeren binnen de bebouwde kom en alleen een hogere snelheidslimiet toe te passen als dat veilig kan. Het doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Want hoe lager de snelheid, hoe korter de remweg en daardoor minder kans op ongevallen en minder impact bij een ongeval. Ook biedt het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur ruimte voor onder andere leefbaarheid, lopen, groen en fietsen.
Hoe zetten wij de eerste stap?
De motie is overgenomen door de gemeenteraad van Eindhoven en heeft een belangrijke plek in het bestuursakkoord 2022-2026 gekregen. Adviesbureau Arcadis heeft afgelopen jaar alle wegen in Eindhoven opnieuw beoordeeld. Je leest hierover meer in onderstaand rapport:
-
Rapport Motie 30 tenzij..... (16.15 MB)
De belangrijkste conclusie is dat de mogelijkheden voor verlaging van de snelheid op korte termijn beperkt blijven. Een belangrijke reden hiervoor is dat voor een groot aantal trajecten een herinrichting nodig is om een weginrichting te realiseren die past bij de maximumsnelheid van 30 km/uur. Een passende inrichting, heeft onder andere impact op het gebruik van openbaar vervoer en de hulpdiensten. Ook heeft een nieuwe weginrichting invloed op bijvoorbeeld verduurzaming en de verdichtingsopgave van de stad. Omdat deze overwegingen in een groter geheel en gezamenlijk moeten worden afgewogen, krijgen deze een plek in het Masterplan Mobiliteit. Meer informatie hierover is te vinden op de pagina Masterplan Mobiliteit.
Ondanks de moeilijke opgave gaan we toch een eerste stap zetten. We vinden het belangrijk dat kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, zich veilig kunnen verplaatsen. We starten daarom met het verlagen van de snelheid op 50 km/uur wegen waar fietsers en gemotoriseerd verkeer gebruik maken van dezelfde rijbaan. Op deze wegen is dus geen gescheiden fietspad aanwezig. Op de deze wegen wijzigen we de snelheidsbebording en markeringen. Met deze aanpassing zetten we een eerste stap in de goede richting.
Stap voor stap breiden we een lagere snelheidslimiet binnen de bebouwde kom verder uit. We hopen op jouw medewerking en enthousiasme en dat je deze eerste stap omarmt. Samen maken we Eindhoven veilig!
In welke straten wordt de maximumsnelheid verlaagd?
De maximumsnelheid wordt verlaagd bij deze straten:
-
Edenstraat (Hoogstraat – J. Smitzlaan)
- Mecklenburgstraat (Mauritsstraat - Palingstraat)
- P Czn Hooftlaan (Bilderdijklaan - Stratumsedijk)
- Tongelresestraat (Ring – Geldropseweg)
- Tivolilaan en St Petrus Canisiuslaan (Geldropseweg - Heezerweg)
- Floralaan West (Aalsterweg - Roostenlaan)
- 2e Lieven de Keylaan, Hendrik de Keyzerplein en een deel van 1e Lieven de Keylaan
- Ventweg Insulindelaan en Ds Theodoor Fliednerstraat
- Wolvendijk (windevlinderstaat - keizersmantelstraat)
In het onderstaande overzicht vind je een kaart met hierop de straten waar de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur.

-
Overzichtskaart Eindhoven Motie 30 km (315.42 KB)
Wat betekent dit voor mij?
Voor de verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/uur is een verkeersbesluit nodig. De officiële reactietermijn op het voorstel voor de snelheidsverlaging naar 30 km/u op een aantal locaties in Eindhoven liep tot 3 november 2023.
Het grootste deel van de positieve reacties heeft als kanttekening dat aanvullende infrastructurele snelheidsremmende maatregelen en/of handhaving gewenst zijn. Meerdere negatieve reacties zijn van algemene aard dat het invoeren van een lagere snelheid geen toevoeging heeft, indien handhaving en/of infrastructurele maatregelen ontbreken. De overige negatieve reacties hadden betrekking op het oorspronkelijke voorstel om ook een lagere snelheid in te voeren op wegen van industrieterrein de Hurk.
Tijdens het samenspraakproces is naar voren gekomen dat verschillende integrale trajecten op industrieterrein de Hurk lopen, waaronder het Perspectief op De Hurk en De grote Oogst. Op basis hiervan is besloten dat de uitvoering van Motie 30 verder uitgewerkt wordt in deze integrale trajecten en de wegen op industrieterrein de Hurk niet in dit verkeersbesluit worden meegenomen. Het verkeersbesluit is op 29 november gepubliceerd (gemeenteblad). Hierin is een uitgebreide (juridische) belangenafweging gemaakt waarom we deze keuze maken. Ook is een samenvatting opgenomen van alle reacties die zijn binnengekomen naar aanleiding van de 3300 verstuurde wijkinformatiebrieven en social media berichten.
Er volgt een bezwaartermijn van 6 weken tot en met 10 januari. Ben jij een bewoner of ondernemer aan de straat waar we de maximumsnelheid verlagen en ben je het niet eens met deze snelheidsverlaging? Dan is het mogelijk om bezwaar te maken. Bij eventuele bezwaren, kan het zijn dat de uitvoering van de werkzaamheden worden uitgesteld. Zonder bezwaren volgt in het eerste kwartaal van 2024 de uitvoering van de werkzaamheden.
Wat is de planning en waar vind ik meer informatie?
- 29 november 2023: publicatie verkeersbesluit, 6 weken bezwaartermijn
- 10 januari 2024: einde bezwaartermijn
- 1e kwartaal 2024: uitvoering
- Na de uitvoering: plaatsing van tijdelijke snelheidsdisplays en banners
Voor vragen, reacties en opmerkingen kun je mailen naar verkeersveiligheid@eindhoven.nl.
Benieuwd wat de gemeente nog meer doet op het gebied van verkeersveiligheid? Bekijk dan de pagina Verkeersveiligheid.
