Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken bij de verwerking Coördineren en faciliteren sociaal-maatschappelijk vastgoed persoonsgegevens van:
Onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed):
- Medewerkers
- Personen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van vastgoedlocaties of verhuur daarvan
- Contactpersonen en relaties op het gebied van sociaal-maatschappelijk vastgoed
Onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen)
- Contactpersonen organisaties of zzp’ers die ruimte voor hun activiteiten zoeken
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
Onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed):
- Voor- en achternaam
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Foto’s (focus ligt op de vastgoedlocatie)
Onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen)
- Voor- en achternaam
- Adres (straat, postcode, woonplaats)
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Huidige vestigingsadres
Specifiek voor ruimtevragen voor atelierruimtes kunnen de volgende persoonsgegevens ook verwerkt worden:
- Beroep
- (Creatieve) vooropleiding, jaargang opleiding
- Reden van verzoek
- Ondernemer ja/nee
- Bedrijfsnaam + postadres
- Type bedrijf/organisatie
- Kvk-nummer
- BTW-nummer
- Bewijs van inschrijving (bij opleiding) of diploma opleiding
- Wel/niet ontvanger van gemeentelijke subsidie
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We gebruiken de persoonsgegevens voor:
Onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed):
Om o.a. te kunnen voldoen aan ruimtevragen vanuit de stad is het nodig om inzicht te krijgen en houden in sociaal-maatschappelijke vastgoedlocaties en toekomstige vastgoedlocaties en de activiteiten daarin. Op deze manier kan de gemeente zorgdragen voor een goede/evenwichtige spreiding van voorzieningen binnen buurten en wijken binnen de gemeente. Het is voor dit doel noodzakelijk om vastgoedontwikkelingen goed in beeld te hebben en houden, bijvoorbeeld via krantenartikelen.
Onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen):
Het verwerken en in behandeling nemen van ruimtevragen van sociaal-maatschappelijke organisaties of inwoners die voor hun organisatie op zoek zijn naar een ruimte of locatie om hun sociaal-maatschappelijke activiteiten in uit te voeren.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van de grondslag “noodzakelijk vanwege een taak van algemeen belang” (artikel 6 lid 1 onder e AVG). Deze taak voert de gemeente uit op basis van de Omgevingswet (art. 2.1 lid 1, art. 2.3 lid 1, art. 4.1 en art. 4.2), het gemeentelijk Omgevingsplan, de Nota Vastgoedbeleid 2020, de Spelregels Vastgoedbeleid en het gemeentelijk atelierbeleid.
Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?
We ontvangen de persoonsgegevens via:
Onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed):
Krantenartikelen, websites van sociaal-maatschappelijk vastgoed en daarbij betrokken partijen, via contactpersonen zelf, of via waarneming van een gemeentelijke medewerker (die bijvoorbeeld contactgegevens verwerkt na een bezoek door de stad).
Onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen):
Indieners van een ruimtevraag.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
Voor onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed) delen we geen persoonsgegevens met andere partijen.
Voor onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen) worden persoonsgegevens gedeeld met diverse vastgoedpartijen in de stad, indien dit nodig is om mogelijkheden voor ruimtevragen te onderzoeken. Daarnaast kunnen contactgegevens gedeeld worden met een derde partij zodat deze contact kan opnemen met personen/organisaties over mogelijkheden voor verhuur voor ruimtevragen.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven buiten de EER?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens:
Onderdeel 1 (coördineren sociaal-maatschappelijk vastgoed):
Deze dataset wordt dagelijks beheerd en bijgewerkt en opgeschoond door de beheerder van deze set.
Onderdeel 2 (behandelen ruimtevragen):
5 jaar.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien;
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn;
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen;
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken.
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen een maand na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Bij deze verwerking is dat het geval. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je persoonsgegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen. Hoe je bezwaar kunt maken, vind je op de pagina Bezwaar op gemeentebesluiten.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.