sluit
Stuur door
Vul de uitkomst van de som in cijfers in, zodat het systeem weet dat u geen automatisch spamprogramma bent.

Grote renovatie Eindhovens atletiekcentrum

Eindhoven Atletiek wordt op innovatieve wijze aangepast en richt zich op alle sporters.

Het Eef Kamerbeek Atletiekcentrum aan de Hondsheuvels wordt op innovatieve wijze uitgebreid van 6 naar 8 banen om de groei van de atletieksport in Eindhoven te faciliteren. Rondom de baan komen voorzieningen voor aangepast sporten. Wethouder Sport Jakob Wedemeijer: “Deze aanpassingen dragen bij aan de ambities uit de nieuwe sportvisie. Ik ben blij dat we daar al snel concrete stappen in kunnen zetten.” Hij doelt met name op het stimuleren van vitale en maatschappelijk betrokken sportorganisaties en innovatie inzetten voor alle sporters.

Aangepast sporten

Door de aanpassingen kan op de atletiekbaan op ieder gewenst niveau gesport worden en zijn zelfs wedstrijden mogelijk voor aangepaste sport. Patrick Stassen, voorzitter van Eindhoven Atletiek: “Wij willen deze groep mensen motiveren, ondersteunen en in beweging brengen. De voorzieningen zijn voor zowel fysiek, motorische, visueel en geestelijk gehandicapten geschikt. Mooi dat dat in Eindhoven kan.” Het gaat hierbij om het verhogen van de toegankelijkheid van de accommodatie (drukknoppen, weghalen drempels) en ook om sportieve elementen. Denk daarbij aan het om en om voorzien van de lanen met 2 kleuren (visuele scheiding), verbreding van springbakken, een fixatiesysteem voor de rolstoel bij werpsporten en innovatieve meetsystemen.

Een 8-rondbaan

Met een 8-rondbaan wordt het mogelijk om internationaal en nationaal aansprekende evenementen voor zowel aangepast sporten als reguliere sport te organiseren. De baan voldoet dan aan de eisen die zowel door nationale als door internationale bonden gesteld worden. Na deze aanpassing kan Eindhoven Atletiek conform de richtlijn van de Atletiekunie in aanmerking komen om het Nederlands Kampioenschap senioren en/of aangepast sporten te organiseren. Sinds de fusie en nieuwbouw is Eindhoven Atletiek gegroeid van zo’n 800 naar bijna 1.500 leden in 2016. Ook de activiteiten van de grootste atletiekvereniging van Eindhoven zijn sindsdien uitgebreid. Deze vitale vereniging ondersteunt inmiddels alle sport- en atletiekdagen van scholen en instellingen met inzet van vrijwilligers en materiaal.

Hondsheuvels

De atletiekbaan op de Hondsheuvels in Woensel is in1986 gebouwd. In 2010 is op deze plek door nieuwbouw en het fuseren van atletiekverenigingen PSV Atletiek en Olympia tot ‘Eindhoven Atletiek’, een eigentijdse atletiekcentrum ontstaan. Het Eef Kamerbeek Atletiekcentrum (EKA) met bijbehorende faciliteiten op Sportpark de Hondsheuvels is de belangrijkste thuisbasis van de georganiseerde loopsport in Eindhoven. De atletiekbaan wordt verhuurd aan Eindhoven Atletiek en Asterix, de studentensportvereniging van de Tu/e. Daarnaast wordt de baan jaarlijks overdag zo’n 40 keer verhuurd aan Eindhovense basisscholen ten behoeve van hun jaarlijkse atletiek- en/of sportdagen. De totale investering voor dit project komt uit op €445.000. Grootschalige renovatie van de atletiekbaan was op korte termijn noodzakelijk en al gepland. Ook gaat Eindhoven Atletiek meer huur betalen om te investering mee te financieren.

Grote renovatie Eindhovens atletiekcentrum

Contact Inwonersplein