
- De tunneldelen worden tussen 28 juli en 22 augustus op hun definitieve plek gereden.
- Dan zijn in beide richtingen minder rijstroken beschikbaar tussen de knooppunten Batadorp en Leenderheide.
- Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.
- Doorgaand verkeer wordt dan geadviseerd om via de A73 en de A16 te reizen.
- Bestemmingsverkeer wordt geadviseerd om zoveel mogelijk op rustige momenten te reizen, of om te kiezen voor alternatief vervoer.
- Verkeer vanaf ’s-Hertogenbosch en Nijmegen kan vanaf knooppunt Batadorp geen gebruik maken van de afritten 29 tot en met 32.
- De toerit Eindhoven Airport naar de A2 richting ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Tilburg is tijdens de werkzaamheden afgesloten.
- De Dirk Noordhoflaan is afgesloten tussen de Oirschotsedijk en de Spottersweg.
- Alle omleidingsroutes worden ter plekke aangegeven met borden.
- Bekijk voor je vertrekt de actuele reisinformatie via de website van Rijkswaterstaat en de website VanAnaarBeter.
Op en rondom de bouwplaats is er helaas geen veilige plek om naar het werk te komen kijken. We filmen het werk en delen het via deze website.

De locatie van de nieuwe tunnel aan de A2/N2.
Hinder en extra reistijd van 28 juli t/m 22 augustus 2022
Door de werkzaamheden aan de tunnel zijn er van 28 juli tot en met 22 augustus minder rijstroken beschikbaar op de A2/N2. Ook zijn de rijstroken verschoven en zijn ze smaller. Daardoor geldt een lagere maximum snelheid van 70 kilometer per uur. Dit levert ernstige verkeershinder op. De A2/N2 is dus niet volledig afgesloten, maar de extra reistijd kan in drukke periodes oplopen tot 60 minuten.
Waar precies?
Dit geldt voor de A2/N2 Randweg Eindhoven tussen de knooppunten Batadorp en Leenderheide, in beide richtingen. Alle omleidingsroutes worden ter plekke met borden aangegeven.
Advies voor doorgaand verkeer
Doorgaande verkeer (verkeer dat niet in Eindhoven hoeft te zijn) wordt geadviseerd om via de A73 en de A16 te reizen (zie het kaartje) en dus niet via Randweg Eindhoven.
Advies voor bestemmingsverkeer
Voor bestemmingsverkeer (verkeer met reisdoel Eindhoven) geldt het advies om zoveel als mogelijk op rustige momenten te reizen, of om te kiezen voor alternatief vervoer. Houd de actuele verkeersinformatie in de gaten en ga goed voorbereid op reis.
Bereikbaarheid afritten 29 t/m 32 (vanaf Den Bosch en Nijmegen)
Verkeer vanaf ’s-Hertogenbosch en Nijmegen kan vanaf knooppunt Batadorp geen gebruik maken van de afritten 29 tot en met 32. Dit zijn de afritten: Eindhoven-Airport, Centrum, Meerhoven, Veldhoven en Veldhoven-Zuid. Ook de toerit Eindhoven Airport naar de A2 richting ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Tilburg is de hele periode afgesloten. Ook is de Dirk Noordhoflaan afgesloten tussen de Oirschotsedijk en de Spottersweg. Het verkeer wordt ter plekke omgeleid.
Bekijk de actuele reisinformatie
Bekijk voor je vertrekt de actuele reisinformatie via de website van Rijkswaterstaat en de website VanAnaarBeter.
Doorgaand verkeer wordt geadviseerd om via de A73 en A16 te reizen.
Afsluitingen rijstroken in fases
-
Onderstaande kaartjes laten (schematisch) zien, welke rijstroken beschikbaar zijn (blauw en groen). En welke zijn afgesloten (rood), tijdens het inrijden van de tunnel.
- Fase 1 is van 1 t/m 8 augustus, maar het afsluiten van de rijbanen begint op al 28 juli in de avond.
- Fase 2 is van 11 t/m 19 augustus. Het afsluiten is in de nacht van 8, 9 en 10 augustus.
In de nacht van 19, 20 en 21 augustus worden alle verkeersmaatregelen weer verwijderd.
Afsluitingen (schematisch) fase 1
-
Afsluitingen (schematisch) fase 2
Bereikbaarheid Eindhoven Airport van 28 juli t/m 22 augustus 2022
Rondom knooppunt Batadorp en de N2 aansluiting (29) Eindhoven-Airport zijn enkele afsluitingen nodig waardoor er omleidingen naar Eindhoven Airport zijn:
Verkeer vanuit Tilburg richting Eindhoven Airport op de A58:
- Neem op de A58 afrit (7) Best
- Via Erica en Spottersweg naar Eindhoven Airport
Verkeer vanuit Eindhoven Airport richting Tilburg:
- Via de Spotterweg en Erica naar oprit (7) Best van de A58 richting Tilburg
Verkeer vanuit ’s-Hertogenbosch en Nijmegen richting Eindhoven Airport:
- Ga ter hoogte van knooppunt Batadorp over op de A58 richting Tilburg
- Neem op A58 afrit (7) Best
- Via Erica en Spottersweg naar Eindhoven Airport
Verkeer vanuit Eindhoven Airport richting ’s-Hertogenbosch:
- Via Anthony Fokkerweg en de Boschdijk naar de A2 via oprit (28) Best
- Neem oprit (28) Best van de A2 richting ’s-Hertogenbosch
Verkeer vanuit Maastricht, Venlo en Antwerpen (via de A67 en A2) richting Eindhoven Airport:
- Ga ter hoogte van knooppunt De Hogt over op de A67 richting Antwerpen
- Neem afslag (31) Veldhoven-West van de A67
- Via Zilverbaan, Oersebaan en Flight Forum richting Eindhoven Airport.
