Waarom groot onderhoud?
De brug stamt uit 1940. Het beton is nog in goede staat. Wel moet er onderhoud gepleegd worden om deze goede staat in de toekomst te behouden. In het onderhoud wordt ook het metselwerk meegenomen.
Waarom toekomstbestendig?
Eindhoven is een dynamische stad met een grote opgave om haar inwoners een goede woon- en werkplaats te bieden. De Ring in Eindhoven heeft een belangrijke rol in de verdeling van het verkeer tussen de wijken onderling en het verkeer dat de stad in en uit gaat.
Dit betekent ook dat het verkeer op de Ring kan gaan toenemen. Dat is logisch, want we proberen zo veel mogelijk het doorgaande verkeer uit de woonbuurten weg te houden.
Nu de brug aan groot onderhoud toe is, wordt de hoofdrijbaan (Ring) versterkt en zorgen we ervoor dat de naastgelegen ventwegen door een wegversmalling niet te zwaar worden belast. Op die manier wordt deze brug afgestemd op het toekomstige gewicht van het verkeer.
Wat gaan we doen?
-
1. Brug sterker maken door versterking voetgangerstunnels
Het middelste deel van de brug gaan we versterken, zodat dit ook in de toekomst het verkeer op de Ring kan dragen. Dat doen we door de landhoofden te versterken. De landhoofden zijn de betonnen doorgangen die we kennen als de voetgangerstunnels.
De voetgangerstunnels gaan we permanent voorzien van stalen pilaren (stempels) met daarop een stalen balk. De linker tunnel (aan de westkant van de Dommel) is al afgesloten voor publiek.
Nu gaan we ook de rechter tunnel (de tunnel aan de oostkant) afsluiten. Het afsluiten gebeurt op dezelfde manier, namelijk met een hekwerk. Zo blijft de tunnel toegankelijk voor controle en onderhoud.
Laatste stand van zaken
Als gevolg van de versterking van de Dommelbrug en het plaatsen van stalen pilaren in de voetgangerstunnels, zijn deze voetgangerstunnels niet meer geschikt om open te houden voor personenverkeer. De gemeenteraad heeft op dinsdag 11 juli 2023 ingestemd met het permanent afsluiten hiervan. De tunnels waren in verband met sociale veiligheid al eerder afgesloten.
Tijdens de raadsvergadering is een motie ingebracht waarin wordt voorgesteld een alternatieve verbinding over of onder de Ring aan te leggen ter hoogte van de Sumatralaan. Aangezien een verbinding tussen het TU/e-terrein, het noordelijk gelegen Dommeldal, De Karpen en Hondsheuvels potentie heeft en opgenomen is in eerdere visiedocumenten, heeft de gemeente de motie omarmd en aangegeven dat deze wordt genomen in de uitwerking van de Visie Dommeldal.
Op basis van het besluit van de gemeenteraad gaan we aan de slag met de voorbereidingen voor de uitvoering van het project.
-
2. Faunapassage rechter voetgangerstunnel
De linker tunnel is al omgevormd tot faunapassage. Hetzelfde gaan we doen met de rechter tunnel. Hiermee wordt meteen ook de overlast van zwervers voorkomen.
De muurtjes, tegelpaden, verlichting in de tunnels en lichtmasten halen we weg. Een donkere en afgelegen omgeving past immers goed bij een faunapassage. Ook maken we een doorgang voor kleine dieren in het hekwerk van het TU/e-terrein. Zo kunnen de dieren zich vrijer voortbewegen langs de Dommel.
-
3. Andere wegmarkering op het wegdek bovenop de brug
Op het wegdek, bovenop de brug, gaan we de markering op de noordelijke rijstroken (aan de kant van het ziekenhuis) vernieuwen. Zo worden alle rijstroken even breed en wordt het gewicht van het verkeer beter verdeeld over de brug. Aan de zuidelijke rijstroken (zijde TU/e-terrein) hoeft niets te gebeuren aan de markering.
-
In een eerder stadium hebben wij gecommuniceerd dat er een inhaalverbod zou komen voor het vrachtverkeer op de Ring. We zijn echter tot de conclusie gekomen dat een inhaalverbod niet bevorderlijk is voor de doorstroming. Deze maatregel is daarom dus van de baan.
-
4. Definitieve wegversmallingen parallelwegen Onze Lieve Vrouwestraat
Op de Onze Lieve Vrouwestraat, de 2 ventwegen van de Ring, vervangen we de tijdelijke wegversmallingen door definitieve wegversmallingen. De beide straten hoeven minder sterk te zijn dan de Ring. Er gaat immers minder verkeer over heen. Om te voorkomen dat er 2 zware voertuigen tegelijkertijd over de brug kunnen rijden, versmallen we de rijbaan op de brug. Zo kan de brug niet overbelast raken.
De versmallingen hebben we aan de kant van het trottoir geplaatst. Fietsers hebben tussen de versmalling en het trottoir vrije doorgang. Aan de noordzijde, waar de parallelweg in twee richtingen wordt bereden, wordt de voorrang nabij de versmalling geregeld, zoals dat nu ook het geval is.
De uitvoering start. Wat betekent dat voor jou?
Het afsluiten van de voetgangerstunnels kan voor sommigen als lastig worden ervaren. We weten echter dat de tunnels niet veel worden gebruikt. Ze maken ook geen onderdeel uit van een netwerk van looproutes. In de directe omgeving zijn er alternatieve oversteken over de Insulindelaan, zoals op de Dominee Th. Fliednerstraat en De Zaale.
Informatieborden
We gaan de rechter voetgangerstunnel afsluiten. De paden van en naar de tunnel zijn nog wel toegankelijk. Hier gaan we informatieborden plaatsen, die verwijzen naar deze projectpagina.
Beperkte hinder aanbrengen versterking in tunneltje
Tijdens het aanbrengen van de pilaren en balken in de voetgangerstunnels is er niet veel hinder voor de omgeving. Wel is er sprake van aan- en afvoer van materialen en het inrichten van een werkplaats. Ook het verwijderen van de paadjes en lichtmasten geeft weinig hinder.
Enig overlast wegmarkering en werkzaamheden parallelwegen
Het vernieuwen van de wegmarkering op de noordelijke baan zal enig overlast geven. We proberen dit zoveel mogelijk in de rustige uren uit te voeren, om zo de overlast tot een minimum te beperken. De werkzaamheden op de parallelwegen kunnen alleen uitgevoerd worden als deze worden afgesloten. De beide parallelwegen zullen echter nooit tegelijkertijd dicht zijn. Ook wordt er voor een omleidingsroute gezorgd.
Lopen en fietsen
Tijdens de uitvoering is het niet mogelijk om over het werkterrein te lopen en te fietsen. We stellen een omleidingsroute in die je later op deze website kan vinden.
Beperking parkeren parallelwegen
Tijdens de werkzaamheden kun je parkeeroverlast ondervinden.
Het parkeren op de noordelijke parallelweg is mogelijk, met uitzondering van het werkterrein. Doorrijden over de brug is helaas niet mogelijk gedurende de werkzaamheden. Wanneer je hier parkeert, dien je na het inrijden te keren op de rijbaan en terug te rijden in de richting waar je vandaan kwam.
De zuidelijke parallelweg (kant TU/e-terrein) is tijdens de werkzaamheden niet bruikbaar als parkeergelegenheid en wordt afgesloten voor autoverkeer. Dit komt doordat er hier sprake is van eenrichtingsverkeer. Je kan dus niet op dezelfde plek in- en uitrijden. Voor het parkeren verwijzen we u naar de andere locaties in de omgeving, zoals bijvoorbeeld het TU/e-terrein.
Bouwhekken
Tijdens de uitvoering op de Onze Lieve Vrouwestraat schermen we de bouwlocatie af met bouwhekken. Zodoende is er geen gevaar voor bezoekers en kan de aannemer veilig en gezond werken conform de Arbowet. Hierdoor is het niet mogelijk om te voet, met de fiets of met de auto over de Dommelbrug te gaan.
Hoe ziet de planning eruit?
Januari-juli 2023
De voorbereidingen starten in 2023 en lopen door tot de zomervakantie. Dit houdt onder meer in dat we technische tekeningen maken, de deelprojecten aanbesteden en afspraken maken met alle betrokkenen.
Augustus 2023
Starten voorbereidingen voor de uitvoering van de werkzaamheden op de Ring, versterking van de Dommelbrug en aansluitend de verkeersmaatregelen op de parallelwegen.
November 2023-april 2024
Uitvoeren en afronding werkzaamheden en openstelling.
Het kan natuurlijk zo zijn dat sommige onderdelen meer tijd vergen dan ingeschat. Bijvoorbeeld door weersomstandigheden of andere onverwachte omstandigheden. In dat geval passen wij de planning aan.
Waar vind ik meer informatie?
Voor aanvang van de werkzaamheden informeren we je via deze website. Een aantal belanghebbenden houden we via e-mail op de hoogte. Voor vragen over het onderhoud aan de Dommelbruggen kun je contact opnemen met de heer L. Lurvink, projectleider civieltechnische kunstwerken, e-mail l.lurvink@eindhoven.nl.
Meer weten over het onderhoud aan de Dommelbruggen in de Insulindelaan? Bekijk dan onderstaande bestanden: