Waarom wordt dit deel van de fietsroute in Eindhoven aangepast?
Er ligt al een fietsroute die veel gebruikt wordt en we zien dat deze in de toekomst meer gebruikt gaat worden. Steeds meer mensen wonen en werken in Eindhoven. Als gemeente Eindhoven stimuleren we dat meer mensen gaan fietsen en willen we fietspaden en fietsroutes zoveel mogelijk verbeteren. Dat geldt ook voor deze route.
Hoe gaat de fietsroute eruit zien?
Een uitgebreide toelichting op het definitief ontwerp vind je op de pagina Definitief ontwerp Fietsroute De Run - HTCE.
Wordt deze fietsroute exclusief aangelegd voor de medewerkers van ASML-HTCE?
Nee, de fietsroute wordt nu ook al gebruikt door bewoners van o.a. Veldhoven, Ooievaarsnest, Hanevoet, Bennekel en andere wijken in Eindhoven. Er maken nu al veel fietsers gebruik van met verschillende motieven (woon-werk, woon-school, woon-winkel, recreatief, etc.).
Hoeveel fietsers verwachten jullie in de toekomst over een nieuw fietspad?
We weten nooit exact hoe de stijging gaat zijn. Wel is er veel informatie over doorfietsroutes, bijvoorbeeld dat de verbetering van de routes kan leiden tot een groei van het aantal fietsers.
Tellingen van maart 2018 lieten zien dat op de onderdoorgang Ulenpas (bij het viaduct N2/A2) op een gemiddelde werkdag circa 1.900 fietsers reden. Tellingen van juni 2019 lieten zien dat op de onderdoorgang Ulenpas (bij het viaduct N2/A2) op een gemiddelde werkdag circa 2.800 fietsers reden. Het aantal fietsers over deze fietsroute bedraagt dan gemiddeld genomen over deze twee maanden 2.350 fietsers per gemiddelde werkdag.
De ontwikkeling van het aantal fietsers op de fietsverbinding is afhankelijk van vele factoren:
- De groei van het aantal arbeidsplaatsen op De Run. Met name ASML is hard gegroeid de laatste jaren. De komende jaren zal ASML gaan uitbreiden ten Noorden van de Kempenbaan-Oost (De Run 1000). Fietsers van Eindhoven naar deze ASML locatie zullen echter maar deels de route over de Ulenpas gebruiken, omdat de route langs de Meerveldhovenseweg (voor veel fietsers korter en sneller) meer voor de hand ligt.
- De effecten van de COVID-19 pandemie. Nu thuiswerken voor veel bedrijven de norm is geworden, is de verwachting dat ook in de situatie na de COVID-19 pandemie meer mensen thuis blijven werken en meer mensen vaker thuis werken dan voorheen. Dat zal een structureel effect hebben op het aantal verplaatsingen (zowel van gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers als automobilisten). Het zal in ieder geval lange tijd duren voordat het aantal fietsers dat van de fietsverbinding gebruik maakt weer in de buurt komt van het oude niveau van voor de crisis. In september 2020 (vóór de tweede lockdown) lag het aantal fietsers op ongeveer de helft van het aantal dat in 2019 is geteld).
- Met een zogenaamde “fietspotentiescan” (een model dat het aantal fietsers voorspelt als een bepaalde fietsverbinding wordt verbeterd) is berekend dat er als gevolg van de verbetering van de fietsverbinding tussen De Run en de HTCE ongeveer 130 extra fietsers mogen worden verwacht. Dat is een stijging van 5,7% ten opzichte van het hierboven weergegeven gemiddeld aantal fietsers op een gemiddelde werkdag. Hiermee komt het totaal uit op ongeveer 2.500 fietsers per gemiddelde werkdag met uitschieters naar 2.950 fietsers in de drukke juni-maand.
Al met al is de verwachting dat de fietsaantallen de komende tijd langzaam weer toegroeien naar het niveau van voor de crisis. Als gevolg van een jaarlijkse autonome groei van het aantal fietsers (geschat op 1-3% op basis van cijfers van de gemeente Eindhoven) en van het verbeteren van de fietsverbinding mag uiteindelijk op een lichte groei van het aantal fietsers worden gerekend. Ook de stimulering van het fietsgebruik door Veldhoven en Eindhoven zal naar verwachting uiteindelijk leiden tot een lichte groei van het aantal fietsers op de fietsverbinding. Hierbij gaan we uit van toekomstige aantallen fietsers die variëren van 3000– 3500 fietsers per dag.
Ligt het fietspad in het Natuurnetwerk Brabant?
De Dommel is onderdeel van het Natuurnetwerk Brabant. Het fietspad grenst hieraan, maar ligt niet in het Natuurnetwerk Brabant.
Hoe is het participatieproces verlopen?
Het participatieverslag wordt binnenkort toegevoegd en is ook onderdeel van het bestemmingsplan.
Wat is er met mijn vraag en/of reactie gedaan?
Alle vragen en reacties zijn te vinden in onderstaande, nieuwe versie van de rapportage samenspraak. Dit is een overzicht van de gestelde vragen en opmerkingen op het voorlopig én het definitief ontwerp. Op elke vraag of opmerking is gereageerd en vermeld of het in het definitief ontwerp is opgenomen.
-
Rapportage Samenspraak Fietsroute De Run - HTCE (599.82 KB)
Hoe ziet de planning er uit?
Wanneer? |
Wat? |
September 2023 |
|
Oktober 2023 |
|
December 2023 |
Start uitvoering (fietsstraat door wijk) |
Voorjaar 2024 |
Voorbereiding en aanbesteding: route door natuur |
Najaar 2024 |
Geplande start uitvoering: route door natuur |
Waar vind ik meer informatie?
Alle informatie is gedeeld op deze projectwebsite. Heb je nog vragen, mailen dan naar fietsrouterunhtce@eindhoven.nl.