Ik wil een aanvraag doen voor een bijstandsuitkering

Om een uitkering aan te vragen, volg je de volgende stappen:

  1. Schrijf je in als werkzoekende via werk.nl van het UWV. Je hebt hiervoor je DigiD nodig.
  2. Vraag digitaal de uitkering aan. Hulp nodig bij het aanvragen van de uitkering? Vraag dan aan iemand in je omgeving om te helpen. Kan dat niet, dan kun je gratis hulp krijgen, bijvoorbeeld bij het Steunpunt Uitkeringen Eindhoven en de Werkplaats Financiën XL. Op de pagina Hulp bij werk en inkomen vind je een overzicht van alle hulpinstanties.
  3. Maak na je digitale aanvraag zo snel mogelijk een afspraak met een medewerker van WIJeindhoven.
  4. Zodra je een uitkering ontvangt, krijg je een contactpersoon bij de gemeente. Aan hem of haar geef je het door als er iets in je situatie verandert, of als je op vakantie gaat.


Voeg zoveel mogelijk documenten digitaal toe aan je aanvraag. We controleren of deze compleet zijn. Hebben we meer informatie nodig dan nemen we contact met je op. We vragen alleen gegevens op die noodzakelijk zijn om te bepalen of je een uitkering krijgt. Hoe completer jij je aanvraag inlevert, hoe sneller we je aanvraag kunnen afhandelen.

Stap voor stap

  1. Schrijf je in als werkzoekende via werk.nl van het UWV
  2. Vraag digitaal de uitkering aan.
  3. Maak na je digitale aanvraag zo snel mogelijk een afspraak met een medewerker van WIJEindhoven.
  4. Daarna krijg je een 'contactpersoon Uitkering' bij de gemeente Eindhoven.
  5. Geef aan je contactpersoon door als je situatie wijzigt of als je op vakantie gaat.

De gemeente controleert de gegevens die je aanlevert. Zo stellen we vast of je (nog) recht hebt op een uitkering. We kunnen ook nagaan of het uitkeringsbedrag dat je krijgt te weinig of te veel is. Soms hebben wij nog aanvullende informatie van je nodig en vragen deze op. Ook kunnen wij bij je op huisbezoek komen.