Eindhoven start als tweede Nederlandse stad met deelauto’s die energie terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk

Eindhoven is de tweede stad in Nederland waar deelauto’s gebruikmaken van vehicle-to-grid (V2G) technologie. Door de samenwerking tussen Renault Group, MyWheels, We Drive Solar en gemeente Eindhoven kunnen elektrische deelauto’s niet alleen rijden maar ook energie teruggeven aan het elektriciteitsnet. Het principe van terugleveren aan het net is een veelbelovende stap die het probleem van netcongestie kan tegengaan, het net flexibeler maakt en bijdraagt aan een snellere overstap naar duurzame energie.

Vanaf maandag 1 december starten de eerste elektrische Renault 5 E-Tech deelauto’s in Eindhoven met het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet. Hiervoor werken we samen met netbeheerder Enexis, We Drive Solar, MyWheels en Renault Group. Dit jaar gaan in Eindhoven 28 deelauto’s rijden die energie kunnen terugleveren. Volgend jaar breiden we dit uit naar 100 V2G-deelauto’s. Verspreid door de stad plaatsen we 50 bidirectionele laadpalen, elk met twee aansluitingen.

V2G: rijdende batterijen

Afgelopen zomer vond in Utrecht het eerste V2G-deelautoproject plaats. In Eindhoven zetten we in op de combinatie van deelmobiliteit en slimme energietechnologie. De elektrische voertuigen slaan energie op als het aanbod van groene energie groot is en leveren deze terug tijdens piekmomenten. Door de decentrale technologie schaalbaar in te zetten, helpen de rijdende batterijen het lokale energienet te balanceren en de capaciteit van duurzame energie beter te benutten.

Resultaten in Utrecht

Netbeheerder Stedin geeft aan dat er positieve resultaten zijn van vijf maanden V2G-laden in Utrecht. Met 50 auto’s werd in de avonduren tot 300 kW aan netcongestie verminderd en samen ruim 65.000 kWh teruggeleverd aan het net. Met de bijplaatsing van 120 V2G-deelauto’s in Utrecht wordt deze winter geprobeerd om op meerdere momenten 1 MW aan congestievermindering te realiseren door de aansturing verder te optimaliseren. Dit komt overeen met de piekvraag van ongeveer 1000 huishoudens tijdens de avonduren.

Stimulans voor duurzame stedelijke innovatie

Eindhoven is de tweede locatie voor dit innovatieve samenwerkingsproject. De stad zet sterk in op duurzame mobiliteit, slimme infrastructuur en energiebeheer: thema’s die naadloos aansluiten bij de V2G-technologie.

Robert Strijk, wethouder Mobiliteit voor gemeente Eindhoven: "Het principe van elektrische deelauto’s die ook energie terugleveren past perfect bij onze visie op een slimme, schone en leefbare stad. De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Tegelijk willen we realistisch blijven en gaan we in de praktijk onderzoeken of deze auto's inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit. Dan kunnen we bepalen of het werkt voor onze stad."

Laurens van de Vijver, CEO van MyWheels: "Met de uitbreiding naar Eindhoven zetten we een volgende stap in onze missie om de mobiliteitstransitie te versnellen. Voertuigen die rijden én energie leveren is niet langer toekomstmuziek maar realiteit. Zo lossen we mobiliteits- en energievraagstukken tegelijk op."

Marco Knoot, marketing director van Renault Group Nederland: "Met V2G Eindhoven bouwen wij voort op het succes van Utrecht energized en zetten wij samen met onze partners een nieuwe stap richting een slim en duurzaam energiesysteem. Renault Group levert hieraan een actieve bijdrage met onze expertise in bidirectioneel laden én met de Renault 5 E-Tech electric, een icoon van morgen die perfect past in een toekomst waarin auto’s energie teruggeven aan de stad."

Robin Berg, CEO van We Drive Solar: "De start in Eindhoven bevestigt dat bidirectioneel laden klaar is voor toepassing in elke stad. We bouwen verder aan een toekomst waarin elke elektrische auto bijdraagt aan een stabiel en duurzaam energienet."