Handleiding Bezoekersregeling vergunninghoudersgebied (E9)

Deze handleiding is bedoeld voor bewoners die in een vergunninghoudersgebied/ E9‑gebied wonen en recht hebben op een bezoekersregeling voor een E9-gebied. Woon je in een betaald parkeren gebied? Dan is deze handleiding niet voor jou van toepassing en verwijzen we je naar de handleiding ‘Bezoekersregeling Betaald Parkeren’.

A. Bezoekersregeling aanvragen via P-loket

Voordat je de bezoekersregeling E9 kunt gebruiken, moet je deze aanvragen via het P-loket op de website van de gemeente Eindhoven. Het P-loket vind je rechts bovenaan de pagina Parkeervergunningen.

Stap 1: Aanvraagbare producten

Het P-loket vind je rechts bovenin op de pagina: http://eindhoven.nl/parkeervergunningen. Log in met je DigiD. 

Als je bent ingelogd krijg je het startscherm te zien. Klik op ‘Aanvraagbare producten’. 

Staat de knop ‘Aanvraagbare producten’ niet op je startscherm? Klik dan links bovenin op de drie liggende streepjes om het menu te openen. Klik vervolgens in het menu op ‘Aanvraagbare producten’.

Stap 2: Bezoekersregeling E9 aanvragen

Je hebt nu een overzicht van alle aanvraagbare producten. Klik op de knop ‘Vraag aan’ bij de bezoekersregeling E9 voor het gebied waar je woont. In de meeste gevallen heb je maar één keuze. Woon je in een grensstraat (een straat die valt binnen 2 parkeergebieden), dan kun je kiezen tussen de twee gebieden. 

Stap 3: Kies een startdatum

Je kunt eventueel een startdatum kiezen. Automatisch staat er de datum van vandaag. Pas de datum eventueel aan en klik op ‘Volgende’.

Je kunt de bezoekersregeling alleen via iDEAL betalen. Je gaat daarom automatisch naar de iDEAL betaalomgeving. Volg de instructies en voltooi de betaling via iDEAL.

Stap 4: Klaar om te betalen

Je krijgt een overzicht van de aangevraagde bezoekersregeling E9. Ook staat het bedrag dat je moet betalen in het overzicht. Dat bedrag is voor de periode die aangegeven is. Na deze periode moet je het product verlengen en opnieuw betalen om het product te kunnen blijven gebruiken.  
Klik op de knop ‘Naar winkelwagen om te betalen’ om verder te gaan.

Stap 5: Betalen

Je krijgt nogmaals een overzicht van je aangevraagde bezoekersregeling E9. Je kunt hier eventueel je aanvraag intrekken of later betalen, maar let op: zo lang je niet betaald hebt, is de bezoekersregeling niet te gebruiken.  

Klik onderin het scherm op ‘Betaal’. In het scherm dat je vervolgens krijgt, klik je op ‘Ga verder’. 

Je wordt omgeleid naar de iDEAL betaalomgeving. Volg de instructies om de betaling af te ronden.

Nadat de betaling is afgerond kom je terug in het P-loket. Klik dan op ‘Ga verder’.

Je krijgt vervolgens een scherm te zien met het betaalresultaat. Klik ook hier op ‘Ga verder’. 

Stap 6: Bezoekersregeling E9 bij huidige producten

Na het betaalproces kom je automatisch in het scherm ‘Huidige producten’. Hier staat je Bezoekersregeling E9 tussen.  

Je ontvangt ook een e-mail met daarin een toewijzingsdocument. De toewijzing zit als bijlage bij de e-mail en is te vinden in het P-loket bij ‘huidige producten’ / ‘bezoekersregeling E9’. 

Stap 7: E-mail openen

Naast een e-mail met de toewijzing van de bezoekersregeling ontvang je ook een e-mail met het onderwerp: “2Park - Koppel uw nieuwe product aan uw 2Park-account”. Deze e-mail is afkomstig van Parkeervergunningen_Eindhoven@eloketten.nl. Deze e-mail ontvang je binnen 1 uur na de bevestiging en kan ook in de inbox voor ongewenste e-mail (SPAM) terechtkomen. Open en lees deze e-mail. Klik in de e-mail op de link om de bezoekersregeling te koppelen aan een 2Park-account. 

Stap 8: Account aanmaken

Je komt via de link automatisch op de website van 2Park (https://mijn.2park.nl).
Deze website is geschikt voor je smartphone, tablet of (laptop) computer en past zicht automatisch aan de grootte van je scherm aan. Als je nog geen account hebt voor 2Park, krijg je het scherm 'Registreer product' te zien. Je e-mailadres is automatisch je gebruikersnaam. Klik op ‘Maak een account aan’

Stap 9: Wachtwoord kiezen

Kies zelf een wachtwoord, vul dit twee maal in en klik op ‘bevestig’. Dit wachtwoord heb je later nog nodig, dus onthoud je wachtwoord goed.

Stap 10: Bezoekersregeling gekoppeld

Je account is aangemaakt. Ook is de bezoekersregeling gekoppeld aan je account. Klik op ‘OK’. Je komt nu automatisch bij het inlogscherm.

B. Eerste keer inloggen in 2Park

Ga naar de website: https://mijn.2park.nl​.

TIP: voeg deze website toe aan je favorieten of maak een snelkoppeling op je startscherm van je smartphone. Ga naar onderdeel F van deze handleiding om te lezen hoe je een snelkoppeling op je starscherm van je smartphone in kunt stellen.

Stap 1: Inloggen

Je komt automatisch bij het inlogscherm. Log in met je e-mailadres en het wachtwoord dat je eerder hebt aangemaakt. Klik vervolgens op 'Log in'.

Je kunt eventueel je inloggegevens laten onthouden door je webbrowser.

LET OP! Kies er niet voor om je wachtwoord te onthouden als je op een gedeelde of openbare computer/tablet/smartphone werkt, want daarmee kunnen andere personen toegang krijgen tot jouw account.

Stap 2: Menu openen

Na het inloggen start je automatisch op de pagina van je laatst gebruikte product. In dit geval is dat de bezoekersregeling. Via het menu (links bovenin) kun je eenvoudig navigeren naar andere producten of instellingen.

C. Bezoek aanmelden

Ga via een webbrowser op een smartphone, tablet, laptop, of computer naar https://mijn.2park.nl en log in.

Klik op het menu (de drie liggende streepjes links bovenin het scherm) om het menu te openen.

Stap 1: Bezoekersregeling selecteren

Klik op ‘Alle producten’ en selecteer de bezoekersregeling.

Stap 2: Parkeeractie starten

Het startscherm van de geselecteerde bezoekersregeling verschijnt. Klik op het plusteken onderin het scherm om een parkeeractie te starten.

Stap 3: Kenteken kiezen

Zoek een ‘contactpersoon’ uit je favorieten, of vul een kenteken in. Klik vervolgens op ‘Bevestig’.

  • De startdatum en -tijd staat automatisch op de huidige datum + tijd. Je kunt ook een starttijd in de toekomst instellen. 
  • Je kunt zelf een eindtijd instellen. Doe je dat niet, dan kiest het systeem automatisch voor het einde van de dag (middernacht) en berekent de kosten tot het einde van de betaaltijd (meestal 21.00 uur). Mocht je bezoek toch eerder vertrekken, dan kun je de parkeeractie eerder (handmatig) stoppen en wordt alleen de werkelijke parkeertijd in rekening gebracht.

LET OP: je kunt alleen een eindtijd instellen op dezelfde dag. Komt er bezoek dat blijft overnachten, dan kun je na het starten van de parkeeractie de parkeeractie verlengen. Bij het onderdeel 'D. Parkeeracties inplannen/verlengen' in deze handleiding vind je de instructies.

Na het bevestigen kom je op het scherm met de lopende parkeeracties. Hier zie je dat je parkeeractie gestart is en tot wanneer deze parkeeractie loopt

Stap 4: Parkeeractie stoppen

De parkeeractie is ingesteld op een door jou gekozen einddatum en eindtijd. Vertrekt je bezoek eerder dan gepland? Dan kun je handmatig de parkeeractie stoppen. Druk hiervoor op ‘Stop’.

Je krijgt de melding 'Weet u zeker dat u deze parkeeractie wilt stoppen?'.

Klik dan nog een keer op ‘Ja, stoppen’. Je krijgt een melding dat de parkeeractie is gestopt en keert automatisch terug naar ‘Lopende parkeeracties’.

D. Parkeeractie inplannen/verlengen

Het systeem stopt iedere parkeeractie automatisch aan het einde van de dag (middernacht). Je kunt een parkeeractie niet door laten lopen tot de volgende dag. Blijft je bezoek tot na middernacht, maar voordat de betaaltijd de volgende dag start (bijvoorbeeld tot 2.00 uur in de nacht), dan hoef je niets te doen (afhankelijk van de betaald parkeren tijden in je straat).

Blijft je bezoek logeren? Dan kun je de parkeeractie verlengen tot aan het einde van de volgende dag.

Stap 1: Parkeeractie verlengen

Zorg ervoor dat je een parkeeractie hebt gestart voor het kenteken van je bezoeker.

Ga vervolgens naar ‘Lopende parkeeracties’ en klik op ‘Verleng’.

Stap 2: Einddatum en -tijd aanpassen

Pas de einddatum en eindtijd aan. Je kunt maximaal verlengen tot het einde van de volgende dag. Klik vervolgens op ‘Bevestig’.

Je krijgt een melding dat je parkeeractie verlengd is. Ook zie je nu de nieuwe einddatum en eindtijd van de parkeeractie.

E. Contacten toevoegen aan favorieten

Komt een bezoeker vaker langs? Dan is het handig om deze aan je favorieten toe te voegen. Dan hoef je niet telkens het kenteken in te voeren.

Stap 1: Bezoekersregeling selecteren

Ga via een webbrowser op een smartphone, tablet, laptop, of computer naar https://mijn.2park.nl en log in met je inloggegevens. Klik op het menu (de drie liggende streepjes links bovenin het scherm) om het menu te openen. Klik op ‘Alle producten’ en selecteer de bezoekersregeling E9.

