Het maatschappelijk effect dat we willen bereiken:
Alle jongeren in Eindhoven hebben de kans zich optimaal te ontwikkelen tot maatschappelijk betrokken en zelfredzame inwoners
Resultaat
- Het aantal of het percentage van de jongeren waarbij voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen of dat wordt geholpen met het vinden van zinvolle dagbesteding zoals werk of school
- Het aantal of het percentage van de jongeren waarbij risicogedrag wordt voorkomen (zoals bijvoorbeeld radicalisering, polarisatie of seksueel overschrijdend gedrag)
- Het aantal of het percentage van de jongeren waarbij de zelfredzaamheid wordt vergroot
Indicatoren en voorwaarden
Indicatoren
- Het aantal of percentage jeugdigen dat aangewezen is op specialistische ondersteuning.
- Het aantal of percentage jeugdigen dat aangewezen is op specialistische ondersteuning ten opzichte van het voorgaande jaar.
Voorwaarden
- Je hebt een duidelijke visie en werkwijze ten aanzien van jongerenwerk en beschrijft deze.
- Je werkt samen met WIJeindhoven.
- Je hebt een netwerk in de buurten waar je actief bent
- Je maakt duidelijk dat jouw inzet en aanbod:
- aansluit op de vraag van de jongeren en de wijk.
- een bijdrage leveren aan de succesfactoren.
- een bijdrage levert aan de begrotingsdoelstelling Taakveld 6.1 Sociale Basis; een krachtige sociale basis.
- Hoe je intervenieert op overlast gevende groepen en hoe je jonge aanwas voorkomt
Risicofactoren, succesfactoren en pluspunten
Risicofactoren
Er is een aantal risicofactoren aan te wijzen die passen bij het beeld van jongeren wanneer het even tegenzit of de omstandigheden niet ideaal zijn. Deze kunnen zijn:
- Armoede
- Gescheiden ouders/éénouder gezin
- Geen zinvolle dagbesteding (school/werk)
- Beperkt netwerk/slechte invloed peers
- Persoonlijke kenmerken; bijvoorbeeld: LVB, psychische problematiek en/of gezondheidsproblematiek
- Moeizame schoolcarrière: lage school prestaties, beperkte sociale binding met school, leerkracht en leerlingen, lage ouderbetrokkenheid, mismatch culturen school - straat - thuis, verkeerde schoolkeuze, vroegtijdig schoolverlaten
- Ongezonde leefstijl
- Onvoldoende weerstand kunnen bieden of het ervaren onvoldoende steun vanuit hun omgeving aan invloeden en verleidingen waardoor zij dreigen verkeerde keuzes te maken en daardoor betrokken kunnen raken bij overlast en/of criminaliteit.
Succesfactoren
Er zijn ook factoren aan te wijzen die bijdragen aan een positieve ontwikkeling van jongeren:
- Positieve emoties en succeservaringen
- Sociale binding en waardering en erkenning krijgen van gezin, vrienden, school, wijk en andere volwassenen.
- Een omgeving met pro-sociale normen; omgeving die positief gedrag uitdraagt.
- Constructieve tijdsbesteding: deelname aan activiteiten gericht op ontwikkelen van talenten en vaardigheden.
- Netwerk: steun krijgen van belangrijke volwassenen en peers in de omgeving.
- Competenties: de mogelijkheid hebben om competenties en vaardigheden te ontwikkelen.
- Positieve identiteit: de jongere heeft een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen.
Talentontwikkeling; een talentgerichte aanpak biedt activiteiten die aansluiten bij de interesses, behoeftes en mogelijkheden van jongeren, waarbij verschillende competenties worden aangeleerd.
Pluspunten
- Voor de organisatie van jongerenactiviteiten maak je gebruik van voorzieningen in de buurt, (waaronder het jongerencentrum) en werk je samen met (vrijwilligers)organisaties uit de buurt.
- Je werkt samen met andere partijen, die zich toeleggen op de risicofactoren waar het jongerenwerk geen vat op heeft en heeft hierover afspraken schriftelijk vastgelegd.
- Je hebt een (toekomstgerichte) visie en gerichte activiteiten op het online jongerenwerk en hoe je pro-actief anticipeert op veranderingen die zich daarbinnen kunnen voordoen en de gevolgen daarvan.
Aanpak jongerenwerk
De aanpak van het jongerenwerk kent twee componenten.
Talentontwikkeling
Deze vorm van jongerenwerk is voor alle jongeren in Eindhoven bereikbaar en beschikbaar. Het jongerenwerk beweegt zich in de leefwereld van de jongeren, bij het vinden en benaderen van de jongeren en bij het aanbod voor talentontwikkeling. Het jongerenwerk richt zich op talentontwikkeling om 2 redenen:
- Bieden van perspectief aan de jongeren door het versterken van de succesfactoren.
