Winnaar Social Design Talent Award bekend!

Design Academy-studente Cécile Espinasse is met haar project AvantGardeners de winnaar van de Social Design Talent Award 2019. Haar project richt zich op het verbinden van Eindhovenaren met de groenwerkers van Ergon. Zij ontvangt een prijs van 7000 euro, gekoppeld aan een opdracht van gemeente Eindhoven. Daarnaast krijgt ze een begeleidingstraject van Design Forum ter waarde van 3000 euro.

De tweede prijs ging naar project 'Broodje Poep' van Fides Lapidaire, zij wil de voedselkringloop sluiten door voedsel te verbouwen op compost van menselijk poep en plas. Shanna de Lang eindigde met haar project 'The Waste Hero' op de derde plaats, in de app The Waste Hero krijgen inwoners op een speelse manier inzicht in hun verspilling en worden ze gestimuleerd zich duurzaam te gedragen. Beide ontwerpers krijgen een coachingstraject vanuit het bedrijfsleven.

Gezamenlijk aanpakken van maatschappelijke uitdagingen

"Het is fantastisch om te zien hoeveel designtalent er in onze stad is. Ook dit jaar ben ik weer onder de indruk van de ideeën en uitwerkingen van de projecten van studenten van de Design Academy en TU/e Industrial Design. Ook in Eindhoven hebben we te maken met diverse maatschappelijke uitdagingen. Als gemeente kunnen we deze niet alleen aanpakken. We hebben de kennis en kunde van het Eindhovense bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen hard nodig. Met de Social Design Talent Award leggen we deze verbinding en willen we nieuwe designtalenten een podium bieden. Hun passie en creatieve kijk is een inspiratie voor ons allemaal”, aldus wethouder Monique List-de Roos.

Acht studenten vanuit de Design Academy en de TU/e Industrial Design waren genomineerd voor de Social Design Talent Award. Tijdens de DDW kun je de concepten van de genomineerden en andere designtalenten zelf bezoeken. De studenten van de TU/e Industrial Design zijn te vinden op Strijp-T in het TQ6-gebouw. De concepten van de studenten van de Design Academy vind je op het Campina terrein (The Graduation Show).

De acht genomineerden

BROODJE POEP

Fides Lapidaire, 24 jaar en student aan de Design Academy Eindhoven, trekt onder het motto ‘poep is goud waard’ met Broodje Poep langs festivals en evenementen om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de waarde die wij dagelijks creëren en wegspoelen. Broodje Poep wil onze voedselkringloop sluiten door overheerlijke broodjes te maken waarvan de ingrediënten groot zijn geworden dankzij compost van menselijke poep en plas.

BEND the Rules, STRETCH the Norm

Maurik Stomps, 29 jaar en student aan de Design Academy Eindhoven, vraagt zich af van wie de publieke ruimte is en in hoeverre je als individu nog invloed kan uitoefenen op het gebruik van deze ruimte? Met zijn project ‘Bend the rules, stretch the norm’ stelt hij de regels rondom het straatbeeld op de proef. Door middel van kleine interventies op straatniveau heeft Maurik verrassende reacties uitgelokt van verschillende stadsgebruikers. Zo bouwde Maurik een huisje op een fiets en liet hij deze onbeheerd achter. Zijn fiets werd drie weken lang getolereerd totdat de autoriteiten ingrepen nadat de fiets bewoond en aangepast werd.

Youth Ex-Detainees Reintegration

Roxane de Jong, 25 jaar en student aan de Design Academy Eindhoven, laat met ‘Youth ex-detainees reintegration’ een reeks educatieve animatievideo’s aan de politie zien hoe zij kan helpen om sociale problemen zoals jeugdrecidive aan te pakken. De video analyseert het probleem, identificeert de betrokken sociale partners en biedt praktisch advies. Deze video’s op het YouTube-kanaal van Politie Academy moeten de re-integratie van jonge ex-gedetineerden bevorderen.

AvantGardeners

Cecile Espinasse, 25 jaar en student aan de Design Academy Eindhoven, wil door middel van creatieve interventies meer aandacht en zichtbaarheid vragen voor degenen die de publieke parken en planten verzorgen. Met ‘AvantGardeners’ ontwierp ze onder andere nieuwe uniformen, organiseerde ze workshops op school en een expositie. 

Hable accessibility

Jelle Schuitemaker, student TU/e Industrial Design. Hable is een Nederlandse TU/e start-up die focust op toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Hable heeft als eerste ter wereld een braille toetsenbord voor smartphones ontwikkeld, waardoor blinden en slechtzienden de vrijheid krijgen om sneller, beter en meer in privé te kunnen communiceren. De visie van Hable is om blinden en slechtzienden kansen te geven door hun leven meer toegankelijk te maken met technologie.

Connecting family rituals and Internet of Things

Pablo Traversat, student TU/e Industrial Design. De crisis, dure kinderopvang en immigratie zijn medeverantwoordelijk voor de terugkeer van meergeneratiegezinnen. In deze gezinnen, waar ‘de sandwichgeneratie’ haar tijd moet verdelen tussen de kinderen, de ouder(s) én elkaar, zijn familierituelen belangrijk. Het verbinden van deze rituelen met het Internet of Things (IoT) stimuleert het contact tussen meerdere generaties en legt de basis voor meer wederzijds begrip. Zo draagt het ‘slim’ communiceren van bijvoorbeeld de avondmaaltijd aan iedereen in huis al bij aan een gezondere, meer duurzame multigeneratierelatie.

Turning your book into a game

Jingya Li, student TU/e Industrial Design. Huiswerk maken op papier kan saai zijn. Zeker als je met internet bent opgegroeid. Maar het leren via mobiele apparaten is ook niet ideaal. Vandaar de combinatie ‘boek-augmented reality’. In dit project wordt een boek omgetoverd in een spel. Open het boek en treed een fantasiewereld binnen waar je kennis opdoet en ‘natuurlijk’ en intuïtief met dieren speelt, bijvoorbeeld op taal- en rekengebied. Je kunt alleen met het boek aan de slag, maar ook met of tegen je klasgenoten.

The Waste Hero

Shanna de Lang, student TU/e Industrial Design. Iedere Nederlander produceert jaarlijks 490 kilo afval. Waar huidige apps gebruikers (te) weinig uitnodigen om hun slechte afvalgewoonten bij het vuilnis te parkeren, doet de Waste Hero Journey dat wél. In de app speel je de hoofdrol in je eigen afvalverhaal. Zo ontdek je tijdens je ‘journey’ afvalvrije winkellocaties en deel je ervaringen met mensen in je netwerk en andere gebruikers. Als ‘afvalheld’ krijg je op een speelse manier inzicht in wat je zoal verspilt en hoe je ‘nieuw gedrag’ kunt volhouden.