Wie betaalt de ontstoppingskosten?
Als het ontstoppingsstuk leeg is, bevindt de verstopping zich in jouw deel van de riolering. In dat geval zijn de kosten voor jou. Staat het ontstoppingsstuk vol? Dan gaat het om een verstopping van, of gebrek aan, ons deel van de riolering. Het ingeschakelde bedrijf mag de aansluiting doorspuiten om deze verstopping (tijdelijk) op te lossen. Het bedrijf zal de kosten hiervoor wel bij jou in rekening brengen, maar je kunt deze bij ons terugvragen.
Om dit geld van ons terug te vragen, meld je de verstopping uiterlijk de eerstvolgende werkdag via een melding openbare ruimte zodat we het gebrek kunnen laten herstellen. Daarna kun je een verzoek indienen tot teruggave van de ontstoppingskosten in. Stuur je verzoek per post naar postbus 90150, 5600 RB Eindhoven met de volgende informatie:
- Je naam, adres en telefoonnummer;
- De oorzaak van de verstopping (bijvoorbeeld wortel-ingroei in gemeentelijk deel riolering);
- Je IBAN-rekeningnummer;
- De originele en gespecificeerde factuur van het ontstoppingsbedrijf. Op de factuur moet ook vermeld staan: de locatie, aard en oorzaak van de verstopping en de gehanteerde ontstoppingswijze.
Het verzoek kan ook gemaild worden naar gemeente@eindhoven.nl. Je krijgt de ontstoppingskosten vergoed tot een maximumbedrag van € 125,-. Zijn de werkzaamheden in het weekend of op een feestdag uitgevoerd, dan bedraagt de vergoeding maximaal € 200,-.
- Folder Riool ontstopping (413.4 KB)
Wat kan ik zelf doen om problemen te voorkomen?
Je kunt als inwoner helpen om het riool schoon te houden. Tips hiervoor vind je op nietinhetriool.nl en op riool.info van Stichting Rioned. Dit is een platform waarin overheden en bedrijfsleven samenwerken.