Stap 2: Favorieten openen

Klik op het menu (de drie liggende streepjes links bovenin het scherm) om het menu te openen. Klik vervolgens op ‘Favorieten’.

Stap 3: Favoriet toevoegen

Je krijgt een overzicht te zien van je favorieten. Klik onderin het scherm op het plusteken om een nieuwe favoriet toe te voegen.

Stap 4: Contactpersoon bewaren

Vul het kenteken en een naam van de contactpersoon in. Klik vervolgens op ‘Bewaar’. Je keert terug naar het scherm met al je favoriete contacten.

Je kunt de toegevoegde favoriete persoon nu eenvoudig gebruiken bij het starten van een parkeeractie.

Stap 5: Contactpersoon verwijderen

Je kunt een favoriete contactpersoon ook altijd weer verwijderen via het menu ‘Favorieten’.

F. Snelkoppeling maken voor smartphone of tablet

Het instellen van een snelkoppeling op het startscherm van je smartphone werkt op elke smartphone anders. We leggen hier uit hoe dit werkt bij een Apple iPhone (iOS besturingssysteem) en bij een smartphone met een Android besturingssysteem. Heb je een ander besturingssysteem? Raadpleeg dan de handleiding van je smartphone.

De website van 2Park maakt gebruik van functionele (niet commerciële) cookies. Zorg ervoor dat je webbrowser cookies accepteert, anders werkt de website niet.

Apple (iOS)

  • Ga op je iPhone via de Safari webbrowser naar https://mijn.2park.nl.
  • Klik onderin het scherm op het 'delen' symbool.
  • Kies voor ‘Zet op beginscherm’.
  • Klik in het volgende scherm op ‘Voeg toe’.
  • Er is nu een snelkoppeling gemaakt op je beginscherm. Als je deze aanklikt, ga je automatisch naar de 2Park website en krijg je het inlogscherm te zien.

Android

  • Ga via de Google Chrome webbrowser naar https://mijn.2park.nl
  • Klik rechts bovenin het scherm op het menu (de drie puntjes).
  • Er verschijnt een menu. Kies in dat menu voor ‘Toevoegen aan startscherm’.
  • Je krijg een melding ‘Toevoegen aan startscherm’. Klik hier op ‘Toevoegen’. 
  • Er is nu een snelkoppeling gemaakt naar de website van 2Park op het startscherm.

G. Beeldinstellingen wijzigen

Heb je een visuele beperking en wil je de instellingen van het kleurgebruik wijzigen zodat het contrast en daarmee de leesbaarheid beter wordt? Dit kan in het menu via instellingen.

Stap 1: Instellingen openen

Ga via een webbrowser op een smartphone, tablet, laptop, of computer naar https://mijn.2park.nl en log in met je inloggegevens. Klik op het menu (de drie liggende streepjes links bovenin het scherm) om het menu te openen. Klik op ‘Instellingen’.

Stap 2: Contrast aanpassen

In het volgende scherm kun je het contrast op basis van een aantal verschillende opties aanpassen.

H. Bezoek machtigen

Heb je een vaste bezoeker, dan kun je er voor kiezen om deze bezoeker te ‘machtigen’. Dat betekent dat je deze bezoeker recht geeft om gebruik te maken van je bezoekersregeling E9. Handig wanneer je zelf geen mobiele telefoon hebt en je bezoeker wel. Je kunt overigens meerdere personen machtigen, zolang het e-mailadres maar uniek is. De gemachtigde moet -nadat je een machtiging hebt toegekend- ook nog een actie uitvoeren, voordat hij of zij daar gebruik van kan maken. Dat lees je ook in deze handleiding.

Stap 1: Ga naar Mijn2Park 'Machtigingen'

Ga via een webbrowser op een smartphone, tablet, laptop, of computer naar https://mijn.2park.nl en log in met je inloggegevens. Klik op het menu (de drie liggende streepjes links bovenin het scherm) om het menu te openen. Klik op ‘Alle producten’ en selecteer de bezoekersregeling E9. 

Open nogmaals het menu en kies voor ‘Machtigingen’.

 

Klik onderin het scherm op het plusteken (toevoegen).

Stap 2: Machtiging bewaren

Je komt nu in het scherm waarin je iemand kunt machtigen om gebruik te maken van je bezoekersregeling E9. Voer het e-mailadres en het kenteken in van je bezoeker en klik vervolgens op ‘Bewaar’.

Hierna moet de gemachtigde bezoeker nog enkele stappen doorlopen om de machtiging compleet te maken.

Stap 3: Gemachtigde bevestigen

De gemachtigde krijgt een e-mail met instructies die opgevolgd moeten worden.

Heeft de bezoeker al een account (bijvoorbeeld omdat hij of zij zelf in een gebied met betaald parkeren woont) dan wordt de machtiging aan het bestaande account als extra product toegevoegd. Als de gemachtigde nog geen account heeft, dan moet er een nieuw account aangemaakt worden.

De gemachtigde kan op dezelfde wijze de bezoekersregeling E9 gebruiken zoals je zelf gewend bent.

Stel je vraag