Verkeer vanuit Eindhoven Airport richting Maastricht, Venlo en Antwerpen:
- Volg de reguliere route via Anthony Fokkerweg en de N2
Reizen met de trein (Utrecht - Eindhoven) van juli t/m 22 augustus 2022
Reizigers die de trein willen nemen, moeten ook rekening houden met extra reistijd. Tijdens de realisatie van de onderdoorgang onder de A2/N2 wordt er tussen Utrecht en Eindhoven op twee trajecten aan het spoor gewerkt.
Tussen 14 juli en 6 augustus rijden er geen treinen tussen Culemborg en Geldermalsen. Van 9 tot 26 augustus 2022 rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch/Tilburg. Voor de treinreizigers wordt vervangend busvervoer ingezet.
ProRail, NS, gemeente Eindhoven en Rijkswaterstaat hebben hierover een goede onderlinge afstemming, zodat de hinder voor reizigers zo beperkt als mogelijk blijft.
Waarom een nieuwe tunnel?
De tunnel onder de A2/N2 is onderdeel van de derde en laatste fase van de wegenstructuur in Eindhoven Noordwest. Eindhoven is het hart van de Brainport Eindhoven, één van de pijlers van de Nederlandse economie. De stad groeit hard en er komen steeds meer mensen wonen, werken en verblijven. Eindhoven Noordwest is één van die locaties waar veel meer arbeidsplaatsen komen. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van mobiliteit. Het uitbreiden van het wegennet moet ervoor zorgen dat het verkeer niet vastloopt en de regio bereikbaar blijft. Daarnaast worden ook andere maatregelen genomen, zoals afspraken met werkgevers over andere manieren van vervoer zoals fiets, OV etcetera.
Deze onderdoorgang verbindt de Dirk Noordhoflaan met de rotonde aan de Mispelhoefstraat. Door de nieuwe onderdoorgang kan het verkeer beter doorstromen en het verbetert de bereikbaarheid van onder andere Eindhoven Airport, Brainport Industries Campus (BIC), Westfields en Flight Forum aan de westzijde én het Goederen Distributie Centrum (GDC) Eindhoven-Acht aan de oostzijde. Ook vermindert de onderdoorgang de kans op files op de A2/N2 en de wegen die daarop aansluiten. Tot slot ontstaat een betere verbinding met de op- en afritten van de A58 in Best. De werkzaamheden zijn gestart in 2021 en zijn uiterlijk in 2023 klaar.

De werkzaamheden voor de onderdoorgang onder de A2/N2 vormen de derde en daarmee laatste fase van de wegenstructuur in Eindhoven Noordwest. De onderdoorgang verbindt de recent aangelegde Dirk Noordhoflaan met de rotonde aan de Mispelhoefstraat.
Hoe wordt de tunnel gebouwd?
Het bouwteam dat bestaat uit de gemeente Eindhoven en aannemer Strukton Civiel, zet in op een slimme bouwmethode voor minder hinder. Door de tunneldelen vooraf te bouwen wordt de hinder voor weggebruikers zoveel mogelijk beperkt. De vier betonnen tunnelmoten worden gemaakt aan weerszijden van de A2/N2 en in de zomer in twee fasen onder de snelweg gereden. Tijdens deze werkzaamheden blijft de helft van de 15 rijstroken open voor tweerichtingsverkeer. De gedeeltelijke afsluiting van de A2/N2 duurt slechts drie weken, veel korter dan met andere bouwmethodes het geval zou zijn.
Behalve aanleg van de tunnel worden ook verbindingswegen aangelegd en daarna bestaande infrastructuur verwijderd, die dan geen functie meer heeft. Ook komen er aanpassingen aan de loop van watergangen, stuwen en verbindingsleidingen voor de waterberging.
Bouw van de tunnel in beeld
Deel 1
In deze video zie je hoe we afgelopen januari/februari zijn begonnen met het inrichten van de werkterreinen naast de A2/N2 en het maken van werkvloeren. Voor de poeren storten we beton met wapeningsstaal.
Deel 2
In deze video starten we met de voorbereiding voor de bouw van de wanden van de tunnel. Ook hier wordt eerst vakkundig de stalen wapening aangebracht en daarna beton gestort.
Deel 3
In deze video zie je hoe we de aanleg van de verdiepte toeritten naar de onderdoorgang hebben voorbereid. Om deze te kunnen uitgraven zonder dat de naastliggende grond verzakt, hebben we 20 meter lange damwandschermen aangebracht in de bodem. Ook zijn trekankers aangebracht in de toeritten. Deze zorgen dat de open tunnelmoten van de toeritten op hun plaats blijven, terwijl het grondwater opwaartse druk geeft in de bodem eronder.
Deel 4
In deze video zie je hoe we in april en mei de bekisting hebben opgebouwd en het wapeningsstaal hebben aangebracht om daarna het beton van de wanden en het dak te kunnen storten. In totaal wordt er 1.600 ton wapening en 7800 m3 beton toegepast bij de bouw van de ruim 100 meter lange tunnel.
Deel 5
In deze video zie je hoe het beton gestort is voor de bouw van een van de tunneldelen en hoe het ontkisten er daarna uitziet. Partner Martens en Van Oord verzorgt het grootschalige grondwerk dat nodig is voor de tunnel en de verdiepte toeritten naar de onderdoorgang aan beide kanten. In de zomervakantie worden de tunneldelen opgepakt en via de toerit onder de A2 en N2 gereden.