Waarom krijgen de straten een nieuwe inrichting?
De bestrating is versleten en de straten zijn toe aan onderhoud. Met de nieuwe inrichting willen we de straten verbeteren en toekomstbestendig maken. De straten sluiten na de herinrichting beter aan bij het gebruik. Met een nieuw watersysteem en meer groen wordt de straat op het veranderende klimaat voorbereid.
Hoe gaan de straten eruit zien?
De Generaal Dibbetslaan en Generaal Linckerslaan worden prettige woonstraten, waar voldoende ruimte is voor voetgangers en genoeg parkeervakken zijn. De nieuwe inrichting is veiliger, groener en klimaatbestendiger.
Uitgangspunten
- De Generaal Dibbetslaan en Generaal Linckerslaan blijven 30 km/uur woonstraten. Ook blijft het tweerichtingsverkeer, omdat er anders te grote omrijbewegingen ontstaan.
- Het aantal parkeerplaatsen wordt afgestemd op het parkeergebruik.
- Er komt een robuust watersysteem, zodat de straat bestand is tegen zware piekbuien. Ook bij een veranderend klimaat.
- De straat wordt groener. Regen kan zo in de bodem infiltreren tegen verdroging. Ook voorkomen we dat schoon water onnodig naar de zuiveringsinstallatie gaat.
- Er komt nieuwe verlichting.
Bomen
We onderzochten vooraf de impact van de graafwerkzaamheden voor het onderhoud op de bomen. De conclusie is dat de boomwortels te veel beschadigd zouden raken. Daarom worden de bestaande straatbomen gekapt en vervangen door nieuwe bomen. De bomen in de groenperken en rondom de speeltuin aan de Generaal Linckerslaan blijven staan.
Riolering
Het nieuwe rioolsysteem bestaat uit twee buizen. Eén buis voor vuilwater en één buis voor schoon water. Het loskoppelen van vuil en schoon water heeft een aantal voordelen:
- Schoon water kan naar open water stromen, bijvoorbeeld de Dommel. Alleen vuil water gaat naar de zuivering. Dit maakt de zuivering efficiënter.
- Schoon water kan ter plekke infiltreren. Dit vult het grondwater aan en voorkomt verdroging van de bodem en natuur.
- Schoon water kunnen we tijdelijk bergen in wadi’s en de (steenwol-)pakketten onder de straat. Hierdoor vermindert de belasting op het bestaande gemengde rioolstelsel en voorkomen we wateroverlast tijdens piekbuien. Dit geldt voor de Generaal Dibbetslaan en Generaal Linkerslaan, maar ook straten en huizen die benedenstrooms liggen. De kwetsbare en laaggelegen plekken worden zo beter beschermd tegen wateroverlast door water op straat.
Om de regen van daken via het hemelwaterriool af te voeren, vragen we aan eigenaren om mee te werken aan het loskoppelen van de regenpijp van het vuilwaterriool. Daarvoor moeten we graven in de tuinen, dus op particulier terrein waarvoor (uiteraard) eerst toestemming van de eigenaar wordt gevraagd.
Na de aanleg van het nieuwe rioolsysteem monitoren we de grondwaterstanden. Het systeem voor de infiltratie naar de bodem bij lage grondwaterstanden in de zomer, gaat (naar verwachting) omgekeerd werken bij zeer hoge grondwaterstanden. Dan wordt het grondwater afgevoerd. De gemeente kan het grondwaterniveau voor dit gebied met dit systeem beter beheersen.
definitief ontwerp
Hoe de Generaal Dibbetslaan en Generaal Linckerslaan eruit gaan zien na de herinrichting, kun je ook bekijken in de onderstaande definitief ontwerpen.
De bestanden zijn op dit moment nog niet volledig digitoegankelijk gemaakt. Mocht de informatie voor jou niet toegankelijk zijn, laat het ons weten via het reactieformulier onderaan de pagina.
Wat vonden bewoners vooraf belangrijk bij de herinrichting?
Van woensdag 26 januari tot dinsdag 7 februari 2022 konden bewoners van de Generaal Dibbetslaan en Generaal Linckerslaan hun mening geven over de nieuwe straatinrichting. Dit kon via een online vragenlijst, die is ingevuld door 54 geïnteresseerden. Hieronder vind je de resultaten:
Enquêteresultaten
De overeenkomstige uitkomsten zijn:
- Opknappen van de straat: 98% vindt dit een goed idee. 7 opmerkingen gingen over het slechte wegdek.
- Bomen kappen: 80% is het hier mee eens. 9 opmerkingen gingen over de overlast door de bomen.
- Hardrijden: 81% vindt dat dit moet worden aangepakt. 9 opmerkingen gingen over hardrijden en tips voor een drempel.
- Parkeren: 87% vindt voldoende parkeerplaatsen belangrijk. 5 opmerkingen gingen over parkeeroverlast.
- Verblijfskwaliteit: 81% wil een fijne plek om te verblijven.
Er wordt verschillend gedacht over:
- Meer groen: 63% vindt dit belangrijk, 24% vindt dit niet belangrijk, 13% is neutraal.
- Tweerichtingsverkeer: 52% heeft een voorkeur voor tweerichtingsverkeer. 26% wil liever éénrichtingsstraat. 22% heeft geen voorkeur.
- Meer ruimte voor de voetganger: 41% vindt dit belangrijk, 20% vindt dit niet belangrijk en 39% is neutraal.
- Meer ruimte voor de fietser: 48% vindt dit belangrijk, 17% vindt dit niet belangrijk en 35% is neutraal.
40 bewoners schreven een tip of opmerkingen over de nieuwe straatinrichting. De meest genoemde zijn:
- Overlast door de bomen (9x).
- Hardrijden / plaats een drempel (9x).
- Het slechte wegdek (7x).
- Parkeeroverlast en een hoge parkeerdruk (5x).
- Knap ook de Portlandlaan of Marshallweg op (4x).
- Behoud de bomen (3x).
- Plaats nieuwe en betere straatverlichting (3x).
Wat waren de reacties op het voorlopig ontwerp?
In maart 2022 presenteerden we het voorlopig ontwerp tijdens de informatieavond. Er waren ongeveer 40 bewoners aanwezig. We ontvingen verschillende reacties op het ontwerp. Dit waren tips, vragen en opmerkingen. Overlast door hardrijden en maatregelen hiertegen worden het vaakst genoemd.
In onderstaand rapport vind je alle reacties op het voorlopig ontwerp met antwoorden op de gestelde vragen.
-
Rapportage reacties voorlopig ontwerp (203.9 KB)
Wat is de planning?
Planning |
Start |
Gereed |
Voorlopig ontwerp |
januari 2021 |
april 2022 |
Definitief ontwerp |
april 2022 |
januari 2023 |
Werkvoorbereiding en aanbesteding |
februari 2023 |
augustus 2023 |
Voorbereiden uitvoering |
oktober 2023 |
december 2023 |
Uitvoering | januari 2024 | medio 2024 |
Waar vind ik meer informatie?
Heb je nog vragen? Stuur een mail naar projectleider Tom Langendijk via t.langendijk@eindhoven.nl.
Meer informatie is te vinden via: