Waarom krijgen de Damocleslaan en Amazonenlaan een nieuwe inrichting?
De bestrating van de weg en stoepen voldoen niet meer aan de basiskwaliteit en zijn toe aan vervanging en onderhoud. Daarnaast vraagt de veiligheid van voetgangers en fietsers om een andere, meer overzichtelijke inrichting. Vanwege de aanwezigheid van de scholen, woningen en zorginstellingen is in het nieuwe ontwerp ook gekeken naar parkeeroverlast en bereikbaarheid. Verder maken we de omgeving klimaatbestendiger door stukken verharding te vervangen voor extra groen.
Hoe gaan de Damocleslaan en Amazonenlaan eruit zien?
In onderstaande pdf's vind je het definitief ontwerp voor de Amazonenlaan-Damocleslaan. Hierop is weergegeven wat de toekomstige situatie gaat worden. Wil je de situaties op de plankaart van dichterbij bekijken? Het is mogelijk om in te zoomen.
De beschrijving van het ontwerp vind je ook bij 'Wat gaat er precies gebeuren?'.
-
Definitief ontwerp Damocleslaan-Amazonelaan (705.81 KB)
Wat gaat er precies gebeuren?
- Er komen twee volledig nieuw ingerichte wegen met meer aandacht voor de functie van de straat. Het wordt een groene omgeving die voor iedereen goed bereikbaar is. Het gebied blijft een 30 km zone.
- De bestrating van de weg en de trottoirs voldoen niet meer aan de basiskwaliteit en worden vervangen en onderhouden.
- Daarnaast vraagt de veiligheid van fietsers om een andere, meer overzichtelijke inrichting.
- Vanwege de aanwezigheid van scholen, woningen en zorginstellingen is in het nieuwe ontwerp gekeken naar parkeeroverlast en bereikbaarheid.
- Ook wordt de omgeving klimaatbestendiger door stukken verharding in te wisselen voor extra groen.
Concreet betekent dit dat:
- Er op de Damocleslaan meer ruimte komt voor de bestaande bomen aan de noordzijde. Dit door de bestaande boomvakken flink te vergroten. Tevens komt er een groter groenvak aan de zuidzijde van de weg met bloemrijke heesters. Verder komt er aan de zuidzijde gedeeltelijk een trottoir van 2,40 meter breed. Hier kun je half op het trottoir stoppen, om mensen af te zetten en op te halen. Het wegdek en de trottoirs worden vernieuwd en er komt meer ruimte voor groen. De rijbaan bestaat straks uit twee fietsstroken, met in het midden een strook voor de auto’s. De fietsstroken zijn 2 meter breed. De gehele rijbaan is 5,50 meter breed.
- Ook de Amazonenlaan geheel wordt vernieuwd. Het bestaande fietspad op de Amazonenlaan wordt opgewaardeerd om de fietsers een vrije en veilige routing te geven naast de weg. We brengen de parkeerplaatsen terug, die op trottoirniveau worden aangelegd. De groenstrook wordt breder om de bestaande bomen meer ruimte te geven.
- De aansluiting Damocleslaan – Amazonenlaan in principe hetzelfde blijft, maar als plateau wordt uitgevoerd.
- De aansluiting Amazonenlaan – Wasvenpad wordt vernieuwd De ongewenste fietsoversteek van het Wasvenpad naar het tegenovergelegen voetpad wordt voorkomen door ter plaatse geen fietsoversteek te faciliteren. De voetgangersoversteek wordt verplaatst naar het zuiden, zodat ongewenst gebruik van fietsers hier wordt voorkomen.
- Er veel ruimte voor fietsers komt. Het fietspad in de Amazonenlaan wordt in de nieuwe situatie over de gehele lengte doorgetrokken naar de Orpheuslaan. Zo blijven de fietsers enkel aan deze zijde van de weg. Bij de t-splitsingen liggen de kruisingen iets verhoogd op het wegdek.
- De rijbaan op de Amazonenlaan gemaakt wordt van asfalt en alle trottoirs van betontegels. De rijbaan op de Damocleslaan bestaat uit twee fietsstroken met in het midden een strook voor auto’s. De fietsstroken worden 2 meter breed. De gehele rijbaan is 5,50 meter breed. Bij de t-splitsingen liggen de kruisingen iets verhoogd op het wegdek. Dit noemen we plateaus.
- Het aantal parkeerplaatsen wordt afgestemd op de woningen. Tegenover het Eckartcollege blijft het aantal gelijk. In zuidelijke richting, in aansluiting op de Orpheuslaan, wordt het groene profiel doorgetrokken met hagen en ruigte.
- De parkeerplaatsen bij het Eckartcollege en de noordelijke vakken van de Amazonenlaan worden aangebracht in betonstraatstenen. Hier is de parkeerdruk groot en heeft het geen zin om gras in te zaaien. In de Amazonenlaan is de parkeerdruk laag en worden de parkeervakken wel gemaakt van grasstenen. De verlichting zorgt dat alle verkeer en voetgangers zich ook ’s avonds veilig voelen.
- De nieuwe inrichting erg groen wordt. Het huidige groen en de bestaande bomen krijgen meer ruimte en er komt veel groen bij. Hierbij kun je denken aan: heesters, struiken en bloemen. Alle bomen worden behouden, sommigen worden gesnoeid. We proberen rondom de bomen meer groen aan te leggen, zodat ze meer ruimte krijgen. Aan de woningzijde van de Amazonenlaan planten we verschillende soorten heesters om de sfeer van het park door te trekken. In aansluiting op de Orpheuslaan trekken we het groene profiel door met ruigte. Alle grasbermen krijgen een bloemrijk ruigtemengsel.
- We volgens planning, net na de winter van 2022-2023 (afhankelijk van het weer), kunnen beginnen met de werkzaamheden.
Hoe ziet de planning eruit?
In maart 2021 zijn de plannen besproken met een vertegenwoordiging van de buurt. Naar aanleiding van deze gesprekken passen we het ontwerp aan. In het voorjaar van 2022 presenteren we het definitief ontwerp. Daarna kan de realisatie worden voorbereid. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2023.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over het project, neem dan contact op met Joris Vinken, projectleider openbare ruimte, e-mail j.p.j.vinken@eindhoven.nl.
Meer informatie vind je op de pagina Q&A naar aanleiding van presentatie definitief ontwerp en in onderstaande pdf-bestanden.
-
Wijkinfo Amazonelaan (27 september 2023) (225.55 KB)
-
Wijkinfo Amazonelaan (31 juli 2023) (197.41 KB)
-
Wijkinfo Amazonelaan (31 mei 2023) (211.53 KB)