Je kunt dan binnen 28 dagen zonder afspraak op het Inwonersplein jouw aanvraag afronden. Je bent welkom op maandag van 8.30 tot 18.00 uur, van dinsdag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.00 uur en zaterdagmorgen tussen 9.00 en 12.00 uur. Na het afronden van je aanvraag kom je nog een tweede keer naar het Inwonersplein om je document na een aantal dagen op te halen.
Spoedaanvraag?
Heb je je document sneller nodig? Kijk op de pagina Paspoort en identiteitskaart voor meer informatie over een spoedaanvraag.
Kan ik een identiteitskaart aanvragen?
Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben en in Eindhoven staan ingeschreven. Sta je ingeschreven in het buitenland? Dan kun je terecht bij de Nederlandse ambassade in het buitenland of bij een Nederlandse grensgemeente. Woon je in Nederland maar sta je nergens ingeschreven? Dan kun je terecht bij een Nederlandse grensgemeente.
Hoe vraag ik een identiteitskaart aan?
Dit kan op twee manieren:
A. Aanvraag vooraf online voorbereiden
- Ga naar de online dienst.
- Log in met DigiD.
- Selecteer het gewenste reisdocument (paspoort).
- Vul je lichaamslengte in.
- Het systeem voert vervolgens een aantal controles uit en geeft aan welk(e) document(en) je bij de afronding van je aanvraag aan de balie moet meenemen.
- Kom binnen 28 dagen de aanvraag afronden en betalen op het Inwonersplein. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken.
- Tijdens je bezoek bespreken we jouw aanvraag, lever je een pasfoto in, geef je vingerdrukken af en zet je een handtekening.
- Na het afronden van de aanvraag haal je je identiteitskaart na 5 werkdagen op in het Inwonersplein of wacht op de bezorging.
B. Document aanvragen tijdens afspraak
- Maak een afspraak voor identiteitskaart.
- Kom op het afgesproken moment langs op ons Inwonersplein om je reisdocument aan te vragen.
- Lees hieronder goed wat je moet meenemen naar de aanvraag. Als je de juiste documenten niet bij je hebt, dan kunnen we je helaas niet helpen.
- Tijdens de afspraak bespreken we jouw aanvraag, lever je een pasfoto in, geef je vingerdrukken af en zet je een handtekening.
- Na het afronden van de aanvraag haal je je identiteitskaart na 5 werkdagen op in het Inwonersplein of wacht op de bezorging.
Wat neem ik mee naar de aanvraag?
- 1 pasfoto in kleur. Deze pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Bekijk de eisen die aan de foto gesteld worden op rijksoverheid.nl.
- Je pinpas voor de betaling aan de balie.
- Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die in jouw bezit zijn. Ook als ze niet meer geldig zijn. Als je meerdere nationaliteiten hebt ook de eventuele reisdocumenten van de andere nationaliteit.
Wanneer kan ik het reisdocument ophalen?
Na het online voorbereiden of het maken van een afspraak kom je naar het Inwonersplein om de aanvraag af te ronden. De medewerker vertelt je wanneer je jouw reisdocument kunt ophalen. Meestal is dat na 5 werkdagen. Voor het afhalen van jouw reisdocument ben je zonder afspraak welkom. Kijk voor de openingstijden op de pagina Openingstijden en adressen.
Je kunt jouw reisdocument ook laten thuisbezorgen. Dat kost € 18,00 per aangevraagd reisdocument. Kijk voor meer informatie bij ‘Kan ik het paspoort of de ID-kaart laten thuisbezorgen?’
Wat kost een identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar?
Normale aanvraag | Spoedaanvraag |
---|---|
€ 40,90 | € 97,95 |
Hoe vraag ik als ouder een identiteitskaart aan voor mijn kind jonger dan 12 jaar?
Is jouw kind jonger dan 12 jaar, ga dan naar de pagina Paspoort/identiteitskaart aanvragen 0-11 jaar.