- Vergroten van het bereik van kwetsbare jongeren. De activiteiten maken het aantrekkelijk voor jongeren om deel te nemen.
Actieve benadering van kwetsbare jongeren: outreachend werk
Voor de groep kwetsbare jongeren en overlastgevende groepen jongeren wordt een ‘erop af’ aanpak gehanteerd.
Dit kunnen overlastgevende groepen in de stad zijn. Outreachend werk is er voor om overlastgevende jongeren in beeld te krijgen, aan te spreken, hun tot ander gedrag te verleiden en de overlast op straat te verminderen. Jongeren in overlastgevende groepen zijn gevoeliger om in de criminaliteit te belanden, daarom is (preventieve) inzet op deze groep belangrijk. We maken hier een onderscheid in de te bereiken doelgroep voor het jongerenwerk, conform het model van Bureau Beke waarin criminele netwerken worden omschreven. Het jongerenwerk richt zich op de jonge aanwas van overlastgevende groepen, niet op de criminele jongeren of de zogenaamde Rising Stars. Voor de Rising Stars is een andere aanpak noodzakelijk, meer gericht op het individu. Dat valt niet binnen de subsidieaanvraag van Jongerenwerk, maar binnen het thema veiligheid.
Maar het kan ook gaan om jongeren die sociaal minder vaardig of zelfs geïsoleerd zijn, dan wel groepen jongeren die zich (bewust) buiten de maatschappij zetten. Andere jongeren zijn juist weer vatbaar voor extreme idealen waardoor het risico ontstaat dat zij zich gaan afzetten tegen democratische rechtsorde. Ervaring leert dat dit vaak geïsoleerde jongeren zijn, die als overlastgevend of crimineel bekend zijn of zijn geweest.
Niet in alle wijken is deze vorm van jongerenwerk noodzakelijk. De inzet van het outreachend werk is verschillend per wijk omdat de behoefte in iedere wijk anders zal zijn.
Netwerk
Binnen het jongerenwerk is het netwerk erg belangrijk. Het werkgebied en netwerk kan per wijk of zelfs binnen een wijk verschillen. Het jongerenwerk heeft contact met school, werkgevers, jeugdzorg en beweegt zich ook online en in de thuisomgeving. Afhankelijk van de behoefte / vraag van de jongeren en de wijk zal het netwerk accentverschillen hebben in samenwerkingspartners.
Eindhoven beschikt over meerdere jongerencentra, buitenlocaties, sportvelden, cultureel aanbod, verdeeld over de stad. Het jongerenwerk maakt gebruik van deze centra voor activiteiten en bijeenkomsten.
Het jongerenwerk inspireert jongeren o.a. op het gebied van cultuur en sport. Voor wat betreft de sportieve kant worden buurtsportcoaches ingezet die werken conform de Sport en Beweegvisie. Het jongerenwerk maakt daarbij gebruik van de fysieke mogelijkheden in de buitenruimte, zoals bijvoorbeeld de Cruyff Courts, beweegtuinen en het calisthenics terrein. Van het jongerenwerk wordt verwacht dat zij jongeren ook de aansluiting laten vinden met het verenigingsleven, dan wel dit verenigingsleven laten ontstaan.
Niet alleen het werkveld, maar ook het netwerk van jongerenwerk is erg breed. Afhankelijk van de behoefte/vraag van de jongeren en de wijk zal het netwerk accentverschillen hebben in samenwerkingspartners .
Voor Basisschool de Driesprong geldt een bijzondere opgave. Deze basisschool wordt omgevormd tot een Talentencentrum. Het jongerenwerk heeft hier een rol in het kader van het informeel leren en talentontwikkeling.
Gebiedsgerichte aanpak
Voor de gebieden Gestel en Woensel willen we specifieker weergeven waar het jongerenwerk focus aan kan brengen. Deze is aangebracht in samenwerking met jongerenwerkers, gemeente Eindhoven (ruimtelijk en sociaal domein) en op basis van inzichten door gedeelde beelden van de wijk en data.
Meedoen |
16 - 23 jaar
|
---|---|
8 -12 jaar
|
|
Veiligheid |
|
Programmering |
|
Eckart/Vaartbroek |
9 -16 jaar
12- 23 jaar
|
---|---|
Vlokhoven |
8 - 15 jaar
16 - 23 jaar
|
Achtse Barrier |
|
Tempel |
|
Blixembosch |
|
't Hool |
|
Je kunt de informatie over het thema Jongerenwerk ook bekijken op onderstaande infographic
-
Infographic Jongerenwerk (1.31 MB)