Onderdoorgang A2/N2

Om de bereikbaarheid van de regio en bedrijventerreinen te verbeteren en om files te verminderen, werkt de gemeente aan de wegenstructuur in Eindhoven Noordwest. Onderdeel hiervan is een nieuwe tunnel onder de A2/N2, ter hoogte van bedrijventerrein GDC Acht. 

  • De tunneldelen worden tussen 28 juli en 22 augustus op hun definitieve plek gereden.
  • Dan zijn in beide richtingen minder rijstroken beschikbaar tussen de knooppunten Batadorp en Leenderheide.
  • Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.
  • Doorgaand verkeer wordt dan geadviseerd om via de A73 en de A16 te reizen.
  • Bestemmingsverkeer wordt geadviseerd om zoveel mogelijk op rustige momenten te reizen, of om te kiezen voor alternatief vervoer.
  • Verkeer vanaf ’s-Hertogenbosch en Nijmegen kan vanaf knooppunt Batadorp geen gebruik maken van de afritten 29 tot en met 32.
  • De toerit Eindhoven Airport naar de A2 richting ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Tilburg  is tijdens de werkzaamheden afgesloten.
  • De Dirk Noordhoflaan is afgesloten tussen de Oirschotsedijk en de Spottersweg.
  • Alle omleidingsroutes worden ter plekke aangegeven met borden.
  • Bekijk voor je vertrekt de actuele reisinformatie via de website van Rijkswaterstaat en de website VanAnaarBeter.

Op en rondom de bouwplaats is er helaas geen veilige plek om naar het werk te komen kijken. We filmen het werk en delen het via deze website.

De locatie van de nieuwe tunnel aan de A2/N2.

Bouw van de tunnel in beeld

Deel 1

In deze video zie je hoe we afgelopen januari/februari zijn begonnen met het inrichten van de werkterreinen naast de A2/N2 en het maken van werkvloeren. Voor de poeren storten we beton met wapeningsstaal.

Deel 2

In deze video starten we met de voorbereiding voor de bouw van de wanden van de tunnel. Ook hier wordt eerst vakkundig de stalen wapening aangebracht en daarna beton gestort.

Deel 3

In deze video zie je hoe we de aanleg van de verdiepte toeritten naar de onderdoorgang hebben voorbereid. Om deze te kunnen uitgraven zonder dat de naastliggende grond verzakt, hebben we 20 meter lange damwandschermen aangebracht in de bodem. Ook zijn trekankers aangebracht in de toeritten. Deze zorgen dat de open tunnelmoten van de toeritten op hun plaats blijven, terwijl het grondwater opwaartse druk geeft in de bodem eronder.

Deel 4

In deze video zie je hoe we in april en mei de bekisting hebben opgebouwd en het wapeningsstaal hebben aangebracht om daarna het beton van de wanden en het dak te kunnen storten. In totaal wordt er 1.600 ton wapening en 7800 m3 beton toegepast bij de bouw van de ruim 100 meter lange tunnel.

Deel 5

In deze video zie je hoe het beton gestort is voor de bouw van een van de tunneldelen en hoe het ontkisten er daarna uitziet. Partner Martens en Van Oord verzorgt het grootschalige grondwerk dat nodig is voor de tunnel en de verdiepte toeritten naar de onderdoorgang aan beide kanten. In de zomervakantie worden de tunneldelen opgepakt en via de toerit onder de A2 en N2 gereden.