Verbetering 1: duidelijkere informatie over de gemeentelijke belastingen
We wilden het proces rondom de aanslag (rekening) van de gemeentelijke belastingen verbeteren. Vanuit interviews met inwoners bleek dat zij niet wisten dat ze met de gemeente in gesprek konden gaan over hun rekening. En dat wanneer er iets niet klopt het direct kan worden aangepast. Maar ook de kolom ‘grondslag’ bleek niet duidelijk. In onderstaande bijlage hebben we dit proberen te verduidelijken. Daarnaast heeft de VNG een animatie gemaakt met uitleg over bepaalde waardes op je aanslag en wat je moet doen als je het er niet mee eens bent. Die animatie delen we nu actief.
-
Bijlage gemeentelijke belastingen 2024 (166.1 KB)
Verbetering 2: BSN dezelfde dag mee, in plaats van weken later
Tijdens interviews met mensen die zich voor het eerst in Eindhoven gevestigd hadden, ontdekten we dat het lang moeten wachten op een burgerservicenummer (BSN) problemen gaf. Je kunt dan bijvoorbeeld geen zorgverzekering of bankrekening aanvragen. We hebben intern gekeken hoe dit sneller kon en dit als pilot getest. En die bleek succesvol. Binnenkort gaan we de nieuwe werkwijze definitief uitrollen.
Verbetering 3: afspraak maken op de website
Wil je een afspraak maken om naar het Inwonersplein te komen? Dan zoek je op eindhoven.nl naar het voor jou relevante onderwerp en maakt een afspraak via die pagina. Uit het klanttevredenheidsonderzoek bleek dat dit soms moeilijk te vinden was. Om bezoekers sneller te helpen, hebben we daarom op de pagina Hoe maak of annuleer ik een afspraak | Gemeente Eindhoven de top 5-onderwerpen geplaatst waar het vaakst een afspraak voor wordt gemaakt.
Verbetering 4: informatie over een paspoort of identiteitskaart aanvragen
Uit het klanttevredenheidsonderzoek bleek ook dat het niet altijd duidelijk was welke documenten je als inwoner moet meenemen om een identiteitskaart of paspoort aan te vragen. En dan vooral voor kinderen onder de 18 jaar. Door de overzichtspagina in te richten per leeftijdsgroep en soort document, hebben we dit verduidelijkt.
Verbetering 5: cadeautje na aanmelden huwelijk
Als koppel een huwelijk of geregistreerd partnerschap aankondigen is een bijzonder moment. Uit interviews met koppels die bij de gemeente Eindhoven getrouwd zijn bleek dat zij dit moment erg zakelijk vonden. Om dit moment specialer te maken, bedachten we een cadeautje. Wanneer je nu je huwelijk of geregistreerd partnerschap komt aankondigen, krijg je een mooi doosje mee. In dit doosje zit een soort certificaat met daarop jullie namen, trouwdatum en trouwlocatie. En een kaarsje in de vorm van een roos.
Klantreispanel: verbeter jij mee?
Bij de gemeente zijn we dagelijks bezig met het verbeteren van onze diensten. Diensten waar onze inwoners mee te maken hebben wanneer ze bijvoorbeeld een paspoort aanvragen, een huwelijk willen regelen of overlast willen melden. Dit doen we aan de hand van een klantreis. Een methode waarin we stap voor stap het pad bewandelen dat ook een inwoner bewandelt en vanuit dat perspectief een proces veranderen.
Meedenken over oplossingen
Tijdens het inzichtelijk maken van een klantreis spreken we graag met inwoners die enthousiast worden van het meedenken over bepaalde oplossingen. Om te onderzoeken hoe de huidige klantreis wordt ervaren en hoe we die kunnen verbeteren. Doe jij mee?
In het kort:
- Een paar keer per jaar denk je mee
- Eén uur per keer
- Je deelt ervaringen
- Je valideert bedachte oplossingen
- Via Teams of real life
- 2 x per jaar krijg je een nieuwsbrief met een overzicht van wat we gedaan hebben
Meld je aan
Lijkt het je leuk om deel te nemen aan dit panel? Meld je dan aan via samenopklantreis@eindhoven.nl. Heb je nog vragen? Stuur ook dan een mailtje naar dit e-mailadres.