Brandbrief aan ministerie: maak cruciale steun Bouwdepot voor jongeren structureel

In Eindhoven en zes andere gemeenten biedt de pilot Bouwdepot thuisloze jongeren, of jongeren die nauwelijks hulp van familie ontvangen, de kans om hun leven weer op de rit te krijgen. Dankzij een combinatie van leef- en leergeld én intensieve begeleiding krijgen zij de stabiliteit en kansen die nodig zijn om te bouwen aan hun toekomst. Het ministerie van SZW vindt dat deze pilot indruist tegen het rijksinkomensbeleid. Gemeenten zijn verbaasd over deze reactie en roepen in een gezamenlijke brief de staatssecretaris op om ruimte te maken voor deze succesvolle aanpak.

Het college van Eindhoven vindt dat het Rijk op dit moment onvoldoende middelen biedt om de bestaanszekerheid van deze jongvolwassenen te verzekeren. Wethouder Saskia Lammers (Welzijn en werk) is een van de ondertekenaars van de brandbrief. Ook de wethouders van Amersfoort, Alphen aan den Rijn, Delft, Groningen, Leiden en Nieuwkoop schreven mee.

Lammers noemt het cruciaal dat het Bouwdepot blijft bestaan. De afgelopen vier jaar heeft Eindhoven al 60 kwetsbare jongeren een zogeheten Bouwdepot-jaar aangeboden. Het Bouwdepot-jaar biedt rust en ruimte aan jongeren om te werken aan hun toekomst en zo stappen te zetten richting werk, een woning of een diploma. Inmiddels stapelt de bewijslast voor deze effectieve aanpak zich op; de innovatieve aanpak verdient zich in drie jaar terug. Door financiële rust en ruimte, maatschappelijk herstel en effectieve begeleiding worden hoge kosten vermeden voor bijvoorbeeld maatschappelijke opvang, jeugdhulp en voortijdig schoolverlaten.

"Wij nemen lokaal onze verantwoordelijkheid. Dit zijn jongeren die anders mogelijk uit het zicht van de gemeente zouden verdwijnen. Vaak komen ze op latere leeftijd wel in de maatschappelijke opvang terecht, maken ze hoge zorgkosten of ontvangen ze langdurig een bijstandsuitkering. Wij gunnen deze kwetsbare jongeren dezelfde kansen als jongeren die wel kunnen leunen op hun gezin", aldus wethouder Lammers.

Stel je vraag