Chat met ons

Specifieke Privacyverklaring Publiceren openbare agenda’s burgemeester en wethouders

Dgemeente Eindhoven gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Hier lees je hoe de gemeente Eindhoven jouw gegevens beschermt. 

Inhoudsopgave

Wat is een persoonsgegeven?

Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon. Dit betekent dat de informatie direct over iemand gaat, of naar deze persoon verwijst.

Welke persoonsgegevens verwerkt de sector Juridische Zaken en Bestuurszaken bij het publiceren van de externe bestuurlijke agenda?

Bestuurders hebben afspraken in hun agenda staan. Van externe afspraken worden de titel, de datum, en deelnemer op onze website gepubliceerd. Dit op grond van de Uitvoeringsrichtlijn Openbare agenda’s burgemeester en wethouders 2025. Andere gegevens bij die bij de afspraak horen zijn niet zichtbaar (zoals bijvoorbeeld de tekst bij de uitnodiging, de locatie, eventuele mailcorrespondentie en bijlagen).
Wij verwerken in de titel van de afspraak enkel gegevens die nodig zijn voor publicatie en die op grond van de wet mogen worden gepubliceerd. Uw naam wordt alleen gepubliceerd indien u komt namens een bedrijf/organisatie/instelling. Afspraken van bestuurders met individuele inwoners worden nooit met naam gepubliceerd.

Grondslag

De grondslag om de agenda’s te publiceren ligt in art. 6(1)(e) AVG. Twee voorwaarden zijn hierbij van belang:

  • er is sprake van een taak van algemeen belang;
  • de verwerking is noodzakelijk om dit belang te behartigen.


De Wet open overheid (Woo) heeft als uitgangspunt dat overheidsinformatie openbaar is, tenzij. Op grond van de Woo is publicatie van een aantal in de wet opgenomen informatiecategorieën (op termijn) verplicht. Daarnaast voorziet de Woo in de algemene inspanningsplicht om uit eigen beweging de bij bestuursorganen berustende informatie voor eenieder openbaar maken. Dit is te zien als een taak van algemeen belang als bedoeld in artikel 6, lid 1 onder e. van de AVG. Het openbaar maken van de agenda draagt bij aan openheid voor burgers en andere geïnteresseerden. Het biedt een instrument om de betrokkenheid van externen bij publieke besluitvorming inzichtelijk te maken en daarmee inzicht te bieden in de politieke prioriteiten van bestuurders en belangenafweging. Zodat duidelijk is met wie bestuurders afspraken hebben. In dit kader is de verwerking van de naam van de persoon die komt namens een bedrijf, organisatie of instelling noodzakelijk.

Doel van het verwerken van persoonsgegevens

Wij verwerken de persoonsgegevens met als doel het transparantiebelang van de burgemeester en wethouders en alle geïnteresseerden. Dit hoort bij een goed functioneerde lokale democratie.

Delen met derden

Wij delen geen persoonsgegevens met derden. De gepubliceerde agenda is openbaar te raadplegen in samengevatte vorm titel (onderwerp en deelnemer) en datum.

Bewaren persoonsgegevens

De openbare bestuurlijke agenda blijft maximaal 7 jaar bewaard.

Rechten

Je hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens de gemeente Eindoven vastlegt en met wie zij die deelt. Wil je ze inzien? Stuur dan een mail naar privacy@eindhoven.nl. Daarnaast kunnen wij:

  • jouw persoonsgegevens veranderen, als je terecht aangeeft dat ze niet juist zijn;
  • jouw persoonsgegevens verwijderen (onder voorwaarden);
  • jouw persoonsgegevens verwijderen bij andere instanties, waarmee de gemeente bestanden deelt.


Je kunt alleen jouw eigen persoonsgegevens inzien, veranderen of verwijderen. Wij vragen je jezelf te identificeren. Je mag geen gegevens van andere personen inzien.

Beveiliging en bescherming van gegevens

De gemeente Eindhoven beveiligt de persoonsgegevens om misbruik en verlies te voorkomen.

Contact

Heeft je vragen na het lezen van deze verklaring? Neem dan gerust contact op met privacy@eindhoven.nl.

Off