
Sluit aan bij de bereikbaarheidsdeal!
Het is tijd voor daden! Na diverse gesprekken, werkgroepen en mobiliteitsscans, is het tijd voor resultaat op straat. Daar ben jij als ondernemer toch ook bij? De uitnodiging voor de bijeenkomst op 20 december (15.30 tot 17.00 uur) volgt op korte termijn. Heb je nu al vragen of weet je zeker dat je erbij wilt zijn? Mail Wouter de Valk via wouter.devalk@brainportbereikbaar.nl.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Verschillende bedrijven uit Noordwest zijn al aan de slag. Ook de Internationale school Eindhoven (ISE) maakt werk van duurzame mobiliteit. Mede geïnspireerd door de ontwikkelingen in het gebied en de bereikbaarheidsdeal. Bij hen staat met stip op één: de fiets. ISE kijkt hoe het fietsen onder medewerkers en leerlingen bevorderd kan worden. Itility koos een ander soort route. Na een pilot van drie maanden met drie verschillende aanbieders is het antwoord: “Ja dat kan!” Medewerkers die deelnemen aan de pilot kunnen alle soorten vervoer gebruiken en pakken daardoor minder de eigen auto. Itility kijkt nu hoe de pilot vervolgd kan worden.
Concept maatregelenpakket
Maatregelen Autoverkeer
Parkeren voor vrachtwagens
Veel of verkeerd geparkeerde vrachtwagens geven overlast. Dat kan anders. In 2023 starten we met een pilot die het parkeergedrag van vrachtwagenchauffeurs beïnvloed. Dit verhoogt de (verkeers)veiligheid in Noordwest.
Inzet van BusinessLines
BusinessLines zijn bussen voor professionals die snel, duurzaam en comfortabel vanuit de regio naar de bedrijventerreinen in Noordwest reizen. In 2023 bepalen we welke routes we inzetten. We kijken naar de reispatronen van medewerkers van de gevestigde bedrijven. De BusinessLines zijn een alternatief voor reizen met de auto.
Parkeren op afstand
Met hubs wordt het parkeren op afstand gemakkelijk. Een hub is een plek waar je kan parkeren en waar natransport beschikbaar is, zoals busverbindingen en deelfietsen. Op een bestaande P+R locatie draaien we een pilot. Tijdens de pilot monitoren we het gebruiksgemak voor medewerkers. Parkeren op afstand zorgt op lange termijn voor minder parkeerdruk. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen.
Andere werktijden
Drukte in het verkeer willen we voorkomen. Samen met de betrokken partijen willen we afspreken hoe we de ochtend- en avondspits kunnen verminderen of zelfs laten verdwijnen. Een denkrichting is onderling afstemmen van venstertijden.
Maatregelen Fietsverkeer
E-bike proberen?
Een week gratis op de e-bike naar het werk. Dat is de kern van de e-bike probeeractie. Met de probeeractie willen we forenzen die binnen 20 kilometer van het werk wonen, verleiden een keer de fiets naar het werk te pakken. Zo ervaren zij gelijk de voordelen van het fietsen naar het werk. Dit is te combineren met een fietspromotie-app. In een actieperiode zijn alle gefietste kilometers tussen woonplaats en werklocatie punten waard. Naast een interne of onderlinge competenties zijn er aanvullende acties. De verdiende punten geven de deelnemer toegang tot mooie prijzen en beloningen.
Servicepunten voor fietsers
Een lekke band of kapotte fietsketting. Als de fiets jouw vervoersmiddel is voor woon-werkverkeer, wil je veilig je fiets stallen en reparaties snel en vakkundig laten uitvoeren. Dat en meer kan bij een servicepunt. We bekijken of we ook andere voorzieningen kunnen combineren bij het servicepunt. Zo bevorderen we de fietsbeleving- en veiligheid in Noordwest.
Verbetering fietsinfrastructuur
Veilige fietsroutes, goed verlichte fietspaden en beveiliging langs de weg. Deze maatregelen dragen bij aan een positieve fietservaring van medewerkers. In 2023 voeren we een pilot uit.
Knelpunten met de fiets
De nieuwe fietspaden en verbeteringen aan andere routes maken fietsen naar werk aantrekkelijk. Slimme technologie helpt ons om duidelijk te krijgen welke verbeteringen waar nodig zijn. En waar een fietspad moet worden aangelegd. Deze maatregel bevordert de fietsveiligheid.
Maatregelen Openbaar Vervoer
Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV3) en natransport
Met HOV3 verbinden we de bedrijven in Noordwest met het HOV-netwerk. En is het gebied als geheel beter bereikbaar. Vanaf het busstation Woensel (HOV2) loopt HOV3 via de Huizingalaan, Marathonloop, bedrijventerrein GDC en de Brainport Industries Campus (BIC) naar Eindhoven Airport. Daar maakt HOV1 al gebruik van het nieuwe busstation. We kijken op welke punten van HOV3 in Noordwest ‘eindstations’ zijn. Deze plekken verbinden we met deelvervoer zoals deelfietsen en deelscooters.
Internationale treinverbindingen
Via internationale treinverbindingen kunnen medewerkers van buiten de regio op een gemakkelijke manier reizen. Eind 2025 komt er een directe verbinding met Düsseldorf. Later volgen meerdere treinverbindingen naar Duitsland en België. Auto- en luchtverkeer wordt hierdoor verminderd.
Hybride werken
Met hybride werken maak je het medewerkers mogelijk om zowel op locatie als thuis te werken. Dit scheelt medewerkers reistijd én het zorgt voor minder drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Brabants Mobiliteitsnetwerk helpt werkgevers bij het faciliteren van hybride werken.
Openbaar vervoer voor andere werktijden
Meerdere bedrijven in Noordwest hanteren andere start- en eindtijden dan een standaard 9 tot 5 werkdag. Denk aan bedrijven die in ploegdiensten werken. Dit maakt het voor medewerkers lastig om met het openbaar vervoer te reizen. Graag brengen we verandering in de huidige dienstregeling. Tussentijds worden shuttlebussen ingezet om de vraag te testen.
