
In het najaar volgen nog enkele laatste werkzaamheden. Er komen nog bomen en siergroen op het zuidelijk deel van de Vestdijk en in de Hertogstraat (fases 5 en 6). Ook vinden nog werkzaamheden plaats aan de openbare verlichting.
Fase 1 - Vestdijk-Noord
De werkzaamheden voor fase 1 (Vestdijk-Noord) zijn gestart op maandag 3 september en zijn eind februari 2019 afgerond.
Fase 2 - Heuvel
De werkzaamheden voor fase 2 (Heuvel) zijn eind november 2018 gestart en begin juni 2019 volledig afgerond.
Fase 3 - Kanaalstraat
De werkzaamheden voor fase 3 (Kanaalstraat) zijn eind april 2019 gestart en eind juli 2019 afgerond.
Fase 4 - Medina
De werkzaamheden voor fase 4 (Medina) zijn begin augustus 2019 gestart en in januari 2020 afgerond.
Fase 5 - Dommel-Zuid
Maandag 6 januari 2020 zijn we gestart met fase 5 van de herinrichting van de Vestdijk: het zuidelijk deel van de Vestdijk. In juni 2020 zijn alle verkeerswerkzaamheden afgerond. In het najaar plaatsen we nog bomen en siergroen, en vinden nog werkzaamheden plaats aan de openbare verlichting.
Fase 6 - Hertogstraat
Maandag 24 februari zijn we gestart met fase 6 van de herinrichting. De verkeerswerkzaamheden zijn in juni 2020 afgerond. In het najaar plaatsen we nog bomen en siergroen, en vinden nog werkzaamheden plaats aan de openbare verlichting.
College haalt knip uit ontwerp Vestdijk
Het college van B en W heeft in februari 2019 besloten om de voorgestelde knip op de Vestdijk, ter hoogte van de Ten Hagestraat, vooralsnog uit het ontwerp te verwijderen. Onafhankelijk onderzoek van TNO geeft aan dat het, op basis van de prognose uit de NSL-monitoringstool (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit), mogelijk moet zijn om zonder deze knip te voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de EU. Door verschoning van het wagenpark, minder verkeer door de versmalling van twee naar één rijstrook en een maximumsnelheid van 30 km/uur lijkt het mogelijk dat de concentratie stikstofdioxide (NO2) in 2020 tot onder de grenswaarde daalt. Het college wil verder inzetten op een gezonde en leefbare autoluwe binnenstad en komt daarom nog voor het eind van 2019 met een integraal ‘Ontwikkelplan Centrum’. Hierin is 2025 benoemd als mijlpaal voor een autoluwe binnenstad, die enkel toegankelijk is voor bestemmingsverkeer.
Ook zonder de knip blijft het doel en het ontwerp van de nieuwe Vestdijk gelijk, namelijk: het realiseren van een aantrekkelijke stadsboulevard. De beplanting en veel ruimte voor voetgangers en fietsers zorgen ervoor dat het voor bewoners en bezoekers een heel prettige straat wordt om te verblijven.
Omgevingsapp
De aannemer stelt de ‘STRABAG Omgevingsapp’ beschikbaar, te downloaden op telefoon of tablet, met onder meer een contactmogelijkheid.

Meer informatie
Tijdens de uitvoering informeren we op verschillende wijzen over de uitvoering en alles wat daarmee samenhangt. Ruim voor de start van de werkzaamheden in een fase, hebben projectmedewerkers contact met ondernemers om de werkzaamheden en consequenties daarvan te bespreken. Vlak voor de start van de werkzaamheden in iedere fase sturen we een bewonersbrief over de werkzaamheden en praktische zaken, zoals het parkeren van auto’s en het plaatsen van afvalcontainers tijdens de uitvoering. Verder vind je op deze projectsite meer (achtergrond)informatie, onder andere bij de veelgestelde vragen en antwoorden.
Vragen/opmerkingen?
Vul het contactformulier in. Je ontvangt dan snel een reactie.