Het maatschappelijk effect dat we willen bereiken:
Jeugdigen groeien op tot zelfstandige volwassenen die maatschappelijk actief zijn in een omgeving die kansen bevordert, gezond en veilig is.
Resultaat
Jouw inzet is gericht op versterking van beschermende factoren en het verminderen van risicofactoren. Dankzij jouw inzet zijn de ouders/opvoeders (weer) in staat op te voeden en kunnen de kinderen/jongeren zich gezond, veilig en optimaal ontwikkelen in hun eigen omgeving. Activiteiten kunnen zowel bestemd zijn voor de betrokken jeugdigen als voor de ouders/opvoeders. Uitgangspunt hierbij is dat ouders/opvoeders de eerstverantwoordelijke zijn voor de opvoeding van
hun kinderen.
▪ Hoeveel (kwetsbare) jeugdigen/opvoeders weet je te bereiken en hoeveel van deze jeugdigen zijn door jouw aanpak in 2021 niet (langer) aangewezen op (specialistische) ondersteuning en/of voorziening of ondersteuning vanuit de 2e en 1e lijn?
▪ Hoeveel kinderen kunnen door jouw inzet gebruik blijven maken van de reguliere kinderopvang?
▪ Hoeveel jeugdigen kunnen door jouw inzet gezond en veilig in de eigen omgeving opgroeien?
▪ Hoeveel ouders/opvoeders benutten de mogelijkheden voor opvoedondersteuning?
▪ Hoeveel ouders/opvoeders zijn gefaciliteerd om elkaar te kunnen ontmoeten ter bevordering van het delen van ervaringen en problemen over het opvoeden?
▪ Hoeveel ouders/opvoeders worden gestimuleerd om hun kind actief te ondersteunen (ouderbetrokkenheid vergroten)?
Licht in je aanvraag toe voor welke jeugdigen jouw activiteiten specifiek zijn bedoeld en waarom juist de concentratie op deze jeugdigen van belang is voor de resultaten die jij denkt te realiseren.
Indicatoren en voorwaarden
Indicatoren
- Het aantal of percentage jeugdigen dat aangewezen is op specialistische ondersteuning.
- Het aantal of percentage jeugdigen dat aangewezen is op specialistische ondersteuning ten opzichte van het voorgaande jaar.
- Het aantal of percentage ouders/verzorgers dat (tijdelijk) is aangewezen op (specialistische) ondersteuning.
Voorwaarden
- Jouw inzet richt zich op de genoemde risico- en succesfactoren.
- Je hebt een duidelijke visie en werkwijze die past bij het maatschappelijk effect.
- Je werkt samen met stichting WIJeindhoven (1e lijn) en beschikt over een netwerk van organisaties en instellingen binnen de sociale basis en 2e lijn.
- Jouw aanbod is afgestemd op de vraag van jeugdigen, ouders/opvoeders.
- Jouw aanbod sluit aan op de bestaande zorgstructuur binnen SPIL, het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs.
Zowel een individuele benadering (voor opvoeders of voor een kind afzonderlijk) als een collectieve aanpak (in groepsverband) kan in aanmerking komen.
Pluspunten
- Je werkt samen met organisaties die zich toeleggen op de andere risicofactoren (bijvoorbeeld armoede, veiligheid) die bevorderlijk zijn voor de resultaten die je behaalt.
- Je kunt laten zien hoe je deze samenwerking en onderlinge verantwoordelijkheid hebt geregeld om tot het resultaat te komen, bijvoorbeeld in de vorm van een door alle deelnemende partijen ondertekend projectplan, waarin de verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk is weergegeven, zowel voor het inhoudelijke als voor het financiële deel.
- Je bent bereid om informatie met de samenwerkingspartners te delen en gezamenlijk met hen op te trekken.
Risicofactoren en succesfactoren
De volgende factoren zijn van invloed:
Risicofactoren
- Persoonlijke kenmerken van het kind; licht verstandelijke beperking, psychische problematiek en/of gezondheidsproblematiek.
- Ouders met een psychiatrische stoornis of psychische- en/of verslavingsproblematiek.
- Beperkte opvoedvaardigheid en verantwoordelijkheid in ouderschap.
- (Echt)scheiding van ouders/opvoeders.
- Opgroeien in een eenoudergezin of tienermoederschap.
- Moeizame schoolcarrière (lage school prestaties, sociale binding school, leerkracht en leerlingen, lage ouderbetrokkenheid, mismatch culturen school - straat - thuis, verkeerde schoolkeuze).
- Ongezonde leefstijl.
- Opgroeien in omgeving van criminaliteit en onveiligheid.
- Geen zinvolle dagbesteding (school/werk).
- Armoede en isolement.
- Beperkt netwerk/ slechte invloed leeftijdsgenoten.
Succesfactoren (beschermende factoren)
- Opvoeding door primaire opvoeders of verzorgers
- Gezonde leefstijl.
- Geestelijk welbevinden.
- Positief ouderschap, positief opvoedklimaat, positieve identiteit.
- Veilige thuissituatie (inclusief veilige internetomgeving en sociale media).
- Steunend sociaal netwerk.
- Een omgeving met pro-sociale normen: een omgeving die positief gedrag en school- motivatie uitdraagt.
- Zinvolle tijdsbesteding: deelname aan activiteiten gericht op ontwikkelen van talenten en vaardigheden.