Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van personen waarvoor onderstaande categorieën van persoonsgegevens mogelijk noodzakelijk zijn, zijnde:
- Inwoners met een minimum inkomen
- Burgers/inwoners
- Debiteuren
- Schuldeisers
- Leveranciers
- Personen die zijn ingeschreven in een register of lijst (bijv. aandeelhouders)
- Kinderen 0 -12 jaar
- Kinderen 12 -16 jaar
- Kinderen > 16 jaar
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Postcode
- Telefoonnummer
- Geboortedatum of leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Opleiding
- Gezinssamenstelling (hoogte van de uitkering te kunnen bepalen)
- Kentekengegevens
- Strafrechtelijke gegevens
- Gegevens over gezondheid
- Gegevens over nationaliteit
- Door de overheid uitgegeven identificatienummers zoals BSN
- Gegevens over iemands financiële of economische situatie;
Zo gebruiken wij bijvoorbeeld ook gegevens over inkomsten, schulden en bedrijfsgegevens.
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met de volgende systemen:
- Website gemeente Eindhoven (aanvraagformulier)
- SuitesSD
- (beveiligde) email via Microsoft Outlook en Zivver
- Key2burgerzaken (BRP)
- DIS
- Suwinet
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van: de aangemelde betrokkenen of derden. Onder “derden” verstaan wij de volgende instanties: SUWI, Belastingdienst, Schuldhulpverleningsbureaus, Organisatie adviesbureaus (bv. IMK).
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
Wij gebruiken persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Hoofddoel is om het recht op bijstand of andere ondersteuning te kunnen beoordelen.
In dat kader gebruiken wij de persoonsgegevens ook voor:
- Het ontvangen van een aanvraag of melding.
- Het voeren van intake- en adviesgesprekken en het opstellen van een rapportage over het adviesgesprek.
- Het versturen van een papieren aanvraagformulier.
- Het (laten) verrichten van onderzoek naar de rechtmatigheid en levensvatbaarheid van de onderneming en het (laten) opstellen van een rapportage hierover.
- Het nemen van besluiten / beschikkingen op aanvragen.
- Het verstrekken van bijstand, zoals voorschotten, uitkeringen en bedrijfskapitaal.
- Het nemen van vervolgacties, zoals het innen van bedrijfskapitaal en het vaststellen van de hoogte van de uitkering.
- Het behalen van re-integratiedoeleinden (in geval van een IOAZ toekenning).
- Het beheren van de verleende uitkering.
- Het maken van managementrapportages ter verbetering van onze diensten en ter verbetering en verantwoording van ons beleid; het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en/of statistiek.
- Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van een publiekrechtelijke taak gebaseerd op de ofwel op basis van een wettelijke verplichting voorzien in de Participatiewet, de IOAW/IOAZ of Bbz 2004.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met de volgende partijen:
- Instituut voor Midden en Kleinbedrijf (IMK) en De Meent advies: om een advies in te winnen mbt de levensvatbaarheid van de onderneming. Deze uitvraag is afhankelijk van de hoogte van de kredietaanvraag.
- Belastingdienst: alleen als er aanleiding is (gegronde redenen) worden er bankrekeningen opgevraagd. Dit gebeurt alleen nadat de inwoner is geïnformeerd.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens:
- 10 jaar voor toegekende aanvragen
- 5 jaar voor afgewezen aanvragen
- 1 jaar voor ingetrokken/afgebroken aanvragen
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
- om bezwaar te maken tegen de verwerking
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.