Wat is het projectgebied?
Het gaat om de volgende straten: Aulislaan, Didolaan, Ariadnelaan, Creonlaan, Midaslaan, Pygmalionlaan, Agamemnonlaan, Achilleslaan, Admetuslaan, Calchaslaan, Ajaxlaan, Hectorlaan en de Priamuslaan.
Waarom krijgen de straten een onderhoudsbeurt?
Uit inspecties is gebleken dat het riool in de straten is verouderd. Om er voor te zorgen dat de afvoer weer goed werkt voor de komende decennia, gaan we het riool vervangen. Hiervoor moet ook de bestrating worden opengebroken. Dit geeft de kans om de openbare ruimte mooi en goed in te richten.
Wat gaan we doen?
- Het huidige riool wordt verwijderd en vervangen voor een nieuw gescheiden rioolstelsel met hemelwaterriool (HWA).
- Het HWA zorgt ervoor dat het schone regenwater gescheiden afgevoerd kan worden, wat beter is voor het milieu.
- De regenpijpen aan de voorzijde van de woningen willen we aansluiten op het HWA. Bewoners ontvangen hier tijdens de werkzaamheden bericht over.
- In een deel van het plangebied leggen we drainage aan (vanwege hoge grondwaterstand en het beperken van eventuele wateroverlast).
- In elk project wordt verharding vervangen door groen. In de buurt komen nieuwe groenstroken en we voegen bomen toe.
- Er worden 9 bomen gekapt (meestal i.v.m. matige kwaliteit) en hier komen 55 bomen voor terug.
- De gebakken klinkers die in de meeste straten liggen worden hergebruikt. De straten waar betonklinkers liggen of asfalt, krijgen ook gebakken klinkers.
- Alle tegels en trottoirbanden worden vervangen voor nieuwe.
- De verlichting wordt niet vervangen, maar wel verplaatst. Met uitzondering van de verlichting in de Agamemnonlaan en Achilleslaan. Die is wel aan vervanging toe.
- We zorgen voor een toegankelijke openbare ruimte door o.a. invalideopritjes en ook bij plateaus zijn oversteekmogelijkheden.
- De verkeersveiligheid verbeteren door een smallere rijbaan, drempels en plateaus en speciaal ingerichte parkeervakken (i.p.v. parkeren op de rijbaan). De buurt krijgt zo een 30 km/u inrichting.
- De twee centraal gelegen veldjes worden autovrij om het veiliger en overzichtelijker te maken. Dit voegt ruimtelijke kwaliteit toe.
- De parkeeraantallen zijn gebaseerd op parkeeronderzoek; het ontwerp voorziet in het aantal benodigde parkeerplaatsen bij het drukst gemeten moment. Wellicht is er niet altijd plek voor de deur, maar op loopafstand is voldoende parkeergelegenheid.
- Sommige straten worden éénrichtingsverkeer om wat meer ruimte te creëren voor parkeervakken en groen.
Hoe gaan de straten eruitzien?
Je vindt het definitief ontwerp en overige informatie in de pdf-bestanden hieronder.
Bomenrij tussen Agamemnonlaan en gracht
In de groenstrook tussen de Oude Gracht en de Agamemnonlaan stond in het verleden een bomenrij. Deze bomen zijn in de afgelopen 10 jaar gekapt in verband met het einde van hun levensduur.
In de presentatie van het voorlopig ontwerp was een nieuwe bomenrij opgenomen. Er kwamen de nodige opmerkingen binnen onder andere over de boomkeuze. We zijn nog aan het bekijken hoe we hier invulling aan geven. Dit loopt verder parallel aan de rioolvervanging in de woonstraten. Wanneer er meer duidelijkheid is over de invulling van deze bomenrij, dan melden we dat hier. Dit zal waarschijnlijk in het 3e kwartaal van 2023 zijn.
Parkeren
Ten opzichte van het voorlopig ontwerp zijn in het definitief ontwerp 11 parkeervakken toegevoegd. Zo bieden we voldoende parkeergelegenheid voor het drukst gemeten moment.
Eénrichtingsverkeer
Sommige straten zijn vrij smal en zijn druk door parkeren. Er is weinig ruimte om zowel een rijbaan en parkeergelegenheid als aan twee kanten groen aan te leggen. Om ruimte te creëren voor een aantrekkelijke openbare ruimte, voeren we in sommige straten daarom éénrichtingsverkeer in. Hierbij kan de rijbaan smaller zijn. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen en trottoir. We kunnen aan beide kanten van de rijbaan ruime parkeervakken aanleggen. Dit draagt bij aan een prettig straatbeeld.
Het éénrichtingsverkeer gaat gelden voor de Creonlaan, Didolaan, Midaslaan, Ajaxlaan, Calchaslaan en de Admetuslaan. Je vindt een overzicht van de straten in de themakaart rijrichtingen (pdf-bestand) hieronder.
-
Definitief ontwerp Aulislaan e.o. (841.75 KB)
-
Themakaart rijrichtingen.pdf (7.23 MB)
-
Voorlopig ontwerp Aulislaan (660.34 KB)
-
Waterontwerp Aulislaan (1.66 MB)
-
Parkeerbalans Aulislaan voorlopig ontwerp (607.98 KB)
-
Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp.pdf (156.19 KB)
Hoe kan ik mijn mening geven?
In 2022 is het ontwerp opgesteld in samenspraak met bewoners. We zijn begonnen met een startgesprek met een groep bewoners. Later is het voorlopig ontwerp gepresenteerd in een filmpje met presentatie en uitleg. Op basis van de opmerkingen van bewoners op het voorlopig ontwerp, de laatste onderzoeken en gesprekken stakeholders (bijv. Centraal Verkeersoverleg en Trefpunt Groen Eindhoven) is het ontwerp definitief gemaakt. In het definitief ontwerp zijn elf parkeerplaatsen extra toegevoegd ten opzichte van het voorlopig ontwerp.
In de notitie ‘Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp’ is te lezen hoe, waar en waarom. Ook zijn nog aanvullende parkeertellingen uitgevoerd. Het plan voorziet in voldoende parkeergelegenheid voor de buurt, zeker door die elf extra parkeerplaatsen.
Startgesprek 20 januari 2022
Omwonenden konden op 20 januari 2022 een digitaal startgesprek over de rioolvervanging in Oude Gracht west bijwonen. In dit gesprek werd uitleg gegeven over de start van het project en wat er allemaal gaat gebeuren. Ook was er ruimte voor vragen en opmerkingen. Bij dit gesprek waren ongeveer 16 bewoners en een aantal projectteamleden van de gemeente aanwezig. We kijken terug op een goed gesprek, waarin de nodige tips, aandachtspunten en wensen zijn opgehaald. Er zijn verschillende onderwerpen aan bod gekomen waardoor het projectteam een goed beeld heeft gekregen bij de huidige situatie en hoe die door bewoners wordt ervaren. Onder het kopje 'Waar vind ik meer informatie?' vind je het gespreksverslag.
Presentatie voorlopig ontwerp
Op 19 juli 2022 zou een informatieavond plaatsvinden over het voorlopig ontwerp. In verband met extreme hitte die dag is die bijeenkomst helaas geannuleerd. Omdat hierna de zomervakantie begon, hebben we een filmpje met digitale presentatie van het voorlopig ontwerp gemaakt. Door bewoners zijn de nodige vragen en opmerkingen ingediend. Deze hebben we in één overzicht geplaatst en beantwoord, zodat iedereen kan lezen wat er is opgemerkt en wat de reactie daar op was. Onder het kopje ‘Waar vind ik meer informatie?’ vind je de tabel met vragen, opmerkingen en de reactie van de gemeente.
Brief en handtekeningen bewoners over parkeren
Na het versturen van de vierde wijkinfo over het definitief ontwerp (mei 2023) hebben we in juni een brief ontvangen van een groep bewoners, met daarbij een flink aantal handtekeningen. In de brief zijn zorgen geuit over het aantal parkeerplaatsen en een verzoek om herziening van het ontwerp. Naar aanleiding van dit signaal heeft een gesprek plaatsgevonden. In dit gesprek heeft de gemeente het doorlopen samenspraak traject toegelicht en de totstandkoming van het ontwerp (met name) parkeren toegelicht. Bij het gesprek is afgesproken dat de gemeente een extra parkeertelling zou uitvoeren op een door de bewoners gewenst moment. Dit omdat eerdere tellingen op momenten uitgevoerd zijn waar de zomervakantie nog op van invloed zou kunnen zijn geweest. Die extra parkeertelling heeft niet tot een andere bezettingsgraad van het beschikbare aantal parkeerplaatsen geleid, die aanleiding voor meer parkeerplaatsen zou geven.
Van parkeren op de rijbaan en trottoirs gaan de straten naar een indeling met parkeervakken. Dit draagt bij aan verbetering van de (verkeers)veiligheid, toegankelijkheid en in combinatie met het nieuwe groen krijgt de openbare ruimte meer kwaliteit. Op sommige stukken waar nu geparkeerd kan worden, kan dat straks niet meer. Op andere plaatsen zijn echter meer parkeerplaatsen beschikbaar dan in de huidige situatie. Het aantal parkeerplaatsen na uitvoering is voldoende voor het aantal auto’s in de buurt, dat heeft het extra onderzoek onderbouwt. Het definitief ontwerp blijft daarom ongewijzigd.
Wat is de planning?
Planning | Start | Gereed |
Ontwerp rioolvervanging en openbare ruimte | 1e kwartaal 2022 | 4e kwartaal 2022 |
Werkvoorbereiding en aanbesteding | 1e kwartaal 2023 | 1e kwartaal 2024 |
Uitvoering | Mei 2024 | 2e kwartaal 2025 |
Waar vind ik meer informatie?
Het definitief ontwerp kun je bekijken onder het kopje Hoe gaan de straten eruit zien? Op deze pagina houden we je tot en met de realisatie op de hoogte over dit project.
Heb je nog vragen? Stuur een e-mail naar projectleider Joris Vinken via j.p.j.vinken@eindhoven.nl.
Tegelijkertijd met dit project wordt aan de andere kant van de Oude Gracht een project voorbereid in de Faunuslaan en omgeving. Meer informatie over dat project vind je op eindhoven.nl/faunuslaan.
-
Wijkinfo IV Definitief ontwerp (mei 2023) (35.29 KB)
-
Reacties en antwoorden op voorlopig ontwerp.pdf (156.19 KB)
-
Wijkinfo III (juli 2022) (35.63 KB)
-
Wijkinfo II (juli 2022) (250.04 KB)
-
Wijkinfo I (januari 2022) (214.01 KB)
-
Verslag digitaal startgesprek (123.48 KB)
-
Afbeelding projectgebied (360.28 KB)