Wanneer en hoe moet ik betalen?
Eind februari van elk jaar ontvang je een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen waarop ook het reinigingsrecht staat vermeld. Je betaalt de aanslag in één keer of je machtigt ons voor een automatische incasso. Het bedrag wordt dan in 10 termijnen van jouw bankrekening afgeschreven. Meer informatie over automatische incasso.
Hoeveel moet ik betalen?
Laat je het bedrijfsafval ophalen door de gemeentelijke inzameldienst? Dan bedraagt het tarief in 2020 € 233,24 (inclusief BTW) per bedrijfspand/per container.
De verordening reinigingsrechten 2021 kun je hier raadplegen.
Wat als ik geen gebruik meer maak van de inzameldienst?
Maak je geen gebruik meer van de inzameldienst omdat jouw bedrijf verhuisd is, wordt opgeheven of laat je het afval inzamelen door een andere afvalinzamelaar? Vraag dan om ontheffing voor de resterende volledige maanden. Vraag je ontheffing aan via de digitale belastingbalie (kopje bezwaar) of stuur een ontheffingsverzoek naar de Gemeente Eindhoven, Afdeling Heffingen en Invordering, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Moet ik reinigingsrecht betalen als ik gebruik maak van een particuliere inzameldienst?
Nee, niet als je kunt aantonen dat het bedrijfsafval wordt afgevoerd door een erkend particulier inzamelbedrijf. Heb je toch een aanslag ontvangen dan kun je bezwaar maken tegen de aanslag. Stuur het bezwaarschrift naar de Gemeente Eindhoven, Afdeling Heffingen en Invordering, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Stuur een kopie mee van het contract waaruit blijkt dat een ander afvalinzamelbedrijf jouw bedrijfsafval afvoert.
Kan ik aangeven hoe mijn bedrijfsafval wordt opgehaald?
Kan ik kwijtschelding aanvragen?
Nee, voor reinigingsrecht kun je geen kwijtschelding aanvragen.
Kan ik bezwaar maken?
Jazeker, je kunt bezwaar maken als je het niet eens bent met de aanslag. Je moet de aanslag wel betalen. Kennen wij je bezwaar toe, dan ontvang je het betaalde bedrag terug op je rekening. Kijk voor meer informatie op Bezwaar tegen belastingaanslag.