Specifieke privacyverklaring Gebruiken, beheren en betalen P+R

In deze specifieke privacyverklaring leggen we uit hoe de gemeente Eindhoven bij de verwerking Gebruiken, beheren en betalen P+R persoonsgegevens verwerkt.

Inhoudsopgave

Wat zijn persoonsgegevens?

Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst. 

Wat is een verwerking?

Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.

Van wie verwerken wij persoonsgegevens?

Wij verwerken bij Gebruiken, beheren en betalen P+R persoonsgegevens van:

  • Burgers/ inwoners
     

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:

  • Naam
  • E-mailadres
  • Naam en contactgegevens van het bedrijf waartoe een abonnementhouder wordt gerekend
  • Kentekengegevens
     

Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?

We gebruiken de kentekengegevens voor het in- en uitrijden van de parkeervoorziening en het betalen van de verschuldigde parkeerkosten. 
Daarnaast kunnen de kentekengegevens worden gebruikt om in het beheersysteem op te zoeken wat de oorzaak van een probleem van een klant is. De medewerker operationeel beheer die contact heeft met de klant, kan op deze manier de klant ondersteunen bij het betalen voor het parkeren of de klant uit de parkeervoorziening laten rijden, ook wanneer deze het parkeerkaartje is verloren.
Tevens kunnen de kentekengegevens worden gebruikt voor de analyse of en, zo ja, welke beheerwerkzaamheden aan de parkeersystemen uitgevoerd moeten worden om complexe storingen op te lossen. De medewerkers van de leverancier IP Parking voeren dergelijke werkzaamheden uit.
 

Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?

Artikel 6 lid 1 onder b: noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst.

Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?

We ontvangen de persoonsgegevens van betrokkenen.

Wie ontvangen de persoonsgegevens?

We delen persoonsgegevens met 2 andere partijen voor:

  1. Klantcontacten met parkeerders in de parkeervoorzieningen, waarbij op basis van het kenteken in het parkeersysteem wordt onderzocht wat de oorzaak van een eventueel probleem van een klant is. En de facturatie van de uitgegeven parkeerabonnementen en heeft toegang tot de abonnementsgegevens nodig om deze te kunnen factureren.
  2. De leverancier, verzorgt het technisch beheer van de parkeersystemen van de parkeervoorzieningen, waarin de persoonsgegevens worden opgeslagen. In het kader van het technisch beheer worden complexe storingen opgelost, waarbij kentekengegevens toegepast kunnen worden om oorzaken te achterhalen.
     

Worden de persoonsgegevens doorgegeven buiten de EER?

Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.

Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?

We bewaren de kentekengegevens van betalende parkeerder tot 28 dagen na het tijdstip van inrijden (28 dagen is de maximaal toegestane parkeerduur in de parkeervoorzieningen). 
De gegevens van een abonnementhouder worden tot 3 maanden na het beëindigen van het parkeerabonnement bewaard. Binnen deze termijn kan de inning eventuele openstaande abonnementskosten of restituties daarvan worden uitgevoerd.
 

Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?

Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG. 

Wat zijn je privacyrechten?

Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.

Bij deze verwerking heb je het recht: 

  • om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
  • om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
  • om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
  • om je persoonsgegevens digitaal te laten overdragen aan andere organisaties
  • om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
  • op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)

     

Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen een maand na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons. 

Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.

Contact?

Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).

Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).

Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.

 

Off

Stel je